Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Akcja "Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży"

Data publikacji 25.06.2010

Dziś w Szkole Podstawowej nr 146 w Warszawie odbył się briefing inaugurujący akcję „Bezpieczny wypoczynek dzieci i młodzieży”. Policjanci przypomnieli najmłodszym podstawowe zasady bezpieczeństwa w ruchu drogowym, a rodzicom i nauczycielom - zasady bezpiecznej podróży autokarem. Celem akcji, prowadzonej w całej Polsce od 26 czerwca do końca sierpnia, będzie zapewnienie bezpieczeństwa i porządku w ruchu drogowym podczas wzmożonych wyjazdów wakacyjnych. Policjanci będą też przypominać o tym, jak bezpiecznie podróżować, a także zadbają o bezpieczny wypoczynek najmłodszych.

Policjanci, jak co roku, na prośbę rodziców lub przedstawiciela szkoły kontrolują kierowców i autokary, którymi dzieci jadą na wypoczynek. Najczęściej ujawniane nieprawidłowości dotyczyły zwykle stanu technicznego autobusów – "łyse" opony, niesprawny układ kierowniczy, hamulcowy, niedziałające światła.

Apelujemy do nauczycieli i rodziców: jeśli na miejscu zbiórki będą mieli podejrzenie, że autokar przewożący dzieci na wycieczkę czy kolonie jest niesprawny, bądź też zachowanie kierowcy będzie wskazywało, że może on znajdować się w stanie nietrzeźwym, nie można dopuścić do wyjazdu dzieci. Najlepiej niezwłocznie wezwać Policję i poinformować o swoich wątpliwościach.

Przypominamy, że w każdym województwie zostały wyznaczone stałe miejsca kontroli, gdzie w wyznaczonych godzinach policjanci będą dokonywali kontroli autokarów oraz kierujących tymi pojazdami.

W czasie wakacji policjanci będą także kontrolować sposób przewożenia i zabezpieczenia dzieci w samochodach osobowych. Wybierając się w podróż samochodem zadbajmy więc o to, by wyjazd stał się przyjemnością, a nie walką o przetrwanie. Nie należy wyruszać w drogę gdy jest się zmęczonym lub niewyspanym. Taki stan osłabia refleks, zmniejsza zdolność koncentracji, a w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zaśnięcia za kierownicą. Przez całą drogę kierowca oraz pasażerowie muszą mieć zapięte pasy bezpieczeństwa, a młodsze dzieci powinny podróżować w specjalnych fotelikach. Gdy kierowca poczuje się zmęczony, najlepiej zatrzymać się i zrobić koniecznie kilku- lub kilkunastominutową przerwę. No i oczywiście – noga z gazu! Pamiętajmy, że najczęstszą przyczyną tragedii na drodze jest jazda z nadmierną prędkością.

Kierowca, który nie korzysta podczas jazdy z pasów bezpieczeństwa musi liczyć się z tym, że w razie kontroli policyjnej grozi mu mandat karny w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne. Mandat i punkty kierowca otrzyma także w przypadku niedopełnienia obowiązku przewożenia dziecka w foteliku ochronnym lub innym urządzeniu do przewożenia dzieci (150 zł i 3 punkty), a także za przewożenie pasażera niezgodnie z przepisami (100 zł i 1 punkt).

Policjantów nie zabraknie także w miejscach wypoczynku dzieci i młodzieży. Będą zarówno dbali o porządek i bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jak też przeprowadzali spotkania na koloniach i obozach.

Wypadki drogowe i ich skutki wg miesięcy w 2009 roku

Miesiące Wypadki Zabici Ranni
2009 2008=100% 2009 2008=100% 2009 2008=100%
Styczeń 3 032 78,9 341 79,1 3 913 82,4
Luty 2 624 83,9 263 67,6 3 411 89,2
Marzec 2 992 86,0 289 70,8 3 703 83,0
Kwiecień 3 607 96,9 339 86,3 4 556 99,2
Maj 3 866 90,8 341 85,0 5 006 90,9
Czerwiec 3 869 84,5 371 88,1 4 966 83,1
Lipiec 4 227 95,3 477 99,0 5 634 96,3
Sierpień 4 330 95,5 451 93,2 5 748 94,1
Wrzesień 4 114 96,6 409 89,3 5 110 94,8
Październik 4 326 92,4 481 84,5 5 261 91,2
Listopad 3 729 92,1 427 84,6 4 505 92,1
Grudzień 3 480 85,0 383 77,2 4 233 85,0
O g ó ł e m 44 196 90,1 4 572 84,1 56 046 90,3

 

Wypadki z udziałem dzieci

W miesiącach wiosenno-letnich Policja odnotowuje nasilenie wypadków z udziałem dzieci. Najmłodsi ulegają wypadkom przede wszystkim podczas ładnej pogody i przy dobrej widoczności. Wakacje to czas wolny od zajęć w szkole. Dzieci chętnie spędzają go na świeżym powietrzu. Spacerują do miejsca zabawy, do koleżanek i kolegów, jeżdżą na rowerach i deskorolkach. Korzystają w wakacje z dróg, które są im mniej znane niż droga do szkoły. Nowy teren to zawsze inne uwarunkowania i nowe niebezpieczeństwa. W wakacje dzieci częściej niż zwykle biorą też udział w wypadkach jako pasażerowie samochodów osobowych. W 2009 roku w lipcu odnotowano 602 wypadki a w sierpniu – 622. W miesiącach tych zginęło aż 44 dzieci tj. 34,3% wszystkich ofiar śmiertelnych wśród dzieci.

