Radzyń Podl.: Czujność pracownicy banku uchroniła 55-latkę przed utratą oszczędności
Ponad 60 tys. zł. próbowali wyłudzić wczoraj oszuści od mieszkanki gm. Czemierniki. Mężczyzna podający się za policjanta poinformował o zaciągnięciu kredytu na swoją rozmówczynię oraz dodał, że on się wszystkim zajmie, by ustalić sprawców. Instruowana przez fałszywego „policjanta” kobieta postępowała zgodnie z poleceniami. Mało brakowało, a przelew na konta przestępców zostałby zrealizowany. Ostatecznie czujność pracownicy banku uchroniła ją przed utratą oszczędności.
Do zdarzenia doszło wczoraj tuż po godz. 9:00. Na telefon stacjonarny mieszkanki gminy Czemierniki zadzwonił mężczyzna. Przedstawił się jako komisarz Andrzej Zieliński z Centralnego Biura Kryminalistycznego w Warszawie. Fałszywy funkcjonariusz poinformował, że na kobietę został zaciągnięty kredyt w kwocie 60 000 zł. Dodał również, że on się wszystkim zajmie tylko trzeba podać login i hasło do rachunku bankowego. Na potwierdzenie swojej tezy oznajmił, że kobieta może zweryfikować go czy jest z policji poprzez wybranie na telefonie, z którego rozmawiała i trwało połączenie numeru 112 lub 997. Mężczyzna dodał, nawet że będą dwa krótkie i jeden długi dźwięk. Kobieta po wykonaniu poleceń weryfikacyjnych w słuchawce usłyszała inny męski głos, który potwierdził tożsamość „funkcjonariusza”. Następnie 55-latka wróciła do rozmowy z pierwszym rozmówcą, któremu podała login i hasło do konta bankowego. Mężczyzna nakazał kobiecie udanie się do banku i udostępnienie lokaty w bankowości internetowej, a jako numer kontaktowy i do usługi internetowej podać wskazany przez niego. Kobieta wykonała wszystkie polecenia, które zostały jej przekazane. Po wezwaniu pracownicy banku do okazania telefonu z podanym numerem telefonicznym, wyszła z placówki i przekazała tą informację „fałszywemu policjantowi”, a ten polecił podanie własnego numeru telefonu. Kobieta wykonała wszystkie zlecone czynności. Po wyjściu z banku dzwoniący mężczyzna poprosił o podanie kodu SMS z telefonu. Nie zostało to zrealizowane gdyż 55-latka nie potrafi odczytywać SMS-ów, o czym poinformowała mężczyznę. „Fałszywy policjant” oświadczył, iż są na Lubelszczyźnie i za kilka godziny przyjadą, po czym zakończył rozmowę.
To, że oszuści nie otrzymali ani złotówki, to w głównej mierze zasługa pracownicy banku, która podejrzewała, że jest to oszustwo, a bank dokonał zablokowania rachunku.
PAMIĘTAJMY!!!
Sposób postępowania oszustów jest bardzo charakterystyczny i w każdym przypadku podobny. Sprawcy nawiązują telefonicznie kontakt z wytypowanymi osobami. Zwracają się z pilną prośbą o przekazanie pieniędzy. Powody wymagające nagłej „pomocy” finansowej są przeróżne. Najczęściej dotyczą wypadku drogowego lub innej nagłej sytuacji, gdzie pieniądze mają pomóc w uniknięciu konsekwencji. Zazwyczaj, po chwili dzwoni kolejny przestępca podający się za „policjanta” w celu potwierdzenia poprzedniego telefonu. Niestety po przekazaniu umówionej kwoty, wszelki kontakt z przestępcami urywa się. Z reguły wówczas pokrzywdzony orientuje się, że padł ofiarą oszusta.
W dalszym ciągu apelujemy!!!
Aby nie stać się ofiarą oszustwa, należy przestrzegać następujących zasad:
- zachowaj szczególną ostrożność w kontaktach z obcymi;
- nie podejmuj pochopnych działań, daj sobie czas do namysłu;
- skontaktuj się z rodziną i zweryfikuj informacje;
- nigdy nie przekazuj pieniędzy osobom nieznajomym;
- nie wierz w żadne fantastyczne okazje! nie ma takich!
- nie udzielaj przez telefon żadnych informacji dotyczących danych osobowych, numerów kont bankowych, haseł do nich oraz stanu majątkowego;
- nie ufaj osobom, które przez telefon podają się za Twoich krewnych;
- nie wpuszczaj do domu osób nieznajomych;
- w przypadku osób podających się za przedstawicieli instytucji zawsze żądaj legitymacji lub identyfikatora;
- nie informuj nikogo kiedy odbierasz emeryturę lub rentę;
- zapamiętaj jak najwięcej szczegółów dotyczących wyglądu i zachowania osoby, która wzbudza Twój niepokój;
- w razie podejrzeń o złe zamiary takich osób, niezwłocznie powiadom P O L I C J Ę pod numerem 112, a my sprawdzimy każdy taki sygnał.
W szczególności pamiętajmy o tym, że funkcjonariusze Policji N I G D Y nie informują o prowadzonych przez siebie sprawach telefonicznie! Nigdy nie proszą też o przekazanie pieniędzy nieznanej osobie.
P.M.
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 26.25 MB)