Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

"Pozory mylą, dowód nie"

Data publikacji 02.07.2009

"Pozory mylą, dowód nie" to hasło rozpoczętej dziś ogólnopolskiej kampanii edukacyjnej, pod patronatem Komendanta Głównego Policji. Jej partnerami są Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie. Celem akcji jest zwrócenie uwagi na problem sprzedaży alkoholu niepełnoletnim. Chcemy między innymi przypomnieć sprzedawcom o konieczności sprawdzania dowodów tożsamości młodych osób, które chcą kupić alkohol, jeśli mają wątpliwości co do ich pełnoletności.

Dziś w siedzibie Polskiej Agencji Prasowej odbyła się konferencja prasowa inaugurująca kampanię społeczną „Pozory mylą, dowód nie”. Jej celem jest zwrócenie uwagi sprzedawców, ale również świadków sprzedaży w sklepach, że dorosły wygląd nie oznacza dojrzałości. Założenia i cele kampanii przedstawili podczas konferencji podinsp. Marek Walczak, Zastępca Biura Prewencji KGP i Danuta Gut, dyrektor Biura ZPPP Browary Polskie.

Osoby poniżej 18 roku życia mają stosunkowo łatwy dostęp do alkoholu. Ten problem dostrzega większość z nas. Żeby kupić alkohol nastolatki stosują różne sztuczki: poważny ubiór, pomoc dojrzalej wyglądającego kolegi, czy przekonywanie sprzedawcy, że dowód mają, ale zostawili go w domu. To tylko niektóre z nich. Stąd hasło kampanii społecznej „Pozory mylą, dowód nie”. Organizatorzy, czyli Komenda Główna Policji i Związek Browary Polskie, chcą zwrócić uwagę na problem zakupu alkoholu przez osoby, które nie ukończyły 18 lat. Chcemy przypomnieć sprzedawcom, że sprzedaż alkoholu małoletnim to przestępstwo. Będziemy więc wskazywać, jak można uniknąć popełnienia przestępstwa i jednocześnie utraty zezwolenia na sprzedaż alkoholu. Chcemy również zwrócić uwagę, by sprzedawcy dokładnie sprawdzali datę urodzenia zamieszczoną na dokumencie, jakim posługuje się osoba, która chce kupić alkohol. Od stycznia 2001 roku dowody osobiste wydawane są także osobom poniżej 18. roku życia i różnią się tylko datą ważności (wydawane są na 5 lat). Do roku 2001 funkcjonowały tymczasowe dowody osobiste, które wyraźnie odróżniały się od tych wydawanych osobom dorosłym. Jednak od ponad ośmiu lat w polskim prawie nie ma nawet pojęcia dowodu tymczasowego.

Wsparciem dla prowadzonych działań będzie symbol „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich”, który od lipca pojawi się w spotach reklamowych piwa produkowanego w Polsce przez browary zrzeszone w Związku. Ten sam przekaz pojawi się również na materiałach kampanii „Pozory mylą, dowód nie”. Wprowadzenie symbolu „Alkohol. Tylko dla pełnoletnich” to wspólna inicjatywa browarów zrzeszonych w Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego – Browary Polskie.

W ramach kampanii policjanci w całej Polsce będą docierać do punktów sprzedaży napojów alkoholowych i przypominać o obowiązujących przepisach regulujących zasady sprzedaży alkoholu. Do sprzedawców trafią też plakaty, ulotki i naklejki z hasłem przewodnim akcji.

Powrót na górę strony