Systemy bezpieczeństwa w samochodach
Coraz częściej producenci aut decydują się na instalowanie w samochodach nowoczesnych systemów wpływających na bezpieczeństwo w ruchu drogowym w wyposażeniu standardowym. Uatrakcyjniając swoją ofertę podnoszą również poziom bezpieczeństwa, który dla kierowców i innych uczestników ruchu drogowego jest przecież najważniejszy.
Przy zakupie samochodu zachęcamy do zwrócenia uwagi na wyposażenie samochodu w aspekcie najważniejszych i skutecznych systemów bezpieczeństwa.
ABS - System zapobiegający blokowaniu kół i zapewniający stabilne prowadzenie auta przy hamowaniu. Jest układem wspomagającym kierowcę w opanowaniu auta na śliskiej, lub innej nawierzchni o zmniejszonej przyczepności. Stale monitoruje prędkość obrotową każdego z kół. Gdy system sterowania stwierdzi wystąpienie poślizgu pojazdu uruchamia procedurę stabilizacji toru jazdy poprzez dynamiczne hamowanie poszczególnych kół, wykorzystując do tego modulator układu ABS. System jest więc w stanie hamować koła zarówno przedniej jak i tylnej osi pomagając kierowcy w miarę precyzyjnie przeprowadzić auto przez śliską nawierzchnię.
TCS - System kontroli trakcji.
ESP - System elektronicznego regulowania dynamiki i toru jazdy.
AIRBAG - Poduszka powietrzna, element pasywnego systemu bezpieczeństwa. Poduszka powietrzna ma na celu zamortyzowanie uderzenia o elementy pojazdu ciała pasażerów i kierowcy w wypadku zderzenia czołowego lub bocznego.
Poduszka powietrzna kierowcy jest już niemal standardowym wyposażeniem instalowanym w większości samochodów. Poduszka pasażera staje się standardem w samochodach średniej klasy. Poduszki powietrzne pasażerów siedzących na tylnej kanapie zwykle ukryte są w zagłówkach przednich foteli. Jest to wyposażenie dodatkowe nawet w samochodach wyższych klas.
SERVOTRONIC - System elektromechanicznego wspomagania układu kierowniczego.
EPS - Elektryczny system wspomagania kierownicy.
DAV - Inteligentny system wspomagania układu kierowniczego o zmiennej sile. W zależności o szybkości samochodu regulowana jest siła wspomagania układu kierowniczego.
Oczywiście żadne systemy nie zapobiegną niebezpiecznej i nieodpowiedzialnej jeździe. Pamiętajmy jednak, że systemy bezpieczeństwa połączone z rozwagą i roztropnością kierowcy dają większą pewność na jazdę z mniejszą ilością niespodzianek.