Odpowiedzą za oszustwa internetowe
Policjanci Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości przy wsparciu funkcjonariuszy z Komisariatu VI Policji w Katowicach zatrzymali dwóch mężczyzn, którzy prowadzili oszukańczą działalność na jednym z portali sprzedażowych z czego uczynili sobie stałe źródło dochodu.
Funkcjonariusze Zarządu w Katowicach Centralnego Biura Zwalczania Cyberprzestępczości w wyniku prowadzonych czynności ustalili, że na jednym z portali sprzedażowych prowadzona jest oszukańcza działalność polegająca na wystawianiu fikcyjnych ogłoszeń wynajmu samochodów, tablic ogłoszeniowych i sprzedaży dużych ilości papieru. Przy wsparciu funkcjonariuszy z Komisariatu VI Policji w Katowicach, policjanci zatrzymali dwóch mężczyzn w wieku 31 i 68 lat, podejrzanych o opisane wyżej przestępstwa.
Dzięki policyjnym czynnościom, ustalono na chwilę obecną 7 pokrzywdzonych, którzy zostali oszukani na łączną kwotę 77.000 zł. W ramach czynności procesowych zabezpieczono również sprzęt elektroniczny służący do popełniania przestępstw, dokumentację bankową, nośniki pamięci i komputery, a także odzyskano część wyłudzonych pieniędzy, tj. 30 tys. zł. w gotówce i 24 tys. zabezpieczono na kontach bankowych.
Zatrzymanym przedstawiono zarzuty oszustwa, z którego uczynili sobie stałe źródło dochodu. Wobec wymienionych sąd zastosował środek zapobiegawczy w postaci tymczasowego aresztowania. Postępowanie przygotowawcze prowadzone jest przez policjantów z Komisariatu VI Policji w Katowicach. Podejrzanym grozi kara do 8 lat więzienia, która może zostać zwiększona o połowę.
Jeśli chcesz aby Twoje zakupy w Internecie były bezpieczne, warto przestrzegać poniższych zasad:
- weryfikuj sprzedawcę/usługodawcę, czytaj negatywne komentarze i opinie;
- jeżeli wykonujesz przelew na rachunek bankowy upewnij się, czy rzeczywiście należy on do odbiorcy płatności (nr rachunku może być podmieniony przez oszusta);
- uważnie czytaj regulamin sprzedawcy – wydaje się, że jest to strata czasu, ale niezapoznanie się z nim może okazać się stratą pieniędzy;
- przekazuj tylko te dane, które są niezbędne do przeprowadzenia płatności i dostawy towaru;
- jeśli pojawił się błąd przy płatności, zwróć uwagę czy nie zostaniesz przekierowany na oszukańczą stronę, która tylko przypomina prawdziwą;
- jeśli dostaniesz komunikat o niedopłacie drobnej kwoty może być to próba oszustwa- wyłudzenie loginu i hasła do bankowości internetowej;
- wybieraj platformę e-commerce lub dostawcę usługi płatniczej, który zaoferuje Ci ochronę, w przypadku, kiedy towar lub usługa nie zostanie dostarczona lub jakość jego będzie odbiegała od zadeklarowanej w ofercie;
- nigdy nie ujawniaj informacji poufnych np.: kodów do bankowości internetowej, kodów BLIK lub kodów 3D Secure wykorzystywanych do potwierdzenia transakcji kartowych w Internecie przychodzących na telefon;
- przed zatwierdzeniem płatności zawsze uważnie czytaj treść SMS-ów jakie przychodzą na twój telefon lub komunikatów w aplikacji mobilnej banku - z ich treści może wynikać, iż akceptujesz transakcję, którą realizują oszuści;
- nie instaluj dodatkowego oprogramowania, które jest „rzekomo” wymagane z uwagi na tzw. „bezpieczeństwo płatności”, lub które umożliwi udzielenie Ci zdalnego wsparcia;
- nie klikaj na linki przesłane w niespodziewanych wiadomościach e-mail lub SMS’ach.