Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Chrońmy się przed oszustami na wakacyjne apartamenty i kwatery!

Data publikacji 17.07.2024

Wakacje trwają na dobre. Planując zasłużony wypoczynek trzeba również chronić się przed oszustami, a ci nie próżnują. Uważajmy na nieprawdziwe oferty i „super okazje”, które mogą okazać się bardzo kosztowne. Takie oszustwo polega na umieszczaniu w Internecie na spreparowanych stronach internetowych: fałszywych ogłoszeń o miejscach noclegowych w atrakcyjnych lub zaniżonych cenach, kuszących znakomitą lokalizacją, zdjęciami wspaniałych apartamentów i domów wakacyjnych. Oszuści mogą podszywać się także pod właścicieli istniejących nieruchomości, próbując wyłudzić zaliczki za rezerwację miejsc noclegowych.

Co zrobić aby nie dać się oszukać:

  • zarezerwujmy wakacje czy pobyt u renomowanego agenta lub w sprawdzonym biurze podróży,
  • starajmy się korzystać z oficjalnych stron hoteli, pensjonatów itp. lub portali skupiających zweryfikowanych ogłoszeniodawców,
  • porównajmy cenę wynajmu z tymi w podobnym standardzie i lokalizacji – tzw. „super okazje” powinny wzbudzić podejrzenia, 
  • decydując się na konkretną lokalizację, sprawdźmy, czy dom wakacyjny, apartament lub pensjonat faktycznie istnieje, 
  • sprawdźmy, czy istnieje podany w ofercie adres, ponieważ zdarza się, że ogłoszenie dotyczy ulicy, bądź adresu, którego nie ma, 
  • postarajmy się zebrać na temat tego obiektu jak najwięcej informacji, pomocne mogą się okazać narzędzia internetowe umożliwiające lokalizację adresu, 
  • nie sugerujmy się wyłącznie opiniami zadowolonych klientów dostępnymi na stronie internetowej obiektu - w przypadku oszustwa są one spreparowane, 
  • sprawdźmy, czy strona internetowa zawiera pełne dane kontaktowe, numer telefonu stacjonarnego, adres pocztowy i wszelkie inne informacje, które ułatwiłyby nam kontakt, gdyby coś poszło nie tak,
  • jeżeli w ogłoszeniu podano bardzo mało informacji np. tylko numer telefonu komórkowego, to już powinno wzbudzić naszą czujność, pamiętajmy, im ogłoszenie bardziej „anonimowe”, tym bardziej podejrzane, 
  • poprośmy o dodatkowe zdjęcia i zadajmy dodatkowe pytania dotyczące rezerwacji, pokoju, połączenia Wi-Fi, lokalizacji i przyległego obszaru,
  • sprawdźmy, czy strona internetowa oferuje regulamin, zasady zwrotu pieniędzy i politykę prywatności,
  • zachowajmy szczególną ostrożność, jeśli zostaniemy poproszeni o dokonanie płatności przelewem bankowym lub gotówką; zawsze płaćmy kartą, aby zakup był chroniony, lub skorzystajmy z bezpiecznej strony płatniczej,
  • nie odpowiadajmy na niespodziewane e-maile, SMS-y, wiadomości w komunikatorach, mediach społecznościowych lub telefony z ofertami wakacyjnymi, ponieważ linki i załączniki w wiadomościach e-mail mogą prowadzić do złośliwych stron internetowych lub zawierać wirusy infekujące urządzenie,
  • zwróćmy szczególną uwagę na nazwę i domenę witryny, nawet niewielkie zmiany w nazwie lub domenie przypominającej znaną firmę mogą skierować Cię do zupełnie innej,
  • przejrzyjmy swoje dane osobowe, daty oraz dane zakupionego noclegu, upewnijmy się, że otrzymaliśmy niezbędne dokumenty dokonanej rezerwacji,
  • nie działajmy pod presją czasu – pośpiech nie sprzyja zachowaniu ostrożności,
  • zachowujmy całą dokumentację związaną z transakcją, przelewy, e-maile, zarówno te, które wysyłaliśmy, jak i te, które otrzymaliśmy.

Jeśli zostaliśmy oszukani lub zauważyliśmy próbę oszustwa? Zgłośmy sprawę jak najszybciej na policję. 

Serwisy Informacyjne Turystyki, prowadzone przez Ministerstwo Sportu i Turystyki, dostępne są pod adresem: www.turystyka.gov.pl.

Krajowe oferty i ich wystawców łatwo zweryfikujemy w Centralnym Wykazie Obiektów Hotelarskich (Rejestr CWOH), Centralnej Ewidencji Organizatorów Turystyki i Przedsiębiorców Ułatwiających Nabywanie Powiązanych Usług Turystycznych (CEOTiPUNPUT).

Kolejnymi źródłami informacji o polskich przedsiębiorcach są: Krajowy Rejestr Sądowy (KRS) oraz Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej (CEIDG). W przypadku pojawienia się problemów z zagraniczną firmą pomoc można uzyskać w Urzędzie Ochrony Konsumenckiej i Konsumentów oraz Europejskim Centrum Konsumenckim m.in. w zakładce Turystyka.

Pamiętajmy, że bezpieczne wakacje zależą przede wszystkim od nas samych.

(Biuro Prewencji KGP / kc)

grafika z 4 zdjęciami i napisem na środku
 

Powrót na górę strony