Ogólnopolskie działania "Prędkość"
Data publikacji 25.04.2010
26 kwietnia 2010 roku zostaną przeprowadzone ogólnopolskie działania policyjne pod nazwą "Prędkość", w czasie których dokonywane będą częste kontrole prędkości przy wykorzystaniu zarówno urządzeń stacjonarnych (fotoradar) jak i mobilnych (ręczne mierniki prędkości, wideorejestratory).
Statystyki policyjne wskazują, że prędkość to wciąż dominująca przyczyna tragedii rozgrywających się na naszych drogach. W 2009 roku z tego powodu doszło do 10.934 wypadków, w których śmierć poniosło 1.438 osób (tj. 45,8% wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków spowodowanych przez kierujących), a 15.907 zostało rannych (34,1 % ogółu rannych w wypadkach spowodowanych przez kierujących).
Pamiętajmy: Prędkość zabija !!!
Na przestrzeni ostatnich 10 lat z powodu prędkości straciło życie w wypadkach 16.741 osób. Wyjeżdżając w drogę musimy być też świadomi, że jazda z prędkością dopuszczalną nie gwarantuje, że jest to prędkość bezpieczna. Na bezpieczeństwo oprócz zachowania kierowcy, stanu technicznego pojazdu, wpływ mają także warunki pogodowe, stan nawierzchni drogi, czy natężenie ruchu i in.
Przekraczanie dozwolonych prędkości może być dla kierującego bardzo kosztowne, także z punktu widzenia kar finansowych Przypomnijmy grzywny, które grożą za to wykroczenie oraz liczbę punktów karnych.
Przekroczenie dopuszczalnej prędkości :
- do 10 km/h - do 50 zł, (1 punkt karny)
- o 11-20 kim/h – od 50 do 100 zł, (2 punkty)
- o 21 – 30 km/h – od 100 do 200 zł, (4 punkty)
- o 31 – 40 km/h – od 200 do 300 zł, (6 punktów)
- o 41 – 50 km/h – od 300 do 400 zł, (8 punktów)
- o 51 km/h i więcej – od 400 do 500 zł. (10 punktów).
Statystyka wypadkowa
Wypadki spowodowane przez niedostosowanie prędkości do warunków ruchu w latach 2000-2009
Rok |
Wypadki |
% |
Zabici |
% |
Ranni |
% |
2000 |
12471 |
27,9 |
1 894 |
41 |
18510 |
31 |
2001 |
12117 |
28,4 |
1 711 |
40,4 |
18233 |
31,7 |
2002 |
11905 |
27,7 |
1 755 |
39,5 |
17629 |
30,7 |
2003 |
11 265 |
27,3 |
1 650 |
37,8 |
16 407 |
30 |
2004 |
12 082 |
29,1 |
1 645 |
38,4 |
17 889 |
32,1 |
2005 |
11 419 |
28,8 |
1 687 |
40 |
16 728 |
31,4 |
2006 |
10 987 |
29,4 |
1 574 |
42,2 |
16 164 |
32,5 |
2007 |
11 978 |
31,2 |
1 749 |
46,6 |
17 933 |
34,3 |
2008 |
11 840 |
30,9 |
1 638 |
44,8 |
17 169 |
33,4 |
2009 |
10 934 |
31,2 |
1 438 |
45,8 |
15 907 |
34,1 |
Mimo iż w ostatnich latach odnotowujemy spadek liczby wypadków, których przyczyną była prędkość, jak też liczby osób poszkodowanych, to udział tych zdarzeń w stosunku do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami wykazuje tendencję wzrostową. Podobnie rzecz się ma z liczbą zabitych i rannych.