Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Ruch drogowy - wakacyjne zagrożenia

Data publikacji 02.07.2006

Lipiec i sierpień to miesiące, w których ze względu na wzmożony ruch drogowy Policja notuje największą liczbę wypadków drogowych. Doświadczenia ostatnich lat wskazują, że w trakcie wakacji najbardziej zagrożone będą drogi na osi północ – południe. Policjanci przewidują też, że ze względu na weekendowe wyjazdy do największej liczby wypadków dojdzie w piątki i w niedziele.

LIPIEC 2005

W lipcu 2005 roku na drogach Polski zaistniały 4.763 wypadki drogowe, w których zginęło 546 osób. Statystyczny tygodniowy rozkład liczby zdarzeń i ich ofiar był charakterystyczny dla miesięcy wakacyjnych i przedstawiał się następująco:

1. Rozkład liczby wypadków oraz liczby ofiar śmiertelnych w rozbiciu na dni tygodnia.


W lipcu 2005 r. największą liczbę wypadków drogowych zanotowano w dni weekendowe, przy czym ich kumulacja następowała w piątki (wyjazdy) oraz w niedziele (powroty).


Podobną tendencję obserwować można w zakresie rozkładu tygodniowego liczby ofiar śmiertelnych. Największą liczbę zabitych w wypadkach drogowych zanotowano w piątki, soboty i niedziele. Zaznaczyć jednak należy, że zdecydowana kumulacja następowała w sobotę i w niedzielę, kiedy swoboda ruchu była największa, a co za tym idzie również wyższe prędkości ruchu.

2. Godzinowy rozkład liczby wypadków drogowych oraz liczby ofiar śmiertelnych.


Ze względu na to, że rozpatrywany był krótki (jeden miesiąc) okres statystyczny, nastąpiły wahania liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Daje się natomiast zauważyć istotną tendencję w zakresie ilości ofiar śmiertelnych wypadków.

O ile, od wczesnych godzin porannych następuje stały wzrost liczby wypadków drogowych, osiągając apogeum w godz. 16.00 – 18.00, o tyle nie pokrywa się to z ilością ofiar śmiertelnych. Począwszy od godz. 22.00 poprzez całą noc, aż do godz. 6.00, krzywa wykresu liczby ofiar śmiertelnych zdecydowanie przewyższa przebieg liczby wypadków. Ta większa liczba ofiar może być związana ze zwiększoną swobodą ruchu oraz wyższymi rozwijanymi prędkościami, jak również ograniczeniem widoczności.

3. Rodzaje i przyczyny wypadków.

Spośród 4.763 wypadków, jakie miały miejsce w lipcu 2005 roku, 2.448 (51,4%) stanowiło zderzenie się pojazdów w ruchu, 1.048 (22,0%) to najechanie na pieszego, 689 (14,5%) najechanie na przeszkodę lub unieruchomiony pojazd, natomiast 349 (7,3%) to wywrócenie się pojazdu. Pozostałe 4,8% stanowią inne wypadki (z udziałem pasażera, wjechanie w wybój, najechanie na zwierzę itp.).

Z zarejestrowanych rodzajów wypadków drogowych największą liczbę, bo aż 1.318, stanowiły zderzenia boczne pojazdów. Wypadki te nie były jednak najgroźniejsze w skutkach (86 ofiar śmiertelnych). Najwięcej ofiar śmiertelnych pociągnęły za sobą:

  • zderzenie czołowe pojazdów – 129 ofiar (wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków wyniósł aż 20,3),
  • najechanie na drzewo, słup, inny obiekt drogi – 124 ofiary (wskaźnik odpowiednio 19,5),
  • najechanie na pieszego - 120 ofiar (wskaźnik 11,5).

Poza bardzo wysoką bezwzględną liczbą ofiar tego rodzaju zdarzeń zauważyć należy również ich wysoką ofiarochłonność. Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych na sto wypadków drogowych, średnio, w całym 2005 roku, wyniósł 11,3, natomiast w dwóch wymienionych wyżej kategoriach osiągnął około 20 zabitych na 100 wypadków.

W lipcu 2005 roku kierujący spowodowali 4.125 wypadków drogowych (86,6 % ogółu wypadków). Główne ich przyczyny to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 1.196 wypadków, 191 osób zabitych,
  • nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 1.062 wypadki, 52 osoby zabite,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 350 wypadków, 41 osób zabitych.

