Bankowcy dla cyberedukacji: wyłudzenia „na znajomego”
„Istniejemy w mediach społecznościowych – to jest fakt. Pewnego dnia dostajesz wiadomość od Magdy z Twojego grona znajomych: Miałam wypadek samochodowy, prześlij mi 500 zł na pomoc drogową, przesyłam Ci link do banku. W pierwszej chwili jesteś emocjonalnie poruszona i myślisz – trzeba pomóc, ale musisz sobie uświadomić, czy na pewno znasz Magdę i czy możesz do niej zadzwonić. Czy Magda nie będzie zdziwiona, gdy do niej zadzwonisz, czy to nie kto inny podszył się pod Magdę? Kiedy zadzwonisz do Magdy, a ona powie, że odkąd podrożało paliwo, jeździ rowerem, będziesz wiedział, że robisz słusznie” – przypomina Ewa Kasprzyk w kampanii „Bankowcy dla CyberEdukacji”.
Metoda „na znajomego” to tworzenie logicznego scenariusza, która ma Cię zwieść i zachęcić do działania. Obejrzyj filmik i dowiedz się, jak nie dać się oszustom:
Związek Banków Polskich, Fundacja Warszawski Instytut Bankowości, Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa, banki wraz z Policją apelują:
- Stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie.
- Weryfikuj tożsamość znajomych.
- Jeśli podsumowanie transakcji budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem lub w aplikacji mobilnej banku.
- Chroń swój smartfon.
- Więcej informacji o cyberbezpieczeństwie szukaj we własnym banku!
Kampania „Bankowcy dla CyberEdukacji” jest wspólną inicjatywą Związku Banków Polskich, Fundacji Warszawski Instytut Bankowości, Bankowego Centrum Cyberbezpieczeństwa i banków. Celem kampanii jest edukacja wszystkich użytkowników Internetu w zakresie cyberzagrożeń i sposobów ochrony przed nimi. Twarzami tegorocznej edycji są Katarzyna Skrzynecka i Zbigniew Buczkowski.