Policja wyszła z krzaków
Przyczyną blisko 40 proc. wypadków, w których giną ludzie jest nadmierna prędkość. Ten stan rzeczy zmienią nowe metody pracy policji ruchu drogowego, której dzialania skoncentrują się na aktywnych i dynamicznych kontrolach z wykorzystaniem wideorejestratorów i fotoradarów.
Rocznie na polskich drogach ginie około 5,5 tysiąca osób, a ponad 60 tysięcy zostaje rannych. Przyczyną blisko 40 proc. wypadków, w których giną ludzie jest nadmierna prędkość, niedostosowana do warunków jazdy. Do 1/3 wszystkich wypadków dochodzi z powodu przekroczenia dozwolonej prędkości przez kierujących.
W każdych 100 wypadkach ginie w Polsce 9 osób. W krajach Europy Zachodniej około 2-3. Eksperci tłumacząc tę różnicę wskazują na stan dróg. W Europie Zachodniej dzięki rozwiniętej sieci autostrad, dominacji w wielu miastach jezdni z ruchem jednokierunkowym oraz bezkolizyjnym skrzyżowaniom (ronda, wiadukty, „ślimaki”) podstawowym typem wypadku jest tzw. najechanie na pojazd znajdujący się przed kierującym. Natomiast w Polsce dominują wypadki niebezpieczne dla życia i zdrowia kierowcy i pasażerów - zderzenia czołowe oraz uderzenia w bok pojazdu.
Czekając na inwestycje drogowe należy wyeliminować podstawowe przyczyny wypadków: nietrzeźwych kierowców oraz tych, którzy przekraczając dozwoloną prędkość, stwarzają niebezpieczne sytuacje na drodze.
Skutecznym, sprawdzonym w wielu krajach, sposobem wymuszania bezpiecznej prędkości są stacjonarne fotoradary, które można umieszczać w najbardziej niebezpiecznych miejscach oraz nieoznakowane radiowozy z wideorejestratorami.
Polska policja dysponuje 60 fotoradami i 300 słupami, gdzie mogą one zostać umieszczone. Właśnie został sfinalizowany zakup na kolejne 50 fotoradarów oraz kolejne 250 słupów, gdzie będą lokowane – już są przekazywane jednostkom Policji, następne 17 fotoradarów (+ 100 słupów) trafi jeszcze w tym roku do komend i komisariatów. Tym samym każdego dnia pomiar prędkości będzie realizowany przez 120 policyjnych fotoradarów, które mogą zostać rozmieszczane w ponad 600 różnych, najbardziej niebezpiecznych miejscach. Oprócz fotoradarów należących do Policji w ponad 200 punktach mogą być usytuowane fotoradary straży miejskich z różnych miast.
Na podstawie analizy dokonanej na terenie całego kraju w roku 2005, widać zdecydowany spadek wypadków, w miejscach w których zainstalowane były maszty fotoradarów niezależnie od częstotliwości umieszczania w nich urządzeń.
W roku 2005 wydarzyło się w pobliżu tych miejsc (analizowano 1 kilometrowy odcinek) 455 wypadków, w których zginęło 61 osób, a rannych zostało 566. Porównując te dane do roku 2004 w którym rozpoczęło się skuteczne oddziaływanie fotoradarów (instalowanych pod koniec roku 2003 lub w ciągu roku 2004) na kierujących, należy jednoznacznie wskazać na sukces jakim jest uzyskanie spadku liczby wypadków o 355, rannych o 486 osób, ale to co najważniejsze zdecydowanej redukcji osób zabitych o 43 osoby, czyli o 41,3 % spośród wszystkich osób, które zginęły w roku 2004 w tych właśnie miejscach, przed zainstalowaniem fotoradarów.
Najskuteczniejszym narzędziem oddziaływania na kierowców łamiących prawo będą jednak radiowozy nieoznakowane z wideorejestratorami (110 pojazdów w całym kraju, procedura zakupu kolejnych dziesięciu jest realizowana). Każdego dnia, wszystkie tego typu radiowozy ruszą do patrolowania 200 kilometrowego odcinka. W każdym województwie codziennie w ten sposób będzie monitorowanych kilka (3-4) najniebezpieczniejsze trasy ( łącznie w kraju każdego dnia ponad 20 tysięcy km !). Trasy te będą zmieniane. Tym samym oprócz zarejestrowania przekroczenia prędkości policjanci z drogówki mogą udokumentować inne wykroczenia (np. nieprawidłowe wyprzedzanie, przekroczenie linii ciągłej itp.).
Niezależnie od instalowania fotoradarów, intensywnego używania radiowozów z wideorejestratorami (pieniądze na paliwo wyłoży KGP), na drogach w wyraźnie widocznych dla kierowców miejscach (ich spis zostanie umieszczony na policyjnych stronach internetowych – miejsca te mogą w zależności od stanu zagrożenia ulegać zmianom, ale zawsze będą podawane na internetowych stronach Policji) staną policjanci z tradycyjnymi , ręcznymi radarami (ok.1400 sztuk). Ich główne zadaniem będzie jednak kontrola trzeźwość uczestników ruchu oraz sprawdzanie stanu technicznego pojazdów. Tym samym ulega likwidacji tzw. policja „krzakowa” – jest to decyzja podyktowana innym, skuteczniejszym sposobem pomiaru prędkości (fotoradary, wideorejestratory), innymi zadaniami prewencyjnymi i represyjnymi dla policjantów z drogówki (kontrola trzeźwości). Jest to także jeden z elementów antykorupcyjnej strategii wewnątrz Policji.
STATYSTYKA:
Liczba wypadków drogowych związanych z przekroczeniem prędkości oraz ofiar:
Wypadki | Zabici | Ranni | |
2005 | 12.108 | 1.657 | 17.914 |
2006 | 11.440 | 1.702 | 16.807 |
I półrocze 2006 | 4.787 | 634 | 7.043 |
Liczba ujawnionych przypadków przekroczenia dozwolonej prędkości:
2004 r. – 1.020.115
2005r. – 1.146.726
I półrocze 2006 –558.732
Na zlecenie KGP pomiędzy
Wykres nr 1. "Które z wymienionych działań mogą mieć Pana(i) zdaniem, największy wpływ na wzrost poziomu bezpieczeństwa na drogach? (proszę wskazać maksymalnie 5 odpowiedzi":