W tym samym czasie piesi spowodowali 500 wypadków drogowych. Wśród przyczyn wypadków spowodowanych przez pieszych dominowały:

  • nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 204 wypadki, 27 zabitych,
  • przebieganie przez jezdnię – 75 wypadków, 10 ofiar śmiertelnych.

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w prawie co dziesiątym wypadku drogowym spowodowanym przez kierującego okazywało się, iż uczestnik zdarzenia jest w stanie nietrzeźwości (440 przypadków zanotowanych w lipcu 2005r.), natomiast w przypadku zdarzeń spowodowanych przez pieszych, w co czwartym (126 przypadków).


Nasilenie liczby wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych uczestników, w rozbiciu na poszczególne dni tygodnia, pokrywa się z danymi dotyczącymi liczby zdarzeń. Jednak o ile w piątki, soboty i niedziele ma miejsce 51 % wypadków, to w tych samych dniach ma miejsce prawie 63 % ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych.

W lipcu 2005 roku kierujący pojazdami spowodowali 4.125 wypadków drogowych. Poniższa tabela przedstawia podział wypadków w rozbiciu na grupy sprawców, kierujących poszczególnymi rodzajami pojazdów, w porównaniu z całym rokiem 2005:

Rodzaj pojazdu sprawcy

Lipiec 2005 roku

Cały 2005 rok

% ogółu wypadków

liczba

% ogółu wypadków

samochód osobowy bez przyczepy

2.851

69,1 %

73,6 %

rower

463

11,2 %

8,1 %

samochód ciężarowy bez przyczepy

258

6,3 %

6,8 %

motocykl

151

3,7 %

2,1 %

samochód ciężarowy z przyczepą

126

3,1 %

3,0 %

autobus

42

1,0 %

1,4 %

Jak wynika z powyższej tabeli w lipcu, w porównaniu z danymi z całego roku, bardzo znacznie wzrasta zagrożenie powodowane przez kierujących rowerami oraz motocyklami.

SIERPIEŃ 2005

W sierpniu 2005 roku na drogach Polski zaistniało 4.595 wypadków drogowych, w których zginęło 569 osób. Pomimo mniejszej niż w lipcu (o 168) liczby wypadków, liczba zabitych w tych wypadkach była większa o 23 osoby. Statystyczny rozkład liczby zdarzeń i ich ofiar był charakterystyczny dla miesięcy wakacyjnych i przedstawiał się następująco:

4. Rozkład liczby wypadków oraz liczby ofiar śmiertelnych w rozbiciu na dni tygodnia.


Statystyczny rozkład liczby wypadków drogowych w poszczególnych dniach tygodnia w sierpniu 2005 roku był inny niż w lipcu i nie był typowy dla miesięcy wakacyjnych. Obserwowany jest nietypowy wzrost liczby zdarzeń drogowych w pierwszych dniach tygodnia. Wynikać to może z faktu, iż w sierpniu 2005 roku poniedziałek to był 1, 15 oraz 31 dzień miesiąca, czyli zwyczajowe terminy rozpoczynania i kończenia turnusów urlopowych.


Stosunkowo niewielka liczba wypadków drogowych notowanych w niedziele, wsierpniu 2005 roku, charakteryzowała się jednak znaczną ciężkością. Wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków przekroczył 18.

5. Godzinowy rozkład liczby wypadków drogowych oraz liczby ofiar śmiertelnych.


Ze względu na to, że rozpatrywany był krótki (jeden miesiąc) okres statystyczny, nastąpiły wahania liczby ofiar śmiertelnych wypadków drogowych. Daje się natomiast zauważyć, podobnie jak w lipcu, istotną tendencję w zakresie ofiarochłonności wypadków. Począwszy od godz. 21.00 znacznie wzrasta ofiarochłonność wypadków. Zjawisko to utrzymuje się do wczesnych godzin porannych. Ta zwiększona ofiarochłonność może być związana ze zwiększoną swobodą ruchu oraz wyższymi rozwijanymi prędkościami, jak również ograniczeniem widoczności.

