Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Tiry na polskich drogach

Data publikacji 07.10.2007

Tiry - to temat, który pojawia się praktycznie przy każdej dyskusji o bezpieczeństwie na polskich drogach. Mówi się wówczas o zagrożeniach, jakie stwarzają dla innych, o braku poszanowania dla kierowców mniejszych aut, o blokowaniu ulic, o ich stanie technicznym, o przemęczeniu osób nimi kierujących, w końcu zaś o tragicznych wypadkach z ich udziałem. Warto zatem przyjrzeć się, jak wygląda statystyka wypadków drogowych w naszym kraju, spowodowanych przez kierowców samochodów ciężarowych.

Transport samochodami ciężarowymi zarówno w Polsce, jak i całej Europie, to zjawisko powszechne. Każdy, kto wybiera się w dłuższą, czy krótszą podróż z pewnością natrafi na takie samochody. Nie zawsze jest przecież możliwość oddzielenie ruchu osobowego od ciężarowego. Powoduje to często antagonizmy miedzy kierowcami. Policjanci
dbają o bezpieczeństwo wszystkich użytkowników dróg. Czuwają nad tym aby przepisów nie przekraczali ani kierowcy samochodów osobowych ani ciężarówek. Dodatkowo samochody ciężarowe są nadzorowane przez inspektorów transportu drogowego, którzy swoje kontrole niejednokrotnie przeprowadzają wspólnie z policjantami.

Chcąc wyrobić sobie własną opinie warto więc przyjrzeć się statystykom dotyczących wypadków spowodowanych przez kierujących samochodami ciężarowymi. Przedstawione dane obejmują szczegółowa analizę zdarzeń z 2006 roku w porównaniu do 2005, pierwszą połowę roku bieżącego oraz zestawienie obejmujące lata 1996 – 2006.

W 2006 r. miało miejsce 46 876 wypadków drogowych, w których zginęły 5 243 osoby, a 59 123 zostały ranne. Kierujący pojazdami spowodowali 37 129 wypadków, skutkujących 3 726 zabitymi oraz 49 797 rannymi. Wśród kierujących, sprawców wypadków, kierujący pojazdami ciężarowymi byli sprawcami 4 021 wypadków (tj. 10,8 % wypadków spowodowanych przez kierujących), zginęło w nich 496 osób (tj. 13,3 %), a rannych zostało 5 435 osób (tj. 10,9%). W porównaniu z 2005 r., kiedy kierujący pojazdami ciężarowymi spowodowali: 4 214 wypadków, w których zginęło 531 osób, a 5 562 osoby zostały ranne, jest to:
- mniej wypadków o 193, tj.- 4,6%,
- mniej zabitych o 35, tj.-6,6%,
- mniej rannych o 127, tj. –2,3%

Najczęściej kierujący pojazdami ciężarowymi byli sprawcami wypadków z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu (1 173 wypadki, 164 zabite, 1 685 rannych) oraz z powodu nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu (857 wypadków, 54 zabite, 1 178 rannych). Dużą ofiarochłonnością charakteryzowały się zdarzenia powstałe na skutek zmęczenia lub zaśnięcia, w co 3 takim wypadku ginął człowiek.

Największa liczbę wypadków kierujący samochodami ciężarowymi powodowali w piątki – 766 wypadków (19% ogółu), 75 osób zabitych (15,1%), 469 osób rannych (18,5%).
Najmniej wypadków miało miejsce w niedziele, co wiąże się zapewne z ograniczeniami ruchu pojazdów ciężarowych.

Najwięcej wypadków miało miejsce w sierpniu – 399 (9,9% ogółu), najwięcej osób zginęło we wrześniu 51 osób (10,3% ogółu), najwięcej rannych zostało w sierpniu 576 osób (10,6% ogółu).
Największa liczba wypadków i ich ofiar powodowanych przez kierujących samochodami ciężarowymi miała miejsce w godz. 7-8 (277 wypadków, 31 osób zabitych, 367 rannych) oraz w godz. 11-13 ( 568 wypadków, 54 osoby zabite i 753 ranne).

W I półroczu 2007 r. miały miejsce 22 834 wypadki drogowe, w których zginęły 2 420 osób, a 29 193 osoby zostały ranne. Kierujący pojazdami spowodowali 17 623 wypadki, skutkujące 1 622 zabitymi oraz 23 942 rannymi. Wśród kierujących, sprawców wypadków, kierujący pojazdami ciężarowymi byli sprawcami 1 539 wypadków (tj. 8,7 % wypadków spowodowanych przez kierujących), zginęło w nich 155 osób (tj. 9,6%), a ranne zostały 2 124 osoby (tj. 8,9%). W porównaniu z 2006 r., kiedy kierujący pojazdami ciężarowymi spowodowali: 1 825 wypadków, w których zginęło 208 osób, a 2 444 osoby zostały ranne, jest to:
- mniej wypadków o 286, tj.- 15,7%,
- mniej zabitych o 53, tj.-25,5%,
- mniej rannych o 320, tj. –13,1%
Najczęściej kierujący pojazdami ciężarowymi byli sprawcami wypadków z powodu niedostosowania prędkości do warunków ruchu (445 wypadków, 47 zabitych, 677 rannych) oraz z powodu nie udzielenia pierwszeństwa przejazdu (327 wypadków, 14 zabitych, 500 rannych). Dużą ofiarochłonnością charakteryzowały się zdarzenia powstałe na skutek zmęczenia lub zaśnięcia, w co 4 takim wypadku ginął człowiek.

Największa liczbę wypadków kierujący samochodami ciężarowymi powodowali w piątki – 289 wypadków (18,7% ogółu)w tych dniach zanotowano też największą liczbę osób rannych 337 (17,7%), natomiast najwięcej osób ginęło w poniedziałki (20,6%).
Najmniej wypadków miało miejsce w niedziele, co wiąże się zapewne z ograniczeniami ruchu pojazdów ciężarowych.

Najwięcej wypadków miało miejsce w styczniu – 283 (18,4% ogółu), najwięcej osób zginęło w marcu - 30 osób (19,3% ogółu), najwięcej rannych zostało w czerwcu 409 osób (19,3% ogółu).
Powrót na górę strony