System ruszy za dziewięć miesięcy
Data publikacji 30.03.2007
Już za dziewięć miesięcy Lubuskie będzie miało najnowocześniejszy w kraju system łączności teleinformacyjnej. Dzięki niemu w razie zaistnienia sytuacji kryzysowej na miejsce błyskawicznie kierowane będą służby ratownicze. System, dzięki wymianie informacji, zapewni też szybszą i łatwiejszą koordynację działań policji, straży granicznej, pożarnej i pogotowia.
Dziś o godz. 11:00 w siedzibie Komendy Wojewódzkiej Policji w Gorzowie Wlkp. została podpisana umowa z wykonawcami „Dyspozytorskiego systemu radiowej łączności współdziałania”. System ruszy za 9 miesięcy.
Wartość projektu wynosi ponad 2 mln. euro, z czego 75 % wartości sfinansowane zostanie przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego w ramach programu INTERREG III A.
Niebawem rozpocznie się realizacja pierwszej części projektu polegająca na:
1. stworzeniu radiowych sieci współdziałania lubuskich służb ratowniczych (szpitale, pogotowia ratunkowe, wojsko, straż graniczna, straż pożarna, Centrum Zarządzania Kryzysowego LUW, policja);
2. usprawnienie policyjnej łączności radiowej poprzez zastosowanie nowoczesnych radiowych central radiokomunikacyjnych z wykorzystaniem istniejącej już infrastruktury teleinformatycznej i radiowej (modernizacja dyspozytorskich stanowisk łączności radiowej w KWP, KMP, KPP, KP, zestawianie dynamicznych połączeń pomiędzy dowolnymi stacjami bazowymi na terenie województwa, zdalne nadzorowanie i konfigurowanie poszczególnych systemów, uruchomienie wojewódzkiego systemu radiowego, wykonanie nowych systemów antenowych).
Jest to projekt pilotażowy, pierwszy tego typu i na taką skalę w Polsce. Pozwoli on na wczesne alarmowanie i szybkie koordynowanie działań w sytuacjach nadzwyczajnych. Ograniczy obszar zagrożenia, zmniejszy rozmiary strat oraz prawdopodobieństwo rozszerzenia się zagrożenia na terenie woj. lubuskiego, woj. ościennych i sąsiadujących z woj. lubuskim landów niemieckich.
Przewidywane korzyści:
• błyskawiczne i sprawne alarmowanie i uzgadnianie wspólnych działań w przypadku zaistnienia nagłej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu ludzi w wymiarze transgranicznym,
• ułatwienie i usprawnienie służbie dyżurnej, na stanowiskach dowodzenia Policji, prowadzenia łączności w wielu sieciach radiowych oraz umożliwienie zestawienia połączeń zarówno radiowych, jak i radiowo-telefonicznych w obrębie całego województwa;
• ułatwiona wymiana informacji, możliwość współdziałania, szybka pomoc specjalistów w sytuacjach kryzysowych;
• koordynacja działań w ściganiu przestępczości zorganizowanej, aktów bandytyzmu, itp.;
• wzmocnienie Policji lubuskiej.
W tej chwili trwa przetarg na wykonawcę drugiej części projektu polegającego na stworzeniu „Wirtualnego Posterunku Transgranicznego”.
Zostanie on zbudowany w oparciu o nowoczesne techniki teleinformatyczne, multimedialne i sieci Internet. Pozwoli na łączenie sił i możliwość szybkiego uzgadniania wspólnych działań w przypadku zaistnienia nagłej sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu ludzi w wymiarze transgranicznym, np. katastrofa, klęska żywiołowa, atak terrorystyczny, przestępczość transgraniczna, ochrona przeciwpożarowa itp.
Schemat działania nowego systemu komunikowania przedstawia załączony niżej rysunek.
(kliknij rysunek, aby zobaczyć jego powiększenie)