Nie dajmy się oszukać kupując w Internecie - Aktualności - Policja.pl

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Olsztyn

Nie dajmy się oszukać kupując w Internecie

Data publikacji 17.12.2013

Zaniżone ceny oferowanych towarów, fikcyjne opinie klientów czy żądanie przedpłaty - internetowi oszuści chwytają się różnych sposobów, żeby wyłudzić od nas pieniądze. W tym roku do Komendy Powiatowej Policji w Mrągowie zgłosiło się blisko 40 osób oszukanych w Internecie. Poszkodowani stracili na transakcjach w sieci od kilkunastu złotych do kilku tysięcy. Jeden z mężczyzn zamiast znanego smartfonu otrzymał dwa „markowe” jabłka.

Mrągowscy policjanci kilka razy w miesiącu przyjmują zgłoszenia dotyczące oszustw internetowych. Zakupy w internecie to wygodna forma kupowania i sprzedawania przeróżnych rzeczy, ale jak wszędzie należy być ostrożnym, aby nie dać się oszukać.

Ofiarą oszustwa internetowego stał się mrągowianin, który na jednym z portali aukcyjnych kupił znanej marki smartfon. Transakcja jednak nie zakończyła się uczciwie. Rozczarowanie mężczyzny pojawiło się już na poczcie, gdy zapłacił za przesyłkę 860 złotych i otworzył paczkę. Zdziwienia i rozczarowania nie było końca, gdy okazało się, że w środku zamiast nowego markowego telefonu z owocowym logo, były dwa niemarkowe jabłka. Oszukany mężczyzna natychmiast zgłosił sprawę Policji.

Przypomnijmy, że w kwietniu br. nidziccy policjanci zatrzymali 26-latka podejrzanego o oszustwa. Robert M. na jednym z popularnych portali aukcyjnych wystawiał do sprzedaży telefony komórkowe i wykrywacze metali. Nie byłoby w tym nic dziwnego, gdyby nie fakt, że mężczyzna zamiast wartościowych przedmiotów, osobom kupującym wysyłał marchewki, słoiki lub inne reczy, które nie miały najmniejszej wartości. Wśród jego ofiar znalazła się mieszkanka Ketrzyna, która za nowy telefon zapłaciła 1150 złotych. Jednak zamiast markowej “komórki” otrzymała w pięknie zapakowanej paczce trzy marchewki.

Bezpieczne zakupy w Internecie

Coraz częściej korzystamy z internetowych zakupów na popularnych portalach aukcyjno-ogłoszeniowych. Wiele osób zgłasza się na Policję, aby poinformować o oszustwie. Zdarza się, że poszkodowani zamiast zamówionego towaru otrzymują bezwartościowe przedmioty tj. kamienie, stare gazety, bądź przesyłka w ogóle do nich nie dociera. Zapłacenie za przedmiot i nie otrzymanie go to nic innego jak wyłudzenie czyli oszustwo. Kodeks Karny przewiduje za ten czyn karę nawet do 8 lat pozbawienia wolności.

Kilka cennych wskazówek dla kupujących w Internecie:

1. Bardzo tanie = bardzo podejrzane.

2. Zwróćmy uwagę na ilość komentarzy.

3. Sprawdźmy w karcie sprzedawcy komentarze (pozytywne, neutralne, negatywne), ale także od kiedy osoba jest użytkownikiem serwisu i co sprzedawała/sprzedaje

4. Czytajmy dokładnie wszystko, co jest na aukcji napisane, jeżeli czegoś brak - pytajmy przez telefon lub mailem.

5. Poprośmy o numer telefonu stacjonarnego, poszukajmy jaki numer widnieje pod nazwiskiem sprzedawcy w książce telefonicznej (dostęp na poczcie lub online), sprawdźmy kod pocztowy i numer kierunkowy czy zgadzają się z miejscem zamieszkania sprzedawcy.

6. Zrezygnujmy z aukcji, w których nie ma możliwości odbioru osobistego, nawet gdy mieszkamy daleko, zapytajmy czy można po towar zgłosić się osobiście.

7. Potwierdzajmy wygranie licytacji, ale z wpłatą pieniędzy poczekajmy kilka dni, żeby upewnić się czy wszystko jest w porządku. Opóźni to czas dostawy, ale w przypadku gdy konto zostało przejęte przez osobę podszywającą się, zmniejszamy ryzyko. W ciągu tych kilku dni prawdziwy właściciel zorientuje się i powiadomi portal aukcyjny, a oni nas.

8. W przypadku cennych przesyłek wybierajmy list/paczkę z zadeklarowaną wartością. Ustalmy ze sprzedawcą, kto zapłaci za tę usługę. Wiele firm, np. kurierskich, oferuje ubezpieczenie bez dodatkowych opłat. Omówmy też sposób zapakowania towaru. Im lepiej zapakowany przedmiot, tym mniejsze prawdopodobieństwo uszkodzenia towaru.

9. Gromadźmy całą korespondencję. Nie zajmuje wiele miejsca, a jest bezcennym dowodem kontaktów ze sprzedającym.

10. Pamiętajmy, że strony mają 7 dni na nawiązanie kontaktu i finalizację sprzedaży. Wielu sprzedawców prowadzi równocześnie wiele transakcji. Bądźmy wyrozumiali, jeśli sprzedawca nie kontaktuje się z nami natychmiast.

11. Jeśli towar nie dotarł, nie panikujmy. Przesyłka mogła zaginąć z różnych powodów. Skontaktujmy się ze sprzedawcą, który powinien iść na pocztę i wyjaśnić sytuację. Poprośmy go o numer nadania, datę wysłania, adres urzędu pocztowego i odwiedźmy własny oddział pocztowy.

Co zrobić, jak już staniemy się ofiarą cyberprzestępcy. Postępowanie osoby pokrzywdzonej.

Osoba, która stała się ofiarą oszustwa internetowego (cyberprzestępstwa) ma prawo złożyć zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa w jednostce Policji lub w prokuraturze, najlepiej najbliższej dla miejsca zamieszkania lub miejsca, w którym w danym momencie się znajduje. Ze względu na możliwość utraty lub zniszczenia danych informatycznych zawiadomienie o popełnieniu tego typu przestępstwa, należy złożyć możliwie w jak najkrótszym czasie od momentu jego ujawnienia. Zwiększa to szanse organów ścigania na zabezpieczenie kompletnego materiału dowodowego i ustalenie sprawcy.

(KWP w Olsztynie / mw)

Powrót na górę strony
Polska Policja