Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Obywatele oceniają policjantów

Data publikacji 07.04.2007

Centrum Badania Opinii Społecznej na zlecenie Biura Komunikacji Społecznej KGP przeprowadziło badanie na temat oceny m.in. zachowań i postaw policjantów podczas bezpośrednich kontaktów z obywatelami. Fachowość i kompetencje dobrze oceniło 78 proc. badanych, sprawne i szybkie działanie 60 proc., kulturę osobistą 82 proc. respondentów.

Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) w dniach 14 – 19 marca 2007 roku przeprowadziło badanie omnibusowe na ogólnopolskiej losowej reprezentatywnej próbie mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat (1131 respondentów). Na zlecenie Biura Komunikacji Społecznej KGP zostały w nim zamieszczone pytania dotyczące m.in. oceny zachowań i postaw policjantów podczas bezpośrednich kontaktów z obywatelami.

Do wyselekcjonowanej (Wykres nr 1), ze względu na bezpośredni w ostatnim roku kontakt/kontakty z policjantem/policjantami, grupy 287 Polaków ( ¼ wszystkich uczestników badania) skierowano pytanie o ocenę zachowań i postaw policjantów. Ocenie podlegały elementy składające się na tzw. atrakcyjność interpersonalną policjantów, zarówno z obszaru zawodowego: fachowość i kompetencja, przydatność udzielonych informacji, sprawność w działaniu, jak też wynikające z cech indywidualnych: m.in. kultura osobista, wygląd zewnętrzny.

Wykres nr 1. Czy w ostatnim roku miał(a) Pan(i) bezpośredni kontakt/kontakty z policjantem/policjantami?

 

Źródło: CBOS, 14 – 19.03.2007 r., N = 1131

Polacy, którzy mieli bezpośredni kontakt z policjantami, z postaw i zachowań związanych z charakterem wykonywanych przez nich zadań, najwyżej ocenili fachowośći kompetencje.Element ten dobrze oceniło ponad ¾ (78%) pytanych. W dalszej kolejności pozytywne oceny przyznano: przydatności udzielonych informacji (65%), a następnie sprawnemu i szybkiemu działaniu funkcjonariuszy (60%). Należy jednak podkreślić, że sprawność i szybkość działania/ń oceniła negatywnie blisko 1/3 Polaków (31%) mających bezpośredni kontakt z policjantami (Wykres nr 2).

Znacznie lepiej wypadła ocena indywidualnych cech policjantów, ich zachowań i postaw w trakcie bezpośredniego kontaktu z obywatelami. Najwyżej oceniono schludny wygląd (95% wskazań pozytywnych), a następnie kulturę osobistą policjantów (82%). Większość respondentów dobrze oceniło również życzliwość policjantów oraz łatwość nawiązania z nimi kontaktu, porozumiewania się (odpowiednio 76% i 75% pozytywnych wskazań). Najmniej dobrych ocen, spośród badanych postaw i zachowań, respondenci przyznali policjantom za gotowość do niesienia pomocy, chociaż odsetek osób, które wyraziły pozytywną opinię na ten temat był również stosunkowo wysoki i wyniósł 63%.

Należy jednak podkreślić, że pomimo ogólnie dobrych ocen, około 1/5 obywateli  w badanej grupie wyraziła złe zdanie na temat indywidualnych cech policjantów: życzliwości, łatwości nawiązania kontaktu i porozumiewania się, a także gotowości do niesienia pomocy (Wykres nr 3).

Wykres nr 2. Jak Pan(i) ocenia zachowania i postawy policjantów, z którymi miał Pan(i) bezpośredni kontakt? Jak ocenia Pan(i) ich ze względu na:

 

Źródło: CBOS, 14 – 19.03.2007 r., N = 287

Wykres nr 3. Jak Pan(i) ocenia zachowania i postawy policjantów, z którymi miał Pan(i) bezpośredni kontakt? Jak ocenia Pan(i) ich ze względu na:

Źródło: CBOS, 14 – 19.03.2007 r., N = 287

Druga część badania została poświęcona ocenie prospołecznych działań Policji, jej aktywności lokalnej i organizacji pracy w sposób zgodny z potrzebami mieszkańców, a więc czynnikom zarówno wpływającym na wizerunek formacji, jak też ważnym dla zapewnienia bezpieczeństwa Polaków w miejscu ich zamieszkania.

Polacy (N=1131), odnosząc się do wskazanych im elementów pracy Policji w okolicy swojego miejsca zamieszkania, najwięcej pozytywnych opinii wyrazili na temat widoczności patroli (66%), kultury osobistej policjantów i możliwości nawiązania szybkiego kontaktu z Policją – po 64% (Wykres nr 4). Ponad połowa wszystkich uczestników badania (55%) dobrze oceniła fachowość i kompetencje policjantów pracujących w okolicy ich miejsca zamieszkania. 52% dobrych ocen zyskały również działania polegające na angażowaniu się w pracę na rzecz bezpieczeństwa dzieci i młodzieży. Blisko połowa badanych dobrze oceniła działania z zakresu prewencji kryminalnej mające na celu propagowanie wiedzy o bezpiecznych zachowaniach oraz skuteczność w zapobieganiu przestępczości – po 49% pozytywnych wskazań. Do najsłabiej ocenianych elementów pracy Policji w miejscu zamieszkania obywateli należą nieprzekupność i uczciwość policjantów, troska o poszkodowanych i ich problemy, a także aktywność społeczna na rzecz miasta / gminy. Należy jednak zaznaczyć, że z oceną wyżej wymienionych elementów pracy Policji  respondenci mieli największe trudności – odsetek niezdecydowanych oscylował wokół 50%.

Charakterystyczne jest również to, że znaczna grupa uczestników badania miała problemy z wyrażeniem pozytywnej bądź negatywnej opinii na temat większości przedstawionych im elementów pracy Policji. Niezdecydowanie badanych może wynikać z braku informacji o niektórych działaniach Policji, m.in. o jej prospołecznej aktywności, trosce o poszkodowanych czy zapewnieniu kontaktu mieszkańców z dzielnicowym, lub o tym, że takich działań w okolicy miejsca zamieszkania części Polaków brakuje.

Wykres nr 4. Jak Pan(i) ocenia różne elementy pracy Policji w okolicy Pana(i) miejsca zamieszkania?

Źródło: CBOS, 14 – 19.03.2007 r., N = 1131

Opracowano w Wydziale Analizy Ocen Społecznych BKS KGP
podkom. Artur Kowalczyk
kom. Jadwiga Kubik
Maciej Fuhrmann

Powrót na górę strony