„Policja i służby graniczne w ochronie dziedzictwa narodowego” – sympozjum
Z inicjatywy Gabinetu Komendanta Głównego Policji i Biura Kryminalnego KGP 10 marca 2011 r. w Wyższej Szkole Stosunków Międzynarodowych i Komunikacji Społecznej w Chełmie odbyło się sympozjum naukowe „Policja i służby graniczne w ochronie dziedzictwa narodowego”.
Uczestników sympozjum powitał rektor WSSMiKS dr Michał Gołoś. Następnie głos zabrał prof. Edward Olszewski, a list do uczestników konferencji od Komendanta Głównego Policji gen. insp. Andrzeja Matejuka odczytał prof. Zbigniew Judycki.
Po wystąpieniach wprowadzających referaty wygłosili: mł. insp. Mirosław Karpowicz, radca Wydziału ds. Przestępczości Kryminalnej Biura Kryminalnego KGP; Jadwiga Wosk, koordynator ds. zabytków Izby Celnej w Białej Podlaskiej; mjr SG dr Ryszard Suduł, naczelnik Wydziału Prezydialnego Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie; Małgorzata Nikolska, dyrektor Muzeum Południowego Podlasia w Białej Podlaskiej; Wit Karol Wojtowicz, dyrektor Muzeum-Zamku w Łańcucie, a także Jarosław Giemza, kierownik Działu Sztuki Cerkiewnej w tymże Muzeum. Moderatorem debaty był dr Stanisław Dubaj.
Wydarzenie swoją obecnością zaszczycili m.in.: komendant miejski Policji w Chełmie insp. Zbigniew Grochmal, komendant Nadbużańskiego Oddziału Straży Granicznej w Chełmie płk SG Marian Pogoda, komendant miejski Państwowej Straży Pożarnej w Chełmie st. kpt. Janusz Andrzejuk, a także dyrektorzy placówek muzealnych i środowisko konserwatorskie z terenu woj. lubelskiego.
Po zakończeniu referatów uczestnicy zwiedzili wystawę prezentującą różne aspