Policjanci ruchu drogowego doskonalą technikę jazdy innych funkcjonariuszy - Aktualności - Policja.pl

Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Wrocław

Policjanci ruchu drogowego doskonalą technikę jazdy innych funkcjonariuszy

Data publikacji 20.10.2017

Przygotowanie się do jazdy - odpowiednie usadowienie w fotelu, odpowiednia odległość od kierownicy i sposób jej trzymania to tylko niektóre elementy, które mają wpływ na prowadzenie samochodu. Dolnośląscy policjanci doskonalą swoje umiejętności podczas szkolenia przygotowanego przez funkcjonariuszy z WRD KWP we Wrocławiu. Ćwiczone są umiejętności kierowania autem w różnych warunkach pogodowych i drogowych: jazda na trolejach, jazda slalomem, operowania kołem kierownicy w tzw. skręcie szosowym czy awaryjne hamowanie.

Funkcjonariusze Wydziału Ruchu Drogowego współpracując z kolegami z Wydziału Doboru i Szkolenia Komendy Wojewódzkiej Policji we Wrocławiu rozpoczęli szkolenia funkcjonariuszy garnizonu dolnośląskiego w zakresie bezpiecznego poruszania się pojazdami uprzywilejowanymi.

Szkolenie prowadzone przez asp. Arkadiusza Juszczaka oraz mł. asp. Mariusza Kruczkowskiego trwa dwa dni i składa się z zajęć z części teoretycznej oraz praktycznej. Wykłady teoretyczne mają na celu przypomnienie zasad poruszania się pojazdem służbowym, jak również przybliżenie kilku wskazówek jakie z pewnością przydadzą się policjantom w czasie jazdy, w celu uniknięcia groźnych sytuacji na drogach.

Szczególną uwagę poświęca się miejscu za kierownicą. Prowadzący uświadamiają, że jest to jeden z najważniejszych  elementów codziennej jazdy, a także samego przygotowania się do niej. Każdy kierowca powinien pamiętać, aby w fotelu „usadowić się” w taki sposób, aby środek ciężkości ciała znalazł się w miarę możliwości jak najniżej z zachowaniem odpowiedniego pola widzenia.

Kolejnym tematem poruszanym na wykładach, a następnie ćwiczonym na placu jest posługiwanie się kierownicą. Dlatego też, kierownicę należy trzymać obiema rękami nawet w trakcie jazdy bez planowanej zmiany kierunku. Dłonie powinny spoczywać używając oznaczeń zegarowych odpowiednio na godzinie dziewiątej (lewa ręka) oraz trzeciej (prawa ręką). „Godziny” te wyznaczają oś pozioma kierownicy, a tym samym nasze ręce umieszczone są najdalej od siebie. W takim przypadku dostajemy wszystkie informacje i wiemy co dzieje się z kołami naszego samochodu. Ułożenie rąk w inny sposób zaburza nasze „czytanie”, czyli odbiór tych bodźców. Ponadto prawidłowe ułożenie dłoni na kierownicy pozwala wykonać skręt w jedną i w drugą stronę, a następnie wrócić do pozycji wyjściowej oraz przy takim uchwycie po wyprostowaniu palców dotrzeć do znajdujących się w zasięgu przełączników i dźwigni.

Prowadzący zajęcia policjanci przypominają również o swobodzie ruchów kierującego pojazdem. Za chwilę zacznie się zima, niższe temperatury powietrza na zewnątrz. W okresie zimowym ubranie nie może w jakikolwiek sposób ograniczać ruchów. Jazda w zimowej kurtce, wymaga prawidłowego zapięcia pasów bezpieczeństwa. Pas musi przylegać do ciała, gdyż w innym wypadku w razie uczestniczenia w zdarzeniu drogowym od razu będzie „pochłaniał” energię zderzenia. To w jakich butach prowadzimy pojazd ma wpływ chociażby na szybkość z jaką wciskamy pedał hamulca.Jazda w czapce i szaliku może np. ograniczyć widok w trakcie wykonywania podstawowych manewrów jakim jest zmiana pasa ruchu.

W trakcie zajęć teoretycznych przypominane są również prawa i obowiązki kierującego pojazdem uprzywilejowanym oraz z jakich ułatwień i sposobów może kierujący korzystać. Omawiane są również przyczyny zdarzeń drogowych oraz ich ocena i zapobieganie.

Zajęcia praktyczne prowadzone na placu są miejscem ćwiczeń wcześniej już wymienionych tematów oraz takich elementów techniki jazdy jak: przejazd po wyznaczonej trasie (slalom), hamowanie awaryjne na prostym odcinku drogi oraz na łuku z wykorzystaniem konwencjonalnego układu hamulcowego jak i ABS, kierowanie pojazdem po łuku drogi z nauką operowania kołem kierownicy w tzw. skręcie szosowym, wyprowadzanie pojazdu z poślizgu w warunkach kontrolowanych – jazda na trolejach.

Podczas jazdy na trolejach uczestnicy mogą zaobserwować różnice w przypadku utraty przyczepności osi tylnej. W trakcie wykonywania tego ćwiczenia można za kołem kierownicy odczuć jaki wpływ ma prędkość jazdy na technikę wyprowadzania pojazdu z poślizgu oraz znaczenie prawidłowej pozycji kierującego za „kółkiem”. Natomiast sprawdzenia prawidłowego ułożenie rąk kierującego na kole kierownicy weryfikuje się w trakcie ćwiczenia przejazdu po wyznaczonej trasie.

(KWP we Wrocławiu / mg)

  • Policjanci ruchu drogowego doskonalą technikę jazdy innych funkcjonariuszy
  • Policjanci ruchu drogowego doskonalą technikę jazdy innych funkcjonariuszy
  • Policjanci ruchu drogowego doskonalą technikę jazdy innych funkcjonariuszy
Ładowanie odtwarzacza...
Powrót na górę strony
Polska Policja