 

Wypadki z udziałem autobusów

Wg danych GUS, w 2008 roku w Polsce zarejestrowanych było 92.401 autobusów. Są to pojazdy obsługujące 23.260 linii regularnej komunikacji autobusowej, których długość w kilometrach wynosi 1.168.277 (w statystyce policyjnej – autobusy komunikacji publicznej) oraz autobusy obsługujące ruch turystyczny, szkolne itp. (w statystyce policyjnej – autobusy inne).

W 2009 roku kierujący autobusami obsługującymi ruch turystyczny byli sprawcami 354 wypadków, podczas gdy wszyscy kierujący (różnymi pojazdami) spowodowali 35.044 wypadków. Tak więc w porównaniu do ogólnej liczby wypadków kierujący autobusami turystycznymi spowodowali 1,01% wypadków. Najczęściej kierujący autobusami byli sprawcami wypadków z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu (87 wypadków, 4 osoby zabite, 263 ranne) oraz nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu (83 wypadki, 5 zabitych, 147 rannych). Jednakże najwięcej, bo aż 10 osób, zginęło w wypadkach powodowanych na skutek nieprawidłowego zachowania się wobec pieszego. Najwięcej wypadków miało miejsce w czerwcu i październiku po 37 (9,4% ogółu), najwięcej rannych zanotowano we wrześniu 99 osób (13,7% ogółu).

Wypadki drogowe i ich skutki w 2009 r. w porównaniu do 2008 r.

  Ogółem Spowodowane przez kierujących Spowodowane przez kierujących autobusami
2008 r. 2009r. Różnica 2008 r. 2009r. Różnica 2008 r. 2009r. Różnica
Wypadki 49 054 44 196 -4 854 38 318 35 044 - 3 274 436 394 -42
Zabici 5 437 4 572 - 865 3 659 3 139 - 520 33 27 -6
Ranni 62 097 56 046 - 6 051 51 346 46 710 - 4 636 758 722 -36

 

Rodzaj autobusu Wypadki Zabici Ranni
2008r. 2009r. 2008 r. 2009r. 2008 r. 2009r.
Komunikacja publiczna 326 272 19 19 526 368
Inne 110 122 14 8 232 354

 

Kontrole autokarów

Każdy może poprosić Policję lub też Inspekcję Transportu Drogowego o przeprowadzenie kontroli pojazdu przed wyruszeniem w drogę. Najlepiej wcześniej skontaktować się z jedną z tych instytucji, aby na miejscu wyjazdu znalazł się patrol Policji lub inspekcji transportu. Jeśli takiego patrolu nie ma, a nabierzemy uzasadnionych podejrzeń, ze autokar lub kierowca nie powinni wyjeżdżać w drogę, możemy wezwać którąś z tych służb na miejsce wyjazdu i podzielić się swoimi wątpliwościami.

Jeżeli Twoje dziecko wyjeżdża na wakacje, albo jesteś organizatorem wypoczynku, pamiętaj: 

