Piesi giną na drogach
Podczas minionego weekendu na polskich drogach w 343 wypadkach zginęło 51 osób. Aż 29 z nich stanowili piesi. Są oni bez wątpienia tą grupą użytkowników dróg, która w okresie jesiennym jest szczególnie narażona na niebezpieczeństwo. Najczęściej do wypadków z ich udziałem dochodzi w małych miejscowościach, na terenie zabudowanym, głównie po zmierzchu i w obrębie przejść dla pieszych. Apelujemy o ostrożną jazdę i noszenie odblasków, zwłaszcza po zmierzchu.
Jesień jest okresem kiedy na polskich drogach zwiększa się liczba wypadków z udziałem pieszych. W nocy i o zmroku, na drogach źle oświetlonych lub nieoświetlonych pieszy „tonie” w mroku. Widoczny staje się dla kierowcy dopiero w światłach samochodu. Przy dużej prędkości pojazdu kierowca może nie wyhamować na czas. Podczas złej widoczności piesi gorzej oceniają sytuację drogową np. odległość od pojazdu. Nie zawsze wiedzą czy kierowca spostrzegł, że mają zamiar przejść przez ulicę i w związku z tym zmniejszy prędkość, czy też wcale nie będzie zwalniał.
Niezwykle ważne jest aby piesi, którzy poruszają się jezdnią lub poboczem nosili elementy odblaskowe. Musimy zdać sobie sprawę, że pieszy dostrzega samochód z dużym wyprzedzeniem, natomiast kierowca z takim samym wyprzedzaniem wcale nie widzi pieszego. Jesienią z uwagi na wcześnie zapadający zmrok, często padający deszcz albo mżawkę, mokre drogi, w niektórych miejscach zalegające mokre i śliskie liście, jazda staje się trudniejsza, nawet na oświetlonych ulicach. W czasie opadów szyby samochodu szybko się brudzą, co też ma wpływ na widoczność, a kierowcy bardziej męczy się wzrok. Niekorzystna pogoda przyczynia się niekiedy do złego samopoczucia powodując u osób prowadzących pojazdy rozproszenie uwagi. Piesi w czasie złej widoczności „zlewają” im się otoczeniem. Mokra nawierzchnia sprawia, że znacznie wydłuża się droga hamowania pojazdu. Pamiętajmy! Minimalna droga zatrzymania samochodu jadącego z prędkością 50 km/h wynosi około 30 metrów, a przy prędkości 100 km/h – to już 80 metrów.
Piesi są drugą w kolejności grupą sprawców wypadków drogowych. W 2009 roku spowodowali oni 5 015 wypadków (11,3% ogółu wypadków), w wyniku których śmierć poniosło 771 osób (16,9 % ogółu zabitych), a obrażenia ciała odniosło 4 361 osób (7,8% ogółu rannych).
Najczęstszą przyczyną wypadków z udziałem pieszych było:
• wejście na jezdnię bezpośrednio przed jadącym pojazdem – 2 898 wypadków, (tj. 57,8%
wszystkich zdarzeń spowodowanych przez pieszych),
• przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 582 wypadki (11,6%),
• wejście na jezdnię zza pojazdu, przeszkody – 549 wypadków (10,9%)
• wejście na jezdnię przy czerwonym świetle – 408 wypadków (8,1%).
W większości ofiarami śmiertelnymi, w tego typu wypadkach, byli sami piesi. W porównaniu z 2008 r. zanotowano mniejszą liczbę osób zabitych w wypadkach spowodowanych przez pieszych o 233 osoby.
pb