Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Zatrzymani za oszustwa "na wnuczka"

Data publikacji 01.02.2015

Pod zarzutem oszustwa dokonanego metodą wnuczka do policyjnego aresztu trafili trzej mieszkańcy Warszawy w wieku 30- 44-lat. Mężczyźni wpadli na gorącym uczynku, kiedy w jednym z urzędów pocztowych w stolicy, pobierali gotówkę wpłaconą przez oszukaną 55-latkę z Zamościa. Kobieta myśląc, że pomaga policji w rozpracowywaniu zorganizowanej szajki przestępców przelała oszustom kwotę 33 tysięcy złotych. Sprawę prowadzą kryminalni z KMP w Zamościu pod nadzorem Prokuratury Rejonowej w Zamościu.

W piątek  30 stycznia po południu policjanci z Komendy Rejonowej Policji w Warszwie zatrzymali trzech mieszkańców stolicy w wieku 30 - 44 lat. Mężczyźni wpadli w ręce funkcjonariuszy tuż po wypłacie pieniędzy pochodzących z oszustwa metodą na policjanta. Ich zatrzymanie było możliwe dzięki czujności pracownika urzędu pocztowego, który o wzbudzającej podejrzenie transakcji powiadomił policję. Jak się okazało kilkanaście tysięcy złotych wypłaconych przez zatrzymanych to gotówka należąca do 55-letniej mieszkanki Zamościa. Kobieta otrzymała telefon od swojego 89-letniego ojca, który pytał czy jej syn potrzebuje gotówki. Jak się okazało 89-latek przekazem pocztowym przesłał 9 tysięcy złotych wierząc, że pomaga wnukowi od którego otrzymał telefon z prośbą o pomoc. Tuż po rozmowie z ojcem, kobieta odebrała telefon od mężczyzny podającego się za policjanta. Rzekomy policjant poinformował 55-latkę, że jej ojciec padł ofiarą oszustów i tylko współpraca z jej strony może przyczynić się do rozpracowania szajki przestępców. Według zapewnień rozmówcy, by uchwycić oszustów należało błyskawicznym przekazem pocztowym przesłać pieniądze. 55-latka wierząc, że pomaga w rozpracowywaniu oszustów i przyczyni się do zatrzymania przestępców, którzy oszukali jej ojca, we wskazany przez rozmówcę sposób przesłała w kilku "ratach" 33 tysiące złotych.

Jeden z przekazów pocztowych dokonanych przez 55-latkę wzbudził czujność pracownika poczty. Swoimi podejrzeniami pocztowiec podzielił się z policjantami. Mundurowi tuż po wypłacie gotówki zatrzymali trzech mieszkańców Warszawy w wieku 33 - 44 lat, którzy odbierali pieniądze. Mężczyźni przyznali się, że pieniądze pochodzą z oszustwa.

Trójka zatrzymanych pod zarzutem oszustwa trafiła do policyjnego aresztu. Śledczy pracując nad sprawą i ustalają czy mężczyźni nie mają związku z innymi podobnymi przestępstwami.

Coraz więcej osób ma świadomość tego, w jaki sposób działają sprawcy oszustw i jak nie stać się ich ofiarą. Przestępcy nie pozostają jednak w tyle i modyfikują swoje działania. W ostatnim czasie często wykorzystywaną przez nich metodą jest tzw. kradzież „na policjanta”. Sprawcy wykorzystują zaufanie społeczeństwa do funkcjonariuszy Policji i wyłudzają pieniądze od starszych osób.

Jak działają sprawcy?

Sposób działania sprawców jest podobny. Najpierw wykonują telefon podając się za członka rodziny (najczęściej wnuczka). Tłumaczą zmieniony głos chorobą lub wzbudzają poczucie winy w starszej osobie, z powodu tego, że go nie poznaje.

Proszą o pożyczenie dużej sumy pieniędzy. Zazwyczaj pieniądze mają zostać wykorzystane w celu pokrycia szkód po wypadku drogowym, na ważną operację, na zakup samochodu albo wakacji w promocyjnej cenie.

Oszuści są bezwzględni - umiejętnie manipulują rozmową tak, by uzyskać jak najwięcej informacji i wykorzystać starsze osoby.

Chwilę po zakończeniu pierwszej rozmowy do ofiary dzwoni kolejna - podając się za funkcjonariusza CBŚ lub Policji. Na ogół przestępca informuje rozmówcę o tym, że jest potencjalną ofiarą oszustwa. Mówi, że poprzednia rozmowa telefoniczna była próbą wyłudzenia pieniędzy. Informuje o tym, że oszust został namierzony. Nalega, aby osoba pokrzywdzona wypłaciła określoną sumę pieniędzy z banku i przekazała ją wyznaczonej osobie lub prosi o wykonanie przelewu bankowego na wskazany numer konta.

„Fałszywy funkcjonariusz” podaje często wymyślone nazwisko, a nawet numer odznaki, prosi aby nie przerywać rozmowy telefonicznej i wybrać numer na Policję. Wtedy inny głos w słuchawce przekonuje ofiarę, że bierze udział w akcji rozpracowania oszusta.

Sprawcy oszustw wywierają na ofiarach presję czasu. Nie dają chwili na zastanowienie się, czy sprawdzenie informacji o dzwoniącym. Przekonują starsze osoby, że ich pieniądze pomogą w schwytaniu przestępców. Mówią, że gotówka przechowywana na koncie nie jest bezpieczna, a oszust ma do nich łatwy dostęp. Przestępcy podając się za funkcjonariuszy, grożą konsekwencjami prawnymi, jeżeli ich rozmówca nie będzie współpracował.

Tuż po przekazaniu pieniędzy kontakt się urywa, a przestępcy znikają ze wszystkimi oszczędnościami ofiary.

Jak nie stać się ofiarą oszustów?

Przede wszystkim należy zachować ostrożność – jeżeli dzwoni do nas ktoś, kto podszywa się pod członka naszej rodziny i prosi o pieniądze, nie podejmujmy żadnych pochopnych działań. Nie informujmy nikogo telefonicznie o ilości pieniędzy, które mamy w domu lub jakie przechowujemy na koncie. Nie wypłacajmy z banku wszystkich oszczędności.

Zadzwońmy do kogoś z rodziny, zapytajmy o to czy osoba, która prosiła nas o pomoc, rzeczywiście jej potrzebuje. Pamiętajmy, że nikt nie będzie nam miał za złe tego, że zachowujemy się rozsądnie. Nie ulegajmy presji czasu wywieranej przez oszustów.

W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji NIGDY nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.

W momencie, kiedy ktoś będzie chciał nas oszukać, podając się przez telefon, za policjanta – zakończmy rozmowę telefoniczną! Nie wdawajmy się w rozmowę z oszustem. Jeżeli nie wiemy jak zareagować powiedzmy o podejrzanym telefonie komuś z bliskich.

(KWP w Lublinie / dm)

Powrót na górę strony