  • Przed wyjazdem dziecka autokarem na kolonie, wycieczkę, sprawdź, kto i gdzie organizuje jego wyjazd i pobyt. Dowiedz się, czy ktoś ze znajomych nie wysłał na wakacje swojej pociechy korzystając z usług tego samego przewoźnika. ZAPAMIĘTAJ!!! – NIŻSZA CENA WYNAJĘCIA AUTOKARU NA WYCIECZKĘ NIE POWINNA DECYDOWAĆ O WYBORZE PRZEWOŹNIKA.
  • Poproś organizatora, aby przed wyjazdem pojazd i jego kierowca zostali skontrolowani przez policjantów ruchu drogowego. Aby zorganizować taką kontrolę należy z kilkudniowym wyprzedzeniem skontaktować się osobiście lub telefonicznie z dyżurnym najbliższej jednostki Policji. Policjanci sprawdzą stan techniczny autobusu, trzeźwość kierowcy oraz wymagane dokumenty.
  • ZAPAMIĘTAJ! – jeżeli masz uzasadnienie podejrzenia, co do stanu trzeźwości kierowcy (bełkotliwa mowa, wyczuwalna woń alkoholu) lub stanu technicznego pojazdu (popękane szyby, łyse opony, wycieki płynów eksploatacyjnych itp.) natychmiast wzywaj policję.
  • Jeżeli kierowca lub przewoźnik nie chce zgodzić się na kontrolę Policji (szantażuje, straszy, że nie będzie tak długo czekał na Policję, że zrezygnuje z wycieczki) to znak, że coś jest nie w porządku. ZACHOWAJ OSTROŻNOŚĆ!!!!. ZAPAMIĘTAJ!!! – WARTO CZASAMI POCZEKAĆ GODZINĘ DŁUŻEJ NA PRZYJAZD POLICJI I SPAĆ SPOKOJNIE. WYCIECZKĘ MOŻNA POWTÓRZYĆ, LECZ SKUTKÓW WYPADKU DROGOWEGO JUŻ SIĘ ODWRÓCI.
  • Domagaj się, aby w umowie wynajmu autokaru zawrzeć klauzulę, by w autobusie było dwóch kierowców, a autobus był poddany dodatkowym badaniom technicznym. Dodatkowe badania techniczne autobusu o liczbie miejsc powyżej 15 łącznie z kierowcą, to suma 230 zł. Jeżeli na wycieczkę wybiera się 30 osób to koszt wycieczki po badaniach technicznych wzrośnie o niecałe 8 zł. Daje nam to niemalże stuprocentową pewność, że autobus jest sprawny.
  • Nad właściwym przebiegiem podróży powinni czuwać opiekunowie wycieczki. W przypadku wycieczek autokarowych jeden opiekun zwykle przypada na 15 osób. Miejsce przy drzwiach autobusu muszą zająć osoby dorosłe. Kierownik wycieczki zajmuje miejsce obok kierowcy.
  • Przejścia w autokarze muszą być wolne, co umożliwia szybkie opuszczenie pojazdu w razie ewakuacji (wszystkie bagaże powinny być ulokowane na półkach lub bagażniku autokaru). ZAPAMIĘTAJ!!! – w przejściach autobusu nie mogą znajdować się dodatkowe miejsca siedzące, a w czasie jazdy dzieci nie mogą spacerować po autobusie, stawać na siedzeniach, między siedzeniami i wychylać się przez okna. Jeżeli autobus jest wyposażony w pasy bezpieczeństwa przewożone w nim dzieci muszą mieć je zapięte
  • Należy pamiętać o przestrzeganiu norm czasu pracy kierowcy. W trakcie jazdy należy organizować kilkunastominutowe przerwy na odpoczynek. Postoje te mogą być organizowane wyłącznie w miejscach do tego przeznaczonych. tj. na oznakowanych parkingach. W przypadku wycieczek wielogodzinnych przerwy te należy organizować częściej, a przynajmniej raz zarządzić przerwę dłuższą - około jednej godziny na posiłek. ZAPAMIĘTAJ!!! – po każdej przerwie w podróży należy sprawdzić stan liczebny dzieci
  • Dzienny czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać: norma – 9 godzin, przedłużony – 10 godzin 2 razy w tygodniu. Dopuszczalny czas prowadzenia pojazdu nie może przekraczać: w tygodniu – 56 godzin, w ciągu dwóch kolejnych tygodni – 90 godzin. Maksymalny czas prowadzenia pojazdu bez przerwy – 4 godziny 30minut. Przerwa w prowadzeniu pojazdu, – co najmniej 45 minut lub, co najmniej 15 minut i następna, co najmniej 30 minut. Dzienny okres odpoczynku – norma, co najmniej 11 nieprzerywanych godzin w każdym 24 godzinnym okresie.
  • Opiekunowie wycieczki są współodpowiedzialni za bezpieczeństwo przewożonych dzieci. ZAPAMIĘTAJ!!! –gdy kierujący autokarem łamie elementarne zasady bezpieczeństwa (przekracza dozwoloną prędkość, wyprzedza na trzeciego, rozmawia przez telefon komórkowy itp.) nie bądź biernym obserwatorem jego poczynań – zdecydowanie zwróć mu uwagę. Jeżeli po podróży masz zastrzeżenia do zachowania kierowcy, koniecznie przekaż je przewoźnikowi.
  • Dojeżdżając do celu podróży należy odpowiednio wcześniej poinformować dzieci o przygotowaniu się do wyjścia.

Informacja na temat miejsc kontroli autokarów w poszczególnych województwach

 

Dolnośląskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Kujawsko – pomorskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Lubelskie
Lubuskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Łódzkie
Małopolskie
Mazowieckie
Opolskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Podkarpackie
Podlaskie
Pomorskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Śląskie
Świętokrzyskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
Warmińsko – mazurskie
Wielkopolskie
Zachodnio - pomorskie
Przyjazd Policji na miejsce zbiórki po wcześniejszym zgłoszeniu telefonicznym
KSP

 

 

Powrót na górę strony