Policjant po służbie ratuje seniora przed oszustwem
Policjant służący w Komendzie Powiatowej Policji w Nowym Tomyślu wykazał się niezwykłą czujnością, kiedy to 20 marca br. zauważył podejrzaną sytuację przy bankomacie w Nowym Tomyślu. Mężczyzna, wykonując liczne transakcje finansowe, zachowywał się nerwowo, rozmawiając cały czas przez telefon. Szybka reakcja policjanta pomogła zapobiec oszustwu!
Po zauważeniu podejrzanej aktywności 60-latka policjant niezwłocznie skontaktował się z dyżurnym jednostki, alarmując o potencjalnym oszustwie. Dzielnicowi udali się we wskazane miejsce, natychmiast podejmując interwencję.
W trakcie rozmowy z mężczyzną okazało się, że padł on ofiarą wyrafinowanego oszustwa telefonicznego (spoofing). Oszust, podając się za pracownika banku, nakłonił 60-letniego mężczyznę do natychmiastowej wypłaty pieniędzy ze swojego konta oraz przekazania ich na inny rachunek bankowy. Dzięki czujności i szybkiej reakcji policjantów udawało się uniknąć pełnej straty. Choć mężczyzna stracił pewną sumę pieniędzy, udało się zapobiec znacznie większemu uszczerbkowi jego majątku.
Najpopularniejsze przykłady oszustw telefonicznych to:
• metoda na wnuczka (np. wypadek, zepsuty telefon, pilnie potrzebne pieniądze);
• metoda na policjanta, lekarza (np. zatrzymanie członka rodziny, próba kradzieży naszych pieniędzy, pilna konsultacja lekarska);
• metoda na przedstawiciela banku i pomoc techniczną (np. zablokowanie naszych środków finansowych);
• metoda na pracownika ZUS lub innej instytucji (np. problem z wypłaceniem emerytury).
Pamiętaj: żaden bank, policja, firma, instytucja nie proszą o pieniądze, ani o podanie Twoich danych, haseł do logowania, danych do kart płatniczych czy instalację dodatkowego oprogramowania. Jeśli dzwoniący tego wymaga, należy natychmiast rozłączyć się i zgłosić sprawę policji!
(KWP w Poznaniu / kc)