Nowe działania w ramach akcji społecznych #ZnamTeNumery
W kinie „Muranów” 21 stycznia 2025 roku odbył się event podsumowujący dotychczasowe działania w ramach kampanii #ZnamTeNumery. Należy podkreślić, że wydarzenie odbyło się w dniu szczególnym dla seniorów, bo właśnie w tym dniu obchodzimy Dzień Babci, a jutro Dzień Dziadka.
W evencie wzięli udział liderzy organizacji senioralnych m.in. przedstawiciele Federacji Stowarzyszeń Uniwersytetów III Wieku, Polskiego Związku Kół Gospodyń Wiejskich, Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów oraz redakcja „Głosu Seniora”.W wydarzeniu uczestniczyli również przedstawiciele Policji m.in. nadinsp. Roman Kuster I Zastępca Komendanta Głównego Policji, insp. Dariusz Walichnowski Komendant Stołeczny Policji, insp. Bartosz Furgała Zastępca Komendanta CBZC, insp. Robert Kumor Dyrektor Biura Prewencji KGP, nadkom. Ewelina Mączkorowska Dyrektor Biura Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej KGP, insp. Konrad Krakowiak Zastępca Dyrektora Biura Kryminalnego KGP.
Należy przypomnieć, że kampania #ZnamTeNumery została zainaugurowana w październiku 2023 roku i od początku była zorientowana na kwestię bezpieczeństwa osób starszych, szczególnie oszustw na ich szkodę. W działaniach tych wykorzystywane są policyjne social media, a na stronach internetowych jednostek organizacyjnych Policji dedykowane są zakładki do podstrony kampanii. Policjanci wykorzystują umieszczone na stronie internetowej plakaty, ulotki w formie plików graficznych, które mogą być drukowane i rozdawane seniorom podczas spotkań oraz przygotowane spoty. Materiały dotyczące kampanii przekazywane są podmiotom zewnętrznym, z którymi Policja współpracuje celem ich rozpowszechniania.
Współpracę w tym zakresie z Telewizją Puls, która jest trzecią pod względem wielkości telewizją niepubliczną w Polsce, oparto na kanwie flagowego serialu emitowanego przez stację, tj. „Lombard. Życie pod zastaw”. Tym bardziej fanów serialu ucieszyło, że na koniec tego uroczystego wydarzenia odbyło się spotkanie z policjantami, oraz aktorami tego znanego i lubianego serialu. Dodać należy, że cztery odcinki w dwóch ostatnich sezonach (po dwa na sezon) dedykowane były w całości zagadnieniu oszustw na tzw. legendę.
W ramach kampanii #ZnamTeNumery”, zrealizowano kolejną odsłonę skierowaną do seniorów i ich bliskich - akcję Emerytura na maxa, która opiera się na wykorzystaniu sztucznej inteligencji. Organizatorzy kampanii tym razem stawiają się w roli zarówno internetowego oszusta, jak i edukatora. W ten niestandardowy sposób uświadamiają, jak zaawansowane są możliwości sztucznej inteligencji i ostrzegają przed związanymi z nią potencjalnymi zagrożeniami.
Emerytura na maxa to kontrolowany, wygenerowany prawie w pełni przez sztuczną inteligencję (AI) scam. Powstał on w celu edukacji seniorów i ich bliskich na temat zagrożeń, które niesie ze sobą sztuczna inteligencja, kiedy staje się kolejnym narzędziem w rękach oszustów. Materiał miał na celu promowanie fałszywej oferty, podobnej do tych, na które często można „złapać się” w Internecie. W tym przypadku wabikiem był wizerunek znanego aktora Henryka Gołębiewskiego oraz wizja łatwego i szybkiego zysku.
Podczas oficjalnej części uroczystości zostały również omówione plany na przyszłość oraz zaprezentowana nowa ambasadorka kampanii Pani Kinga Zawodnik – prezenterka telewizyjna, znana z mediów propagatorka zdrowego stylu życia, inicjatorka ogólnopolskiej akcji przeciw hejtowi.
Droga Babciu, Drogi Dziadku!
Z okazji Waszego Święta, funkcjonariusze i pracownicy Biura Prewencji Komendy Głównej Policji życzą Wam, aby każdy dzień przynosił tylko dobre, spokojne i bezpieczne chwile, dużo radości i spokoju ducha. Dziękujemy także za nieocenione życiowe rady, dzięki którym wielu z nas uniknęło nieprzyjemnych sytuacji.
Pozwólcie, że to my dziś przekażemy Wam jedną z nich. Pomimo dobroci swego serca i chęci niesienia pomocy innym, gdy odbierzecie telefon z prośbą o pomoc od wnuczka, członka rodziny, czy nawet policjanta, prosimy, zastanówcie się i przed podjęciem decyzji skonsultujcie ją z najbliższymi. Nie dajcie się oszukać!
(Biuro Prewencji KGP / foto: Krzysztof Chrzanowski BKS KGP)