Aktualności

Strona znajduje się w archiwum.

Kolejne oszustwa "na BLIK"

Data publikacji 08.12.2020

Policjanci przestrzegają przed oszustwami "na BLIK". Przestępcy podszywają się pod znajomych na portalach społecznościowych i proszą o pilną pożyczkę. Niestety kolejne osoby dały się zwieść namowom oszustów przekazując im wygenerowane kody. Wartość strat oszacowana została na kwotę 6 tysięcy złotych. Pamiętajmy, że nie należy nikomu udostępniać danych do kont bankowych, jak też przekazywać obcym osobom kodów do płatności mobilnych.

 

"Infografika z dialogiem: - Hej -Cześć -Podałabyś mi swój kod BLIK? Muszę pojechać po koleżankę nad morze i nie wzięłam ze sobą karty Pod spodem biały trójkąt ostrzegawczy w wykrzyknikiem i napisem STOP na czerwonym tle. Pod spodem logo z napisem BLIK"

W ostatnich dniach bialscy policjanci zostali powiadomieni o kolejnych oszustwach za pomocą popularnego komunikatora społecznościowego. We wszystkich trzech przypadkach sposób działania sprawców był taki sam. Przełamując elektroniczne zabezpieczenia do komunikatora, w imieniu znajomych wysyłali wiadomości do pokrzywdzonych informując, iż pilnie potrzebują finansowego wsparcia. Proponowali też łatwy sposób przelania gotówki poprzez wygenerowanie numeru kodu "BLIK" w systemie płatności elektronicznej. Przekazany kod wystarczył, by sprawca mógł natychmiast wypłacić pieniądze.

Pokrzywdzeni stracili łącznie 6 tysięcy złotych. Gdy zrozumieli, że padli ofiarą oszustów sprawę zgłosili organom ścigania. Teraz sprawców szukają policjanci oraz apelują o rozwagę. Oszuści działają na terenie całego kraju licząc na szybki zysk. W takiej sytuacji nie działajmy w emocjach i nie ulegajmy presji rzekomych bliskich.

Infografika z białym napisem na czerwonym tle: UWAGA! Oszuści przejmują konta Twoich znajomych na Facebooku. Bądź czujny kiedy ktoś prosi Cię o podanie kodu BLIK! Poniżej czarne i różowe napisy na białym tle w punktach: Punkt pierwszy: Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnianie swoich kont społecznościowych. Z boku rysunek dłoni, która trzyma telefon komórkowy a na jego ekranie narysowana jest kłódka. Punkt drugi: Zweryfikuj tożsamość znajomego - najlepiej zadzwoń. Z boku rysunek słuchawki. Punkt trzeci: Sprawdź podsumowanie transakcji przed jej zatwierdzeniem w aplikacji. Z boku rysunek - komórka w dłoni i znak pozytywnego wyróżnienia. Punkt czwarty: Chroń swój PIN do aplikacji bankowej. Z boku rysunek kłódki i nad nią cztery gwiazdki. Pod spodem logo z napisem BLIK.

Aby nie paść ofiarą oszustów radzimy weryfikować tożsamość osób, które wysyłają do nas wiadomości z prośbą o pożyczkę. Z reguły oszuści wyłudzający kod  nie wiedzą nic o osobach, pod które się podszywają, albo tylko tyle, ile wyczytały z ich przechwyconego konta. Jeśli mamy wątpliwości co do rzekomego bliskiego, najlepiej po prostu do niego zadzwonić.

komisarz Barbara Salczyńska-Pyrchla

Powrót na górę strony