Aktualności

Zanim stracisz pieniądze z konta bankowego – przeczytaj ten komunikat i uchroń się przed oszustami

Data publikacji 02.09.2022

O tym, że nie powinno się otwierać linków, a następnie logować za ich pomocą na swoje konto bankowe przekonała się 71-letnia mieszkanka powiatu lubińskiego. Kobieta wystawiła płaszcz na sprzedaż na popularnym portalu ogłoszeniowym. Za jego pośrednictwem rzekomo zainteresowana osoba, wysłała link do fałszywej strony banku. Pokrzywdzona zalogowała się i to wystarczyło, aby oszust „wyczyścił” konto zgłaszającej, która straciła blisko2 tysiące złotych.

Uważajmy na oszustów, którzy pod pretekstem zakupu wystawionego za pośrednictwem portali ogłoszeniowych towaru, najpierw proszą nas o podanie e-maila, na który przesyłają link przekierowujący do fałszywej, łudząco podobnej strony naszego banku. Kiedy logujemy się, podając login i hasło, przestępcy szybko to wykorzystują i czyszczą konta pokrzywdzonych. Najczęściej wybierają pieniądze za pomocą aplikacji BLIK z bankomatów. Jedna z mieszkanek powiatu lubińskiego straciła w ten sposób 1900 złotych. Jedno kliknięcie wystarczyło, aby oszust „wyczyścił” konto kobiety.

Na czym polega to przestępstwo?

Oszuści kontaktują się ze sprzedającymi na platformie sprzedażowej za pośrednictwem komunikatora. Informują, że są zainteresowani kupnem wystawionych przedmiotów. Podczas korespondencji przestępcy wysyłają do sprzedających link, dzięki któremu będzie możliwe otrzymanie zapłaty za towar. Klikając w ten link jesteśmy przekierowani na fałszywą stronę banku, bądź też firmy kurierskiej. Logując się na swoje konto, sprzedający podaje jak na tacy swoje dane wrażliwe, dzięki którym oszuści wypłacają pieniądze z bankomatów na terenie kraju, najczęściej za pomocą aplikacji BLIK.

Uważajmy! Przekazywane przez oszustów linki często przypominają odnośniki do prawdziwych stron, a różnice są prawie niedostrzegalne. Dlatego za każdym razem powinniśmy dokładnie weryfikować strony internetowe, z których korzystamy. Nie powinno się klikać w linki otrzymane od nieznanych osób. Jednak najgorszym błędem jest przekazywanie danych takich jak login i hasło do bankowości internetowej czy informacji zapisanych na karcie płatniczej. Wówczas oszuści bez problemu mogą wejść w posiadanie naszych pieniędzy, których odzyskanie już nie jest takie łatwe.

Apelujemy również o szczególną ostrożność w kontaktach telefonicznych z osobami proponującymi świadczenie usług finansowych. Bezwzględnie należy zweryfikować tożsamość dzwoniącej osoby. Nie należy również ulegać namowom rozmówcy o zainstalowanie na swoim telefonie, tablecie lub komputerze programu czy aplikacji do zdalnej obsługi urządzenia. Przekazując też swoje dane, umożliwiamy dostęp do kont bankowych oraz możliwość wykonywania na nich operacji finansowych.

(KWP we Wrocławiu / mw)

Powrót na górę strony