POL-NOR II - Współpraca w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego - wymiana doświadczeń i dobrych praktyk
Projekt jest finansowany z Programu „Sprawy wewnętrzne” realizowanego w ramach Funduszy Norweskich i Funduszy EOG na lata 2014-2021. Program pozostaje w dyspozycji Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji
Wydarzenia związane z projektem
Fundusze norweskie i Fundusze EOG
Fundusze EOG i fundusze norweskie reprezentują wkład Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w tworzenie Europy zielonej, konkurencyjnej i sprzyjającej integracji społecznej. Istnieją dwa cele ogólne: ograniczenie nierówności ekonomicznych i społecznych w Europie i wzmocnienie relacji dwustronnych pomiędzy państwami-darczyńcami a 15 krajami UE z Europy Środkowej i Południowej i obszaru Morza Bałtyckiego. Trzy Państwa-Darczyńcy ściśle współpracują z UE w ramach Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym (EOG). Darczyńcy przekazali 3,3 miliarda euro w ramach kolejnych programów funduszy w latach 1994–2014. Fundusze EOG i fundusze norweskie na lata 2014–2021 wynoszą 2,8 miliarda euro.
Priorytety na ten okres to:
- innowacje, badania naukowe, edukacja i konkurencyjność;
- integracja społeczna, zatrudnienie młodzieży i ograniczenie ubóstwa;
- środowisko, energia, zmiany klimatu i gospodarka niskoemisyjna;
- kultura, społeczeństwo obywatelskie, dobre zarządzanie i podstawowe prawa;
- sprawiedliwość i sprawy wewnętrzne.
Kwalifikowalność do funduszy wynika ze spełnienia kryteriów określonych w ramach Funduszu Spójności UE przeznaczonego dla państw członkowskich, w których dochód krajowy brutto na mieszkańca jest niższy niż 90% średniej unijnej.
Program funduszy EOG i funduszy norweskich składa się z dwóch mechanizmów finansowych. Fundusze EOG są wspólnie finansowane przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię, których wkład oparty jest na ich PKB. Fundusze norweskie są finansowane wyłącznie przez Norwegię.
Więcej informacji na temat funduszy norweskich i Funduszy EOG znajdziesz na stronie: www.norwaygrants.org oraz www.eog.gov.pl
Informacja o Projekcie
Tytuł Projektu:
POL-NOR II - Współpraca w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego - wymiana doświadczeń i dobrych praktyk
Program:
Projekt realizowany w ramach środków Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021.
Wartość projektu: 1 069 475 zł
Umowa: Porozumienie nr I/NMF/2019 zostało podpisane 29.04.2020 r.
Okres realizacji: 01.04. 2020 r. – 28.02.2025 r.
Celem projektu będzie wykonanie kompleksowego badania porównawczego w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego ze szczególnym uwzględnieniem:
- diagnozy stanu prawnego w zakresie przepisów odnoszących się do bezpieczeństwa w ruchu drogowym;
- diagnozy funkcjonowania systemu zarządzania bezpieczeństwem w ruchu drogowym Polska – Norwegia;
- diagnozy w zakresie sposobu dokonywania oceny stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym w Norwegii i Polsce;
- wskazania działań norweskich w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ich ocena ze wskazaniem efektywności;
- wskazania działań Polskich w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, ich ocena ze wskazaniem efektywności;
- wskazania działań norweskich w zakresie poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, które można by było przenieść na grunt Polski tj.:
- działania wymagające zmiany przepisów prawnych,
- działanie niewymagające zmiany przepisów,
- działania infrastrukturalne,
- wskazanie przykładowych rozwiązań umożliwiających implementację najlepszych stwierdzonych praktyk.
Działania:
I. Wizyta studyjna – strony polskiej w Norwegii
Ramowy program wizyty:
- zapoznanie się z systemem zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego w Norwegii oraz założeniami na których oparty jest program poprawy brd zmierzający do osiągnięcia ,,Wizji Zero”
- zapoznanie z taktyką i techniką pełnienia służby policji, w tym stosowanym sprzętem specjalistycznym,
- wymiana doświadczeń związanych z organizacją ruchu oraz rozwiązaniami infrastrukturalnymi poprawiającymi bezpieczeństwo ruchu drogowego, ze szczególnym naciskiem na bezpieczeństwo niechronionych użytkowników dróg,
- działania profilaktyczne na rzecz poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, współpraca z organizacjami rządowymi i pozarządowymi w zakresie BRD. Dzięki wizycie studyjnej wypracowane zostaną wstępne założenia, służące opracowaniu przez naukowo-badawczy podmiot zewnętrzny kompleksowego badania porównawczego w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego w Norwegii i Polsce
Dzięki wizycie studyjnej wypracowane zostaną wstępne założenia służące opracowaniu przez naukowo-badawczy podmiot zewnętrzny kompleksowego badania porównawczego w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego w Norwegii i Polsce.
II. Przygotowanie i opracowanie badania porównawczego oraz konferencji podsumowującej projekt
- opracowanie na zlecenie KGP kompleksowego badania porównawczego stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Norwegii i Polsce, przez grono naukowo-badawcze posiadające fachową wiedzę z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przeprowadzone w ramach projektu badanie, będzie mogło być w przyszłości wykorzystane do opracowania założeń i zadań w ramach ewentualnego nowego projektu, który mógłby być pilotażowo zrealizowany na wybranym obszarze Polski.
- organizacja i przeprowadzenie konferencji podsumowującej z udziałem przedstawicieli strony norweskiej, podczas której zostaną przedstawione wyniki badania porównawczego.
