Sezon motocyklowy a bezpieczeństwo
Sezon motocyklowy w pełni. Dwa kółka, piękna pogoda i poczucie wolności – warto było na to czekać! Niestety policyjne statystyki nie są już takie optymistyczne. Na wielkopolskich drogach od początku wakacji zginęło aż trzech motocyklistów! Dlatego mundurowi z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu apelują o rozwagę do wszystkich uczestników ruchu drogowego.
W miastach i poza nimi na każdym kroku można spotkać motocyklistów. Nie ma co się dziwić, przecież wiosną i latem są idealne warunki dla fanów jednośladów. Niestety ta grupa uczestników ruchu drogowego jest szczególnie narażona na poważne zdarzenia drogowe. Od początku roku na drogach Wielkopolski w 72 wypadkach zginęło 11 motocyklistów, a 95 osób zostało rannych. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że ranni w wypadkach motocyklowych bardzo często nie wracają nigdy do swojej sprawności sprzed zdarzenia. Tak było podczas jednego czerwcowego wypadku w naszym województwie, gdzie kierowca motocykla zginął na miejscu, a pasażerce musiano amputować nogę.
Tragiczna w Wielkopolsce dla tej grupy uczestników ruchu drogowego okazała się zwłaszcza pierwsza połowa lipca, kiedy to śmierć na drodze poniosło aż 3 kierujących motocyklami. Policjanci przyznają, że to nadmierna prędkość jest najczęstszą przyczyną tych najtragiczniejszych zdarzeń drogowych.
Mundurowi z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu przypominają kilka porad, które zapewnią bezpieczeństwo nie tylko motocyklistom, ale i wszystkim użytkownikom dróg:
- przestrzegać obowiązujących przepisów ruchu drogowego, zwłaszcza tych dotyczących dozwolonej prędkości,
- dbać o stan techniczny swojego motocykla,
- kierując motocyklem należy pamiętać o odpowiednim ubiorze, który ochroni przed ewentualnymi urazami podczas zdarzenia drogowego,
- dbać o swoją kondycję, stan psychofizyczny,
- zawsze warto zaplanować trasę,
- od momentu rozpoczęcia jazdy należy koncentrować się wyłącznie na bezpiecznej jeździe i sytuacji na drodze,
- zachować odstęp od innych pojazdów, gdyż droga hamowania motocykla jest dłuższa niż samochodu, szczególnie na śliskiej nawierzchni,
- zawsze wcześnie i wyraźnie sygnalizować zamiar wykonania manewru skrętu czy też zmiany pasa ruchu,
- obserwować zachowanie innych kierowców, zwłaszcza tych zmieniających pas ruchu, wjeżdżających na skrzyżowanie czy na jezdnię z drogi podporządkowanej – w takich sytuacjach często błędnie oceniają oni prędkość nadjeżdżającego motocykla (wynika to z małych gabarytów zbliżającego się obiektu) i wymuszają pierwszeństwo.
(KWP w Poznaniu/js)
Pobierz plik (format mp4 - rozmiar 20.15 MB)