Dzięki współpracy bolesławieckich bankowców i policjantów udaremniona została próba oszustwa na kwotę 140 tysięcy złotych
Przestępcy zadzwonili do 30-latki i wprowadzając ją w błąd, chcieli wyłudzić 140 tysięcy złotych. Współdziałanie bolesławieckich bankowców i policjantów kryminalnych doprowadziło do powstrzymania przekazania pieniędzy przez pokrzywdzoną. Kobieta została ostrzeżona przez funkcjonariuszy, w okolicy bankomatu, gdzie miała wpłacić część gotówki.
Przestępcy wyłudzający pieniądze atakują nie tylko osoby starsze. W ostatnim czasie do mieszkanki Wrocławia, przebywającej czasowo u rodziny w Bolesławcu zadzwonił mężczyzna podający się za pracownika banku. Rozmówca przekazał kobiecie, że na jej dane zaciągnięty został kredyt i polecił, aby 30-latka zalogowała się na swój rachunek bankowy i sprawdziła stan konta. Kiedy kobieta stwierdziła, że nie wnioskowała o pieniądze, otrzymała w telefonie informacje od kolejnego „bankowca”, jak może anulować zobowiązanie. Pokrzywdzona postępując zgodnie ze wskazówkami, cały czas prowadziła rozmowę i pod dyktando oszusta złożyła wniosek o kredyt, który miał pomóc uniknąć jej stania się ofiarą cyberprzestępców.
Po otrzymaniu akceptacji kobieta udała się do jednego z bolesławieckich banków, żeby wypłacić pieniądze i zgodnie z instrukcją przestępcy, wpłacić do wskazanego bankomatu z wykorzystaniem kodu BLIK.
Czujność pracowników banku i natychmiastowa współpraca z bolesławieckimi policjantami pozwoliły na zapobiegnięcie przestępstwu i mieszkanka Wrocławia nie straciła swoich pieniędzy. Kobieta została ostrzeżona przez policjantów, w okolicy bankomatu, gdzie miała wpłacić część gotówki.
30-latka dała wiarę swoim rozmówcom, ponieważ numer telefonu, który jej się wyświetlił, należał do banku. Przestępcy zastosowali tzw. spoofing telefoniczny - coraz popularniejsze oszustwo polegające na podszywaniu się dzwoniącego pod inne numery, by móc następnie dzwonić z nich do ofiary. Technologie pozwalają na to, że dzwoniący może ręcznie wprowadzić numer i jego opis, który wyświetli się adresatowi jako połączenie przychodzące.
Policjanci apelują o czujność. Każdą telefoniczną prośbę o przesłanie pieniędzy lub podanie danych konta bankowego powinno się traktować jako próbę oszustwa. Najlepiej w takiej sytuacji samodzielnie wpisać numer banku, zadzwonić, poinformować o otrzymanym połączeniu i zweryfikować przekazane informacje.
(KWP Wrocław/mg)