Aktualności:
Ze względu na stan zagrożenia epidemicznego realizacja działań w projekcie została przesunięta na 2023 i 2024 rok.
1. W dniach 24-28 kwietnia 2023 r. w ramach projektu odbyła się wizyta studyjna w Norwegii.
W składzie delegacji pod przewodnictwem nadinsp. Romana Kustera - Zastępcy Komendanta Głównego Policji, znaleźli się przedstawiciele Biura Ruchu Drogowego KGP, Biura Finansów KGP, KWP w Białymstoku, KWP w Szczecinie, Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Katowicach oraz Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Stołecznej Policji.
W trakcie wizyty polska delegacja miała okazję zapoznać się między innymi z organizacją nadzoru nad ruchem drogowym w Norwegii, strukturą i zadaniami Norweskiej Krajowej Policji Ruchu Drogowego (w tym: priorytetowe działania norweskiej Policji na rzecz brd, współpraca Policji z innymi odpowiedzialnymi podmiotami zaangażowanymi w prowadzenie działań na rzecz brd). Przedstawione zostały także działania innych instytucji prowadzących działania z zakresu brd - Norweskiej Administracji Dróg Publicznych, Wydziału Badań i Wiedzy Norweskiej Rady BRD, Departamentu ds. medycyny sądowej Szpitalu Uniwersyteckiego w Oslo, Norweskiego Centrum Ruchu Drogowego Obszar Wschód.
Zaprezentowano, istotne z punktu widzenia norweskiego partnera, elementy zmierzające do urzeczywistnienia „Wizji Zero”, stanowiącej podstawę wszelkich działań dotyczących bezpieczeństwa na drogach – zakładającej ostateczne zredukowanie do zera liczby osób zabitych i ciężko rannych w wyniku zdarzeń drogowych.
Polska delegacja mogła zapoznać się z systemem nadzoru nad ruchem drogowym w Norwegii - od działań Policji ruchu drogowego, koncentrujących się na kierujących pojazdami (polegających na kontroli prędkości, trzeźwości oraz czynników dekoncentrujących kierowców), poprzez edukację i kampanie społeczne (z głównym udziałem Norweskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego), naukowe badania dotyczące alkoholu i środków odurzających, aż po legislację.
W ramach wymiany doświadczeń i dobrych praktyk w trakcie wizyty studyjnej, przedstawiciele polskiej Policji mieli możliwość zaprezentowania norweskiemu partnerowi nie tylko informacji z zakresu stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce, ale również dotyczących organizacji pionu ruchu drogowego polskiej Policji, w tym realizowanych zadań oraz posiadanego wyposażenia .
Dodatkowym atutem wizyty studyjnej była możliwość obserwacji norweskich policjantów ruchu drogowego w trakcie prowadzonych działań - obejrzenie i zapoznanie się z wykorzystywanym sprzętem, od radiowozów i motocykli po alko- i narkotestery oraz laserowe mierniki prędkości. Należy dodać, że pod względem wyposażenia polska Policja ma się czym pochwalić: między innymi dzięki wsparciu funduszy pomocowych (z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko).
2. 20 listopada 2024 r. w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt
W konferencji wziął udział m.in. Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji - nadinsp. Roman Kuster, Zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. dr Rafał Kochańczyk, delegacja norweska w składzie: Pan Runar Karlsen – Dyrektor Dyrektoriatu Norweskiej Policji, Pan Roar Skjelbred Larsen – Zastępca Szefa Krajowej Policji Ruchu Drogowego oraz Steffen Halvorsen z Krajowej Policji Ruchu Drogowego, Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji insp. Robert Koźlak, Pani dr Agata Furgała – Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego MSWiA, Pani Magdalena Zdrojewska – Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy Europejskich MSWiA, Pan Konrad Romik – Sekretarz Krajowej Rady BRD, Pan Artur Czapiewski p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przedstawiciel Akademii Policji w Szczytnie, Komendanci Szkół Policji, Zastępcy Komendantów Wojewódzkich Policji ds. prewencji wraz z Naczelnikami WRD KWP oraz inni znamienici goście.
Konferencja była ostatnim etapem projektu, podczas którego została przedstawiona publikacja opracowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR pt. „Kompleksowe badanie porównawcze w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego Norwegii i Polski” zawierająca m.in.:
- analizę przepisów prawa drogowego w obu krajach,
- porównanie systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego,
- przegląd metod oceny stanu bezpieczeństwa drogowego,
- propozycje działań norweskich w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą zostać przeniesione na grunt polski.
Wcześniej w ramach projektu przedstawiciele polskiej Policji odbyli wizytę studyjną do Norwegii, która posłużyła do określenia szczegółowych założeń dla tego opracowania.
Podczas konferencji podkreślono szczególnie inspirującą rolę norweskiego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, opartego na strategii „Wizji Zero” – dążeniu do całkowitej eliminacji wypadków śmiertelnych na drogach.
W czasie konferencji autorzy publikacji szczegółowo przedstawili zawarte w niej treści, które były przedmiotem dyskusji w dalszej części konferencji. Odbyły się również trzy panele dyskusyjne poświęcone:
- systemowi zarządzania brd,
- roli Policji w systemie nadzoru nad ruchem drogowym,
- zaleceniom i rekomendacjom.
Konferencja zakończyła się wypracowaniem wniosków i rekomendacji, które zostaną skierowane do Sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Departamentu Porządku Publicznego MSWiA celem ich wykorzystania podczas prac na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.