Zadania Wydziału Legislacji
Do zadań Wydziału Legislacji należy w szczególności:
- koordynowanie prac legislacyjnych dotyczących projektów aktów prawnych, projektów stanowisk Rządu oraz projektów założeń projektów ustaw dotyczących Policji;
- opracowywanie legislacyjne lub opiniowanie w zakresie techniki prawodawczej projektów aktów prawnych przygotowywanych przez jednostki organizacyjne Policji lub komórki organizacyjne KGP oraz nadawanie projektom dalszego biegu legislacyjnego;
- udział w pracach zespołów powołanych do opracowania projektów aktów normatywnych oraz projektów założeń projektów ustaw o istotnym znaczeniu dla funkcjonowania Policji;
- przygotowywanie stanowiska Komendanta Głównego Policji do nadesłanych projektów aktów prawnych na podstawie opinii zebranych w procesie konsultacji z jednostkami organizacyjnymi Policji i właściwymi komórkami organizacyjnymi KGP;
- udział w pracach nad projektami aktów prawnych dotyczących Policji, prowadzonych przez komisje i podkomisje parlamentarne oraz inne komisje i zespoły;
- udział w opracowywaniu, opiniowanie i koordynowanie uzgadniania projektów założeń projektów ustaw;
- monitorowanie prac legislacyjnych dotyczących projektów aktów normatywnych powszechnie obowiązujących, pozostających we właściwości Policji;
- opracowywanie tekstów jednolitych aktów normatywnych wydawanych przez Komendanta Głównego Policji;
- redagowanie, składanie i wydawanie elektronicznej formy Dziennika Urzędowego KGP;
- sporządzanie w formacie XML dokumentów elektronicznych zawierających projekty aktów normatywnych i innych aktów prawnych;
- udział w opracowywaniu tekstów jednolitych aktów normatywnych oraz wykonywanie czynności związanych
z monitorowaniem prac legislacyjnych; - ewidencjonowanie aktów prawnych Komendanta Głównego Policji oraz porozumień, listów intencyjnych i deklaracji, zawieranych i wydawanych przez Komendanta Głównego Policji;
- prowadzenie i aktualizowanie Bazy Aktów Własnych Komendanta Głównego Policji;
- udzielanie kierownikom jednostek organizacyjnych Policji, policjantom i pracownikom Policji oraz podmiotom zewnętrznym m. in. sądom i prokuraturom informacji o aktualnym stanie i zakresie obowiązywania aktów prawnych dotyczących Policji oraz ich udostępnianie;
- prowadzenie rejestrów upoważnień, pełnomocnictw i pełnomocnictw procesowych udzielanych przez Komendanta Głównego Policji;
- ewidencjonowanie i przechowywanie oryginałów aktów prawnych Komendanta Głównego Policji, którym nadano klauzulę tajności;
- opracowywanie, konsultowanie i opiniowanie projektów umów lub porozumień międzynarodowych dotyczących Policji;
- opracowywanie opinii prawnych dotyczących międzynarodowej współpracy policyjnej;
- konsultowanie i opiniowanie projektów aktów prawnych dotyczących Policji z zakresu prawa Unii Europejskiej oraz organizacji międzynarodowych, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska;
- udział w spotkaniach o charakterze międzynarodowym, związanych z opracowywaniem aktów prawnych dotyczących Policji;
- koordynowanie analiz obowiązującego prawa międzynarodowego pod względem jego wpływu na wykonywanie zadań Policji;
- inicjowanie prac legislacyjnych wynikających z analiz, o których mowa w pkt 21, w szczególności w zakresie harmonizacji krajowego prawa policyjnego z systemem prawa Unii Europejskiej oraz prawa stanowionego przez organy organizacji międzynarodowych, których członkiem jest Rzeczpospolita Polska;
- koordynowanie i opiniowanie spraw związanych z postępowaniem przed Trybunałem Sprawiedliwości Unii Europejskiej;
- organizowanie i koordynowanie procesu realizacji spraw z zakresu interpelacji i interwencji parlamentarzystów kierowanych do Komendanta Głównego Policji;
- koordynowanie opracowywania stanowisk w odpowiedzi na wystąpienia Rzecznika Praw Obywatelskich oraz naczelnych i centralnych organów administracji rządowej;
- przygotowywanie materiałów na posiedzenia komisji i podkomisji parlamentarnych, w których bierze udział Komendant Główny Policji lub jego zastępcy;
- sporządzanie na potrzeby kierownictwa Komendy Głównej Policji bieżących informacji na temat planowanych posiedzeń komisji i podkomisji parlamentarnych w zakresie właściwości Policji;
- koordynowanie udziału przedstawicieli Policji w pracach parlamentarnych.