Seniorze nie daj się oszukać - briefing gorzowskiej Policji
O bezpieczeństwie osób starszych przypominają gorzowscy policjanci. Podczas briefingu, wraz z Pocztą Polską, Urzędem Miasta i Starostwem Powiatowym przypominają o podstawowych zasadach, o których powinni pamiętać seniorzy. Dzięki listonoszom ulotki z cennymi wskazówkami trafią do osób starszych - szczególnie narażonych na oszustów. Ostatnie przypadki pokazują, że wciąż trzeba informować o metodach działania przestępców.
Gorzowska Policja bezustannie pracuje nad bezpieczeństwem starszych mieszkańców powiatu. To grupa osób, która jest najbardziej narażona na oszustwa: na wnuczka, policjanta, hudraulika czy pracownika administracji. Niezależnie od przyjętej roli, przestępca zawsze dąży do przejęcia oszczędności życia. Dlatego funkcjonariusze wciąż poszukują kolejnych kanałów komunikacji z osobami, które na co dzień nie korzystają z komputerów czy smartfonów. Informacja o takich przestępstwach mogą do nich po prostu nie docierać.
W gorzowskiej komendzie w ubiegłym roku zrodził się pomysł, by do seniorów dotrzeć z pomocą poczty. Listonosz, zwłaszcza dla osób starszych, jest jedną z osób szczególnie zaufanych. Funkcjonariusze Wydziału Prewencji Komendy Miejskiej Policji w Gorzowie Wlkp. zaprosili do współpracy Pocztę Polską, a także Urząd Miasta i Starostwo Powiatowe. Wszyscy pozytywnie odpowiedzieli na potrzebę edukacji i ostrzegania starszych mieszkańców narażonych na oszustwa.
W województwie lubuskim w 2018 roku straty związane z działalnością oszustów metodą na wnuczka czy policjanta to ponad 500 tys. zł. W większości zdarzeń pokrzywdzonymi były osoby starsze. Przypadek 44-latki z Gorzowa Wlkp. pokazuje jednak, że czujny powinien być każdy z nas. Kobieta pewna, że jej oszczędności są zagrożone, przelała na konto oszustów 290 tys. zł. W kilku przypadkach przestępcy podszywali się pod funkcjonariuszy CBŚP, którzy mieli rozpracowywać grupę hakerów wykradających środki z kont bankowych. W celu ochrony pieniędzy wskazywali pokrzywdzonym konta, na które należy przelać oszczędności, by te były bezpieczne. Środki szybko zostały wypłacone. W kolejnym przypadku oszuści przekazali, założyć konto w banku, wpłacić na nie pieniądze, a następnie przekazać wszystkie kody dostępów do bankowości internetowej. W każdym przypadku przestępcy instrukcje wydają telefonicznie.
Ulotki z cennymi poradami trafią głównie do osób starszych. O ważnej roli nie powinni jednak zapominać także ci młodsi. Wnuk, córka, syn czy sąsiad sprawniej dotrą do informacji o sposobach działania oszustów. Dlatego nie pozostawiajmy tej wiedzy tylko dla siebie. Krótka rozmowa może uchronić przed utratą oszczędności.
sierż. szt. Grzegorz Jaroszewicz
Zespół Prasowy
KWP w Gorzowie Wlkp.
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 20.13 MB)