"Zebra w paski też ma odblaski!"
Powód, dla których Komenda Miejska Policji w Płocku pozyskała szybko sprzymierzeńców i współtwórców kampanii społecznej pn. "Zebra w paski też ma odblaski" na rzecz noszenia odblasków przez tzw. niechronionych uczestników ruchu drogowego, jest właściwie jeden. Wszyscy jak jeden mąż widzą taką potrzebę, bo wszyscy mieli takie doświadczenia z pieszymi rowerzystami, którzy nagle wyrastali przed maskami ich samochodów. I wszyscy są gorącymi zwolennikami odblasków. Dlatego kampania już wystartowała!
Pomysł zrodził się w listopadzie w płockiej komendzie. Poszukiwanie współorganizatorów i sprzymierzeńców poszło nadspodziewanie gładko. Hasło wymyślone w komendzie – Zebra w paski też ma odblaski – szybko wpadało w uszy i serca kolejnym rozmówcom. Bo zebra kojarzy się z pieszymi, ale i samym Płockiem, prawdziwa zebra jest jedną z atrakcji Miejskiego Ogrodu Zoologicznego.
Do projektu zapalił się właściciel agencji Promocja Via-Art., który wziął na siebie wykonanie logo, materiałów reklamowych i oddał do dyspozycji swój wielki ekran diodowy zainstalowany na budynku w centrum miasta. Pojawiać się na nim będą spoty i zdjęcia znanych mieszkańców Płocka, którzy zechcą lansować modę na odblaski.
Dyrekcja zoo na usługi kampanii oddała nie tylko siebie, ale i zebrę – przed jej wybiegiem stanie wielkie logo i informacja o kampanii, o odblaskach będą mówić pracownicy zoo, którzy prowadzą zajęcia dydaktyczne z dziećmi, a możliwe, że do biletów wstępu do zoo dla dzieci dołączane będą odblaskowe gadżety.
Władze Fundacji Orlen Dar Serca zaoferowały przekazanie płockiej Policji różnego rodzaju odblasków przez cały czas trwania kampanii. Wesprą także pomysł, jaki zrodził się w Młodzieżowym Domu Kultury, który także jest „zebrowiczem”. Tam postał pomysł zorganizowania ogólnopolskiego konkursu dla gimnazjalistów na najlepszą prezentację multimedialną na temat odblasków. Dzieciaki będą mogły pochwalić się swoimi umiejętnościami informatycznymi, same pojąć „odblaskową ideę”, a co najważniejsze – zaszczepić ją swoim rówieśnikom.
Płocki sztab WOŚP również zaprzyjaźnił się z zebrą. Wszyscy wolontariusze zostaną wyposażeni w odblaski, chętni będą je rozdawać darczyńcom, a na koniec, podczas koncertu finałowego, odblaskowe serduszka trafią do publiczności i powstanie jeden wielki "Odblask do nieba". Aż 5 tys. takich gadżetów przekaże płockiej komendzie na ten cel Fundacja Orlen Dar Serca.
Inne trzy tysiące gadżetów od Fundacji już policjanci przekazali do Płockiego Ośrodka Kultury i Sztuki. Bo to kolejny współtwórca kampanii. POKiS jako organizator sylwestra przed ratuszem „ubrał” w odblaski artystów, błyszczące znaczki dostawali uczestnicy imprezy, a konferansjer co pewien czas mówił ze sceny o kampanii „Zebra w paski też ma odblaski”.
POKiS planuje też uliczne happeningi, oczywiście z wykonaną w warsztatach plastycznych zebrą, a na każdej wielkiej imprezie plenerowej, których w Płocku jest niemało, identyfikatory dla uczestników będą jednocześnie... odblaskami.
Wśród „zebrowiczów” jest też artysta fotografik Marek Konarski, który podjął się wykonania wszystkich zdjęć do plakatów i bilbordów, jakie jeszcze w styczniu pojawią się w Płocku. Za ich druk i naklejenie zapłaci miasto, które już się do tego zobowiązało. Moda na odblaski ma swoje „epicentrum” w Płocku i stąd będzie wędrowała na teren całego powiatu, a może jeszcze dalej...
- Lista osób i instytucji, które zechcą włączyć się do kampanii promującej bezpieczeństwo na drogach przez noszenie odblasków jest stale otwarta, czekamy na kolejne pomysły – mówił tuż przed sylwestrem na zorganizowanej w płockiej komendzie konferencji prasowej komendant insp. Jarosław Brach.
Marek Konarski jest autorem jednego z takich pomysłów. Zaproponował on, aby powołać specjalną komisję, która będzie odwiedzała szkoły na terenie miasta i powiatu i tym, których uczniowie rzeczywiście noszą odblaski, przyzna specjalny certyfikat, roboczo nazwany Szkołą Oświeconą. Artysta sam wykona stosowne logo, które zawiśnie w placówce, jaka na nie zasłuży.
Wszystkie koncepcje i prace w zakresie kampanii koordynuje Komenda Miejska Policji. Ona też ma prawo do udostępniania logo, które zaprojektował Marcin Nowak. Co godne podkreślenia, wszystkie prace na rzecz kampanii wykonywane są przez jej twórców bezpłatnie. A wszyscy mają dwa cele – by płocka zebra przekroczyła granice samego Płocka i stała się w całej Polsce symbolem odblaskowego bezpieczeństwa oraz żeby polskie drogi o zmierzchu naprawdę zaczęły połyskiwać odblaskami noszonymi przez pieszych i rowerzystów.
(źródło: KWP w Radomiu)
Czytaj również o ogólnopolskiej kampanii "Użyj wyobraźni" >>
Inauguracja kampanii "Użyj wyobraźni" >>
Kolejna odsłona kampanii "Użyj wyobraźni" >>