KGP: W centrach handlowych będzie bezpieczniej
Od jutra więcej policjantów będzie dbało o bezpieczeństwo odwiedzających centra handlowe - zapowiedział na konferencji prasowej minister spraw wewnętrznych i administracji Ludwik Dorn.
Wzmożone "świąteczne" patrole zakończą się 16 stycznia, jednak troska o poprawę bezpieczeństwa w centrach handlowych nie skończy się wraz z nimi. Policja wspólnie z Polską Organizacją Handlu i Dystrybucji łączy siły by kupujący i sprzedający mogli czuć się bezpieczniej - powiedział Komendant Główny Policji Marek Bieńkowski.
Przestępstwa, które dotykają obywateli robiących zakupy w sieciach handlowych, ale także przestępstwa uderzające w ich właścicieli, i w ogóle we wszystkich takie jak np. fałszywe alarmy bombowe będą zwalczane skuteczniej dzięki współpracy Policji i przedstawicieli sieci handlowych. Współpraca ta jest elementem wspólnych przedsięwzięć określanych nazwą "Bezpieczny Biznes"
Gwałtowanie rosnąca ilość centrów handlowych sprawia, że rośnie także ilość popełnianych w nich przestępstw. Do najczęstszych należą:
•kradzieże, w okresie styczeń - listopad 2005 r. było ich ponad 9,2 tys, przy wykrywalności przekraczającej 36 proc.
•oszustw w tym samym okresie zanotowano prawie 2,8 tys, (wykrywalność - 72,3 proc).
•rozbojów, kradzieży i wymuszeń rozbójniczych było 183, wykrywalność - 67,2 proc.
•bójek i pobić zanotowano 55, wykrywalność - 76,4 proc.
•włamań, głównie do zaparkowanych pod hipermarketami samochodów: 1115, wykrywalność - 26,6 proc.
Oprócz wyżej wymienionych przestępstw miało miejsce dziesiątki tysięcy kradzieży zakwalifikowanych jako wykroczenie (straty poniżej 250 złotych).
Przeprowadzone przez policję i handlowców uzgodnienia doprowadziły do sformułowania listy konkretnych inicjatyw które będą podjęte, żeby zarówno kupujący jak i właściciele sklepów mogli się czuć bezpieczniej.
Ze strony przedstawicieli hipermarketów to m.in.:
Współpraca pracowników sklepów z policjantami w zakresie przeciwdziałania kradzieżom samochodów, włamań do samochodów oraz zdarzeń, jakie mogą mieć miejsce wewnątrz sklepów, jak i na parkingach do nich przyległych.
Wspólne organizowanie imprez edukacyjno-profilaktycznych (np.: miasteczka ruchu drogowego).
Sporządzanie dokumentacji wewnętrznej sieci handlowej (zapis monitoringu), która może być wykorzystywana w toku postępowania procesowego.
Policjanci, wiedząc jak bardzo błyskawiczna reakcja zwiększa szansę ujęcia sprawcy przestępstwa wystąpili o opracowanie zasad i algorytmów szybkiej wymiany informacji oraz komunikowania się pomiędzy działami bezpieczeństwa sieci handlowych a jednostkami Policji. Szybka wymiana informacji będzie jednak przydatna nie tylko w celu eliminacji bieżących zagrożeń ale także w celu identyfikacji nowych trendów przestępczości.
Policjanci zwrócili także uwagę na konieczność organizowania spotkań policjantów z przedstawicielami sieci handlowych. Tematem spotkań powinny być sposoby zapobiegania zagrożeniom, zabezpieczania obiektów, a także postępowania z osobami zatrzymanymi na gorącym uczynku kradzieży w sklepie.
Zdaniem Policji potrzebne będzie opracowanie procedury postępowania w sytuacjach zagrożeń, które wymagają interwencji Policji oraz zdarzeń, które mogą zostać załatwione przez służbę ochrony obiektu.
Policja na podstawie analizy zagrożeń występujących w sieciach handlowych jest przygotowana by opracować, a następnie współuczestniczyć w produkcji filmu instruktażowego obrazującego metody dokonywania przestępstw w sklepach, z przeznaczeniem do wykorzystania w trakcie szkoleń pracowników ochrony sieci handlowych, a także ewentualnie w szkołach i ośrodkach szkoleniowych Policji oraz w ramach organizowanych szkoleń doskonalenia zawodowego policjantów w jednostkach terenowych Policji.
Policja zadeklarowała także, w celu rozszerzenia wiedzy na temat zakresu nowych metod i trendów przestępczości występujących w sklepach zorganizuje szkolenia dla policjantów realizujących problematykę prewencji kryminalnej w Komendach Wojewódzkich. Obecni na szkoleniu policjanci w przyszłości mogliby prowadzić wykłady z powyższej problematyki dla policjantów z jednostek terenowych.
Ważną rzeczą, na którą zwrócono uwagę jest również przeprowadzenie instruktażu w zakresie procedur stosowania przez pracowników ochrony środków przymusu bezpośredniego oraz korzystania z uprawnień przewidzianych w ustawie o ochronie osób i mienia (np.: legitymowanie osób, wezwanie do opuszczenia obszaru lub obiektu, ujęcie osoby, itp.).
Wskazywanie optymalnych form w zakresie fizycznego sposobu zabezpieczenia obiektu. Konsultowanie kwestii w jakich sytuacjach należałoby zawrzeć umowę na ochronę obiektu z koncesjonowanymi podmiotami świadczącymi usługi ochrony osób i mienia a kiedy możliwe jest utworzenie własnej komórki ds. ochrony - zatrudniającej pracowników licencjonowanych.
Szczególnie ważna jest współpraca przy wdrażaniu procedury przeciwdziałania zagrożeniom o charakterze terrorystycznym, potrzebne jest zwłaszcza:
a) przygotowanie pracowników ochrony do rozpoznawania symptomów mogących świadczyć o przygotowywanym zamachu,
b) wskazanie sposobów postępowania w sytuacjach zagrożenia incydentem bombowym,
c) określenie zasadniczych zadań służby ochrony w sytuacji ogłoszenia alarmu bombowego.
Zdaniem Policji pracownicy hipermarketów wykonujących zadania ochrony muszą być przygotowani do działania na wypadek zaistnienia ataków terrorystycznych lub podobnych zagrożeń, zwłaszcza w zakresie:
a) ewakuacji osób z zagrożonego terenu,
b) zabezpieczania miejsc zagrożonych przed dostępem osób postronnych,
c) udzielania pomocy poszkodowanym,
d) udzielania informacji służbom ratowniczym nt. infrastruktury technicznej obiektu i lokalizacji pomieszczeń.