Aktualności

Nie daj się oszukać – nie przekazuj karty ani telefonu oszustom. Klasyczne metody wciąż groźne!

Data publikacji 23.10.2025

Wszyscy spodziewają się, że sztuczna inteligencja (AI) będzie coraz częściej wykorzystywana przez przestępców do wyłudzania poufnych danych i środków finansowych. Tymczasem obserwujemy, że oszuści coraz częściej wracają do starych, sprawdzonych metod.

Banner z logami partnerów akcji informacyjnej.

Zamiast korzystać z nowych technologii, dzwonią do ofiar, podszywając się pod policjantów lub pracowników banków. W rozmowie próbują nakłonić klienta do oddania karty płatniczej wraz z kodem PIN lub przekazania telefonu komórkowego.

Oszuści mogą posługiwać się tzw. legendą „zabezpieczenia karty” lub „urządzenia” do celów dowodowych” lub w celu zapobieżenia popełnieniu przestępstwa.

Dzięki temu mogą przejąć dostęp do aplikacji bankowych, danych osobowych i kont klientów.

Cel wciąż jest ten sam: kradzież pieniędzy.

W ramce napisy: Nigdy: Nie przekazuj swojj karty płatniczej ani kodu. Nie udostępniaj telefonu ani PIN-u do urządzenia. Nie działaj pod presją czasu.

FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP - Centrum Wymiany i Analiz Informacji Sektora Finansowego
Biuro Zwalczania Przestępczości Ekonomicznej Komendy Głównej Policji

_________________
FinCERT.pl - Bankowe Centrum Cyberbezpieczeństwa ZBP – jednostka operacyjna funkcjonująca w ramach Zespołu Bezpieczeństwa Banków Związku Banków Polskich, która gromadzi, analizuje oraz przekazuje w ramach sektora bankowego i we współpracy z organami ścigania oraz innymi instytucjami informacje dotyczące możliwych zagrożeń oraz o incydentach o charakterze przestępczym, godzących w bezpieczeństwo banków lub ich klientów.

 

Powrót na górę strony