Bezpieczny przejazd kolejowy
Policjanci z toruńskiej drogówki kolejny już raz pracowali na drogach w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd - szlaban na ryzyko”. Akcja ma na celu ograniczenie liczby zdarzeń na przejazdach oraz edukację uczestników ruchu drogowego na rzecz bezpiecznych zachowań podczas korzystania z przejazdów kolejowych.
Policjanci z toruńskiej drogówki kolejny już raz pracowali na drogach w ramach kampanii społecznej „Bezpieczny przejazd- szlaban na ryzyko”. Działa te są zainicjowane przez PKP Linie Kolejowe S.A.
Akcja została zapoczątkowana w czerwcu tego roku i ma na celu ograniczenie liczby zdarzeń na przejazdach oraz edukację uczestników ruchu drogowego na rzecz bezpiecznych zachowań. Podczas działań policjanci dbali o to, by na przejazdach kolejowych nie dochodziło do zdarzeń drogowych.
Przyczyną większości wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych jest nieostrożność kierowców. Lekceważenie i niestosowanie się do znaku „STOP”, wjeżdżanie na przejazd, gdy sygnalizator wskazuje światło czerwone, próby przejechania pod zamykającymi się zaporami przejazdów to główne grzechy kierowców samochodów. Tak samo często zachowują się piesi i rowerzyści.
O to kilka wskazówek, które na swoich stronach internetowych zamieściły Polskie Linie kolejowe http://www.bezpieczny-przejazd.pl/edukacja/wskazowki-i-fakty-dotyczace-bezpieczenstwa/:
- Lokomotywa waży średnio 80 ton. To powoduje, że siła z jaką uderza lokomotywa w samochód jest proporcjonalna do siły z jaką samochód miażdży aluminiową puszkę. Wszyscy wiemy, co dzieje się z aluminiową puszką uderzoną przez samochód.
- Pociąg jest szerszy od rozstawu szyn około 1 metra z każdej strony. Jest to szczególnie ważne dla pieszych, którzy powinni zachować bezpieczną odległość od przejeżdżających pociągów.
- Pociągi towarowe nie jeżdżą o stałych porach, a rozkłady jazdy pociągów pasażerskich ulegają zmianie. Zawsze należy spodziewać się pociągu na każdym skrzyżowaniu drogi i linii kolejowej.
- Dzisiejsze pociągi są cichsze niż kiedykolwiek, wiele z nich podczas jazdy nie wytwarza charakterystycznego stukotu. Pociąg jest zawsze bliżej i porusza się szybciej, niż myślisz.
- Nie wolno chodzić po torach, jest to niezgodne z prawem i bardzo niebezpieczne. W momencie gdy maszynista widzi osobę przechodzącą przez tory w miejscu niedozwolonym lub pojazd na torach jest już za późno. Droga hamowania pociągu może wynieść nawet do 2 km, czyli mniej więcej tyle co długość 20 pełnowymiarowych boisk do piłki nożnej. Pociągi nie mogą się zatrzymać na tyle szybko, aby uniknąć kolizji.
- Jeżeli widać jakiekolwiek elementy infrastruktury kolejowej (tory, rozjazdy) zawsze trzeba zakładać, że są one eksploatowane nawet jeśli pozornie wyglądają na opuszczone.
- Pamiętaj, aby przekraczać tory kolejowe tylko na wyznaczonych przejściach lub przejazdach, przestrzegać wszystkich znaków ostrzegawczych i znajdujących się tam sygnałów.
- Bądź czujny na terenie kolejowym. Nie czytaj, nie miej słuchawek w uszach, które mogą zagłuszać odgłosy zbliżającego się pociągu; elementy infrastruktury kolejowej nie są miejscem do zabawy lub wypoczynku.