Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka
Średnio co 4 godziny w Polsce dochodzi do zaginięcia dziecka. Za każdą taką sytuacją kryje się rodzina, która właśnie przeżywa najgorszy moment swojego życia. Właśnie teraz ktoś z nich dzwoni na infolinię i szuka pomocy. Właśnie teraz, na ekranach w całej Polsce, pojawił się komunikat: „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”.
W Polsce każdego roku dochodzi do zaginięcia ponad dwóch tysięcy dzieci i nastolatków – wynika z danych Komendy Głównej Policji. Blisko 95% z nich odnajduje się w pierwszych 7 dniach, ale każda godzina, każda minuta w niepewności to dla bliskich ogromny stres. Nikt nie chce myśleć o takim scenariuszu, ale każdy powinien wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji. To właśnie te dramatyczne momenty stały się osią nowej kampanii społecznej, która ruszyła na ekranach w całej Polsce.
– Bliscy, którzy szukają, często nie wiedzą, gdzie zacząć. Dlatego dzwonią. Numer 116 000, czyli Telefon w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka to całodobowa, bezpłatna linia interwencyjna – mówi Izabela Jezierska-Świergiel, wiceprezes Fundacji ITAKA, obsługującej infolinię. - Dzwoniący są zagubieni, przerażeni, często nie wiedzą, co robić, jak poradzić sobie z tą sytuacją, a przede wszystkim gdzie szukać pomocy. Chcieliśmy, by te uczucia, choć na chwilę wybrzmiały w przestrzeni publicznej – by każdy, kto zobaczy ekran, poczuł, że to dzieje się naprawdę. Tu i teraz.
W ramach kampanii tysiące ekranów w przestrzeni miejskiej zamieniono w gigantyczne, dzwoniące telefony. To nie metafora – layout przypomina wygląd smartfona, tylko w ogromnym formacie.
Zamiast numerów telefonów, na ekranach pojawiają się emocje: „Spanikowana mama”, „Przerażony dziadek”, „Rozżalony tata”. Te poruszające przymiotniki oddają to, co czują bliscy zaginionych, zanim jeszcze padnie jakiekolwiek słowo. Przekaz trafia wprost do przechodniów – niespodziewanie, z zaskoczenia, w zatłoczonej przestrzeni miasta. Dopiero po chwili ekran pokazuje kontekst: „Właśnie trwa połączenie w sprawie zaginionego dziecka”.
W ramach wspólnej akcji Fundacji ITAKA i Screen Network – tysiące ekranów w całej Polsce „dzwoni”, gdy ktoś połączy się z infolinią 116 000. Kampania obejmuje ponad 100 miast w całej Polsce. Spoty wyświetlane są w lokalizacjach o największym natężeniu ruchu – przy arteriach komunikacyjnych, na dworcach, w przejściach podziemnych, galeriach handlowych i ciągach pieszych. Dzięki charakterystycznej formie – ogromny, migający telefon, który niespodziewanie „dzwoni” - przekaz zatrzymuje uwagę i wzbudza silne emocje.
– System emisji został połączony z danymi infolinii – każde połączenie uruchamia komunikat wyświetlany w czasie rzeczywistym. Za każdym razem, gdy operatorzy infolinii odbierają połączenie, dedykowane rozwiązanie odczytuje informację o zajętości linii i aktywuje emisję spotu na 20 000 ekranach Digital Out of Home w całej Polsce. Bez opóźnień. Bez ręcznej ingerencji – wyjaśnia Damian Rezner, Dyrektor Operacyjny i członek Zarządu Screen Network. – Kampania ma jeden cel: uświadomić skalę problemu i przypomnieć numer, który może uratować życie. To numer, który każdy powinien znać, choć nikt nie będzie chciał, aby był mu potrzebny.
Numer 116 000 działa 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu. Można przez niego zgłosić zaginięcie dziecka lub nastolatka, uzyskać pomoc prawną, psychologiczną, a także przekazać anonimowe informacje o osobie zaginionej.
– Połączyliśmy technologię z ważnym społecznie przekazem. Każde wyświetlenie spotu to jedno prawdziwe połączenie. W tej sposób chcieliśmy pokazać, jak często dochodzi do zaginięć dzieci i nastolatków. To nie tylko jedna głośna sprawa rocznie, szeroko komentowana w mediach, ale powtarzający się problem, z którym ktoś właśnie teraz się mierzy – dodaje Aleksandra Strzelecka, Manager ds. komunikacji Screen Network. – Kampania nie tylko opowiada o tragedii. Pozwala ją poczuć.
Akcja została objęta honorowym patronatem Rzecznika Praw Dziecka oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Partnerami kampanii są Komenda Główna Policji oraz Centrum Poszukiwań Osób Zaginionych Komendy Głównej Policji.
* * *
INFORMACJE O NUMERZE 116 000 Telefonie w Sprawie Zaginionego Dziecka i Nastolatka
Całodobowa linia interwencyjna prowadzona od 2009 r. przez Fundację ITAKA. Specjaliści dyżurujący pod numerem 116 000 wspierają rodziny zaginionych dzieci nie tylko w poszukiwaniach, ale także psychologicznie i prawnie. Połączenie jest całkowicie bezpłatne. Numer 116 000 działa aktualnie w 33 krajach Europy i jest obsługiwany przez lokalnych operatorów. Dotarcie z tą informacją do społeczeństwa jest szczególnie istotne w okresie wakacyjnym, kiedy rodziny przemieszczają się po całej Europie.
Po wybraniu tego numeru (bez prefiksu) w Hiszpanii, Włoszech, Grecji czy Francji pozwala na połączenie się z krajowym operatorem tego numeru i w sytuacji zaginięcia/zagubienia dziecka otrzymać natychmiastową pomoc w poszukiwaniach.
W Polsce specjaliści do spraw poszukiwań Fundacji ITAKA dyżurujący na linii 116 000 Fundacji ITAKA odbierają rocznie około 1,5 tys. Eksperci nie oceniają dzwoniącego, lecz skupiają się wyłącznie na udzieleniu mu pomocy. Weryfikują informacje, kontaktują się z policją, służbami i mediami, wspierają rodziny, które poszukują zaginionego dziecka.
Screen Network zarządza największą w kraju siecią ponad 20 000 ekranów reklamowych. Firma regularnie angażuje się w inicjatywy na rzecz dobra publicznego, ma duże doświadczenie w kampaniach społecznych i edukacyjnych. W portfolio firmy znajdują się zarówno wielkoformatowe ekrany i kurtyny LED zlokalizowane w centrach największych miast, jak i ekrany w galeriach handlowych, na siłowniach, dworcach kolejowych czy lotniskach w całym kraju.
(Tekst i zdjęcia: Fundacja ITAKA, film: Fundacja ITAKA, Screen Network)