Aktualności

Bezpieczniejsze Drogi – Zakończenie Projektu POL-NOR II w Ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021

Data publikacji 20.11.2024

20 listopada 2024 r., w Warszawie odbyła się konferencja podsumowująca projekt „POL-NOR II - Współpraca w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego – wymiana doświadczeń i dobrych praktyk”. Projekt, realizowany w ramach Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021, miał na celu wymianę wiedzy i doświadczeń między Polską a Norwegią w zakresie poprawy bezpieczeństwa na drogach.

W konferencji wziął udział m.in. Pierwszy Zastępca Komendanta Głównego Policji - nadinsp. Roman Kuster, Zastępca Komendanta Głównego Policji – nadinsp. dr Rafał Kochańczyk, delegacja norweska w składzie: Pan Runar Karlsen – Dyrektor Dyrektoriatu Norweskiej Policji, Pan Roar Skjelbred Larsen – Zastępca Szefa Krajowej Policji Ruchu Drogowego oraz Steffen Halvorsen z Krajowej Policji Ruchu Drogowego, Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji insp. Robert Koźlak, Pani dr Agata Furgała – Dyrektor Departamentu Porządku Publicznego MSWiA, Pani Magdalena Zdrojewska – Zastępca Dyrektora Departamentu Funduszy Europejskich MSWiA, Pan Konrad Romik – Sekretarz  Krajowej Rady BRD, Pan Artur Czapiewski p.o. Głównego Inspektora Transportu Drogowego, przedstawiciel Akademii Policji w Szczytnie, Komendanci Szkół Policji, Zastępcy Komendantów Wojewódzkich Policji ds. prewencji wraz z Naczelnikami WRD KWP oraz inni znamienici goście.

Kluczowe Osiągnięcia Projektu

Konferencja była ostatnim etapem projektu, podczas którego została przedstawiona publikacja opracowana przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR pt. „Kompleksowe badanie porównawcze w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego Norwegii i Polski” zawierająca m.in.:

  • analizę przepisów prawa drogowego w obu krajach,
  • porównanie systemów zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego,
  • przegląd metod oceny stanu bezpieczeństwa drogowego,
  • propozycje działań norweskich w obszarze bezpieczeństwa ruchu drogowego, które mogą zostać przeniesione na grunt polski.

Wcześniej w ramach projektu przedstawiciele polskiej Policji odbyli wizytę studyjną do Norwegii, która posłużyła do określenia szczegółowych założeń dla tego opracowania.

Wizja Zero – Norweskie Wzorce na Polskich Drogach

Podczas konferencji podkreślono szczególnie inspirującą rolę norweskiego podejścia do zarządzania bezpieczeństwem ruchu drogowego, opartego na strategii „Wizji Zero” – dążeniu do całkowitej eliminacji wypadków śmiertelnych na drogach.

W czasie konferencji autorzy publikacji szczegółowo przedstawili zawarte w niej treści, które były przedmiotem dyskusji w dalszej części konferencji. Odbyły się również trzy panele dyskusyjne poświęcone:

  • systemowi zarządzania brd,
  • roli Policji w systemie nadzoru nad ruchem drogowym,
  • zaleceniom i rekomendacjom.

Konferencja zakończyła się wypracowaniem wniosków i rekomendacji, które zostaną skierowane do Sekretarza Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego oraz Departamentu Porządku Publicznego MSWiA celem ich wykorzystania podczas prac na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego w Polsce.

Podziękowania i Plany na Przyszłość

Pierwszy Zastępca Komenda Główna Policji nadinsp. Roman Kuster oraz Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji insp. Robert Koźlak złożyli serdeczne podziękowania wszystkim zaangażowanym stronom, w tym zwłaszcza kolegom z Policji norweskiej, ekspertom oraz przedstawicielom instytucji odpowiedzialnych za finansowanie i realizację projektu.

„Wierzę, że doświadczenia, których jesteście Państwo świadkami, podczas trwania konferencji, wiele wniosą w kierunku poprawy bezpieczeństwa na polskich drogach. Jestem przekonany, że wszystkie instytucje, które dbają o bezpieczeństwo w ruchu drogowym, robią to z pełną determinacją. Jako Policja wiemy, że spoczywa na nas największy ciężar odpowiedzialności. Nie może nam wszystkim zabraknąć sił w tym zakresie. Musimy edukować społeczeństwo, zaczynając od najmłodszych, a kończąc na najstarszych. Wierzę, że Wizja Zero jest realna do osiągnięcia, gdyż co roku odnotowujemy mniej najcięższych w skutkach wypadków drogowych, jednak obecny stan bezpieczeństwa jest nie do zaakceptowania. Rekomendacje zawarte w publikacji będą służyć jako punkt odniesienia dla przyszłych inicjatyw”. – powiedział nadinsp. Roman Kuster.

O Projekcie

Projekt realizowany był w ramach środków Funduszu Współpracy Dwustronnej Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego na lata 2014-2021 i Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2014-2021

Pliki do pobrania

Powrót na górę strony