Uwaga! Oszuści cały czas są aktywni!
Blisko 19 000 złotych stracił 46-letni mieszkaniec Brzegu. Poszkodowany uwierzył mężczyźnie, który podczas rozmowy telefonicznej przedstawił się jako pracownik banku. Apelujemy o zachowanie czujności podczas rozmów z nieznajomymi, którzy przekonują nas, że dzięki ich działaniom nasze oszczędności będą bezpieczne. Niestety często okazuje się, że to oszuści, którzy wzbogacają się naszym kosztem.
W tym przypadku poszkodowany odebrał telefon od osoby podającego się za pracownika banku, w którym posiada rachunek. Mężczyzna poinformował go, że ktoś próbował wziąć kredyt na jego dane. Aby pieniądze nie trafiły na konto oszusta polecił zainstalować aplikację, dzięki której będzie mógł wycofać kredyt.
46-latek cały czas będąc w kontakcie telefonicznym z rozmówcą wykonał wszystkie jego polecenia. Przekazał mu kody do autoryzacji, które otrzymywał w wiadomościach. Zawierzył, że dzięki temu jego pieniądze będą bezpieczne, a kredyt zostanie anulowany. Niestety tak się nie stało. Kiedy oszust zakończył z nim rozmowę, poszkodowany postanowił sprawdzić stan swojego konta. Wówczas zorientował się, że z jego rachunku zniknęły wszystkie oszczędności i został zaciągnięty kredyt. W ten sposób mężczyzna stracił blisko 19 000 złotych.
Jak nie dać się oszukać?
- Nie podawaj danych do bankowości elektronicznej: haseł, loginów, numeru karty i specjalnego kodu zapisanego na karcie. To kod zwany CVV2/CVC2, nadrukowany jest obok podpisu;
- Czytaj każdą wiadomość z kodem autoryzacyjnym, którą dostajesz z banku zanimwykorzystasz go nie wiedząc co autoryzujesz;
- W przypadku uzyskania telefonicznej informacji, z której wynika że twoje pieniądze w banku są zagrożone, jak najszybciej się rozłącz i udaj osobiście do banku by to sprawdzić lub sam wykonaj połączenie do banku;
- Nie ufaj osobom dzwoniącym do Ciebie z instrukcją jak szybko wycofać zaciągnięty kredyt. Bez wizyty w banku nigdy tego nie rób.
- Nie instaluj aplikacji, które osoba podszywająca sie pod pracownika banku proponuje ci przez telefon. To aplikacje dzięki, którym oszuści widzą każde twoje działanie na urządzeniu, z którego korzystasz.
(KWP w Opolu / mw)