Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Przekazała kartę płatniczą z kodem pin i straciła oszczędności

Data publikacji 29.05.2023

Kolejna seniorka padła ofiarą oszustów telefonicznych. Zmanipulowali 83-letnią bydgoszczankę, która wyrzuciła przez okno w foliowej torebce kartę płatniczą. Przekazała również pin do karty i straciła 22 000 złotych.

Do zdarzenia doszło w ubiegłym tygodniu (24.05.2023) na bydgoskich Wyżynach. Do starszej kobiety zadzwonili nieznani sprawcy, podający się za pracownika poczty oraz policjanta i poinformowali, że jej pieniądze zgromadzone na rachunku oszczędnościowym są zagrożone. 83-latka uwierzyła oszustom, którzy oferowali ”pomoc” w zabezpieczeniu środków finansowych. Kartę bankomatową wyrzuciła w torebce foliowej, obciążonej ziemniakiem. Jak się później okazało, z jej konta zniknęło 22 000 złotych wypłacone w kilku transakcjach.

Oszuści często wykorzystują naszą niewiedzę zaufanie i chęć pomocy, aby zdobyć dostęp do naszych danych finansowych. Dlatego warto zdobyć wiedzę na temat popularnych schematów oszustw telefonicznych i nauczyć się, jak  je rozpoznać oraz jak zareagować w sytuacjach podejrzanych.

- zachowaj ostrożność i nie ufaj nieznajomym: niezależnie od tego, jak przekonująco rozmówca brzmi, pamiętaj, że nikt nie powinien prosić Cię o podanie poufnych informacji. Policjanci czy pracownicy banku nigdy nie będą Cię prosić o podanie hasła, czy numer PIN przez telefon,

- niezależne potwierdzenie: jeśli otrzymasz telefon od osoby twierdzącej, że reprezentuje policję, bank lub jakąkolwiek inną instytucję, niezwłocznie zakończ rozmowę. Następnie samodzielnie skontaktuj się z odpowiednią instytucją i potwierdź czy rozmowa była autentyczna,

- ostrzeżenie dla bliskich: podziel się doświadczeniem z rodziną, przyjaciółmi i sąsiadami a w szczególności osobami starszymi. Edukacja i wzajemne wsparcie mogą pomóc w ograniczeniu ryzyka padnięcia ofiarą oszustów,

- zabezpiecza swoje dane: nie udostępniaj informacji osobom, których tożsamość nie jest potwierdzona. Staraj się nie podawać poufnych danych przez telefon, zwłaszcza numeru konta bankowego i karty kredytowej,

- uważaj na naciski i manipulacje: Oszuści często wykorzystują taktyki zastraszania i wywierania presji, aby zmusić Cię do podjęcia nagłych i pochopnych decyzji.
 

Pamiętajmy!

Policjanci nigdy nie dzwonią w takich przypadkach, jak opisują to oszuści podający się za policjantów i nigdy nie żądają wypłaty pieniędzy.

Jeśli mamy jakiekolwiek wątpliwości zawsze możemy zadzwonić na Policję.

112 to numer alarmowy, pod którym mogą Państwo uzyskać pomoc.
 

(KWP w Bydgoszczy / kp)

Powrót na górę strony