"Widoczny? Bezpieczny!"
"Widoczny? Bezpieczny!" pod tym hasłem dzisiaj została zainaugurowana kampania społeczna z udziałem Komendy Stołecznej Policji, Mennicy Polskiej, Zarządu Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich. Podczas tego przedsięwzięcia m.in. przy doładowywaniu warszawskiej karty miejskiej rozdawane będą opaski i kamizelki odblaskowe, których stosowanie znacząco zwiększy bezpieczeństwo pieszych i kierowców na drogach Warszawy.
Dzisiaj w komendzie stołecznej Policji odbyła się konferencja prasowa poświęcona kampanii społecznej „Widoczny? Bezpieczny!”, w której uczestniczyli przedstawiciele Policji, Mennicy Polskiej, Zarządu Transportu Miejskiego i Zarządu Dróg Miejskich.
Jako pierwszy głos zabrał naczelnik wydziału ruchu komendy stołecznej, Jacek Zalewski: „Komenda stołeczna policji jest zainteresowana wszelkimi działaniami mogącymi przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa, szczególnie do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym jego najmłodszych uczestników. Zainicjowanie akcji mającej przyczynić się do uświadomienia, zarówno pieszych jak i kierujących pojazdami, o znaczeniu używania elementów odblaskowych czy kamizelek odblaskowych, może w znaczący sposób przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na stołecznych drogach”.
W swoim wystąpieniu prezes zarządu Mennicy Polskiej, Tadeusz Steckiewicz podkreślił: „Mennica Polska wielokrotnie bierze udział w przedsięwzięcia o charakterze społecznym. Kampania „Widoczny? Bezpieczny!” jest najlepszym przykładem filozofii naszego postępowania. Jest nam niezmiernie miło, że wspólnie z naszymi partnerami: Komendą Stołeczną Policji, Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg Miejskich podejmujemy się wspólnej organizacji działań mających na celu zwiększenie bezpieczeństwa wśród najmłodszych uczestników ruchu drogowego, a także konsekwentnie chcemy promować wygodną dla naszych pasażerów formę przejazdów środkami Transportu Miejskiego, odciążając tym samym i tak mocno już zakorkowane stołeczne arterie. Stawiamy na ograniczenie ruchu kołowego w Warszawie popierając tym samym rozwiązania typu "Park & Ride”
Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, Leszek Ruta powiedział: „Bezpieczeństwo pasażerów jak i pozostałych użytkowników ruchu drogowego to dla nas priorytet. Każdy wie, że poruszanie się autobusami, tramwajami i metrem to oprócz tego, że jest to najszybszy i najtańszy sposób przemieszczania się po Warszawie to jeszcze najbezpieczniejszy. Współorganizując kampanię „Widoczny? Bezpieczny!” mamy nadzieję, że najmłodsi, dzięki odblaskom, będą równie bezpieczni po wyjściu z naszego pojazdu”.
Jak zaznaczył Dyrektor ds. Technicznych Zarządu Dróg Miejskich, Radosław Laskowski: „Liczba wypadków i kolizji na stołecznych drogach jest naprawdę zatrważająca. W każdym naszym działaniu mamy na uwadze bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego i dlatego bardzo chętnie włączamy się w takie kampanie jak „Widoczny? Bezpieczny!”, dzięki którym będzie na drogach mniej ofiar wśród dzieci i młodzieży. Jesteśmy o tym przekonani i zachęcamy do zakładania naszych odblasków – zarówno najmłodszych jak i najstarszych”.
W ciągu ostatnich pięciu lat na drogach Warszawy doszło do 8 275 wypadków drogowych, w których ucierpiało aż 829 dzieci i młodzieży. Jedną z najczęstszych przyczyn wypadków jest brak widoczności – piesi nie są widoczni dla prowadzących pojazdy. Potwierdzają to statystyki – większość wypadków drogowych w Warszawie powodują piesi. Niestety liczba takich zdarzeń wciąż rośnie. W 2007 roku było 65 wypadków powstałych z winy pieszego (w 2006: 53), kolizji z winy pieszego było 8 (w 2006: 5). W ich wyniku w 2007 roku zginęła 1 osoba (w 2006: 2), rannych było 67 osób (w 2006: 53).
W ciągu ostatnich pięciu lat w wypadkach drogowych poszkodowanych było aż 829 dzieci i młodzieży. Największą grupę stanowią osoby w wieku 7 – 14 lat.