6. Rodzaje i przyczyny wypadków.

Spośród 4.595 wypadków, jakie miały miejsce w sierpniu 2005 roku, 2.363 (51,5%) stanowiło zderzenie się pojazdów w ruchu, 1.130 (24,5%) to najechanie na pieszego, 596 (13%) najechanie na przeszkodę lub unieruchomiony pojazd, natomiast 289 (6,3%) to wywrócenie się pojazdu. Pozostałe 4,7 % stanowią inne wypadki (z udziałem pasażera, wjechanie w wybój, najechanie z zwierzę itp.).

Z zarejestrowanych rodzajów wypadków drogowych największą liczbę, bo aż 1.289, stanowiły zderzenia boczne pojazdów. Wypadki te nie były jednak najgroźniejsze w skutkach (112 ofiar śmiertelnych). Najwięcej ofiar śmiertelnych pociągnęły za sobą:

  • najechanie na pieszego – 148 ofiar (wskaźnik liczby zabitych na 100 wypadków wyniósł aż 13,1),
  • najechanie na drzewo, słup, inny obiekt drogi – 118 ofiar (wskaźnik odpowiednio 21,8),
  • zderzenie czołowe pojazdów – 114 ofiar (wskaźnik odpowiednio 19,8).

Poza bardzo wysoką bezwzględną liczbą ofiar tego rodzaju zdarzeń zauważyć należy również ich wysoką ofiarochłonność. Wskaźnik liczby ofiar śmiertelnych na sto wypadków drogowych, średnio w całym 2005 roku, wyniósł 11,3, natomiast w dwóch wymienionych wyżej kategoriach osiągnął około 20 zabitych na 100 wypadków.

W sierpniu 2005 roku kierujący spowodowali 3.891 wypadków drogowych (84,7 % ogółu wypadków). Główne ich przyczyny to:

  • niedostosowanie prędkości do warunków ruchu – 1. 003 wypadki, 172 osoby zabite,
  • nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu – 1.035 wypadków, 73 osoby zabite,
  • nieprawidłowe wyprzedzanie – 295 wypadków, 58 osób zabitych.

W tym samym czasie piesi spowodowali 563 wypadki drogowe. Wśród przyczyn wypadków spowodowanych przez pieszych dominowały:

  • nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem – 320 wypadków, 46 zabitych,
  • przebieganie przez jezdnię – 66 wypadków, 8 ofiar śmiertelnych.

Na podkreślenie zasługuje fakt, iż w prawie co dziewiątym wypadku drogowym spowodowanym przez kierującego okazywało się, iż uczestnik zdarzenia jest w stanie nietrzeźwości (435 przypadków zanotowanych w sierpniu 2005r.), natomiast w przypadku zdarzeń spowodowanych przez pieszych, w co piątym (107 przypadków).


Nasilenie liczby wypadków drogowych z udziałem nietrzeźwych uczestników, wrozbiciu na poszczególne dni tygodnia, pokrywa się z danymi dotyczącymi liczby zdarzeń. Jednak o ile w piątki, soboty i niedziele ma miejsce 41% wypadków, to w tych samych dniach ma miejsce prawie 53% ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych.

W sierpniu 2005 roku kierujący pojazdami spowodowali 3 891 wypadków drogowych. Poniższa tabela przedstawia podział wypadków w rozbiciu na grupy sprawców, kierujących poszczególnymi rodzajami pojazdów, w porównaniu z całym rokiem 2005:

Rodzaj pojazdu sprawcy

Sierpień 2005 roku

Cały 2005 rok

% ogółu wypadków

liczba

% ogółu wypadków

samochód osobowy bez przyczepy

2.615

67,0 %

73,6 %

rower

489

12,5 %

8,1 %

samochód ciężarowy bez przyczepy

267

6,8 %

6,8 %

motocykl

119

3,0 %

2,1 %

samochód ciężarowy z przyczepą

118

3,0 %

3,0 %

autobus

49

1,2 %

1,4 %

Jak wynika z powyższej tabeli w lipcu, w porównaniu z danymi z całego roku, bardzo znacznie wzrasta zagrożenie powodowane przez kierujących rowerami oraz motocyklami.

7. Drogi krajowe najbardziej zagrożone wypadkami w lipcu i sierpniu 2005 r.

1) droga nr 1 – 186 wypadków drogowych,
2) droga nr 7 – 167 wypadków drogowych,
3) droga nr 8 – 137 wypadków drogowych,
4) droga nr 4 – 120 wypadków drogowych,
5) droga nr 2 – 110 wypadków drogowych.

Powrót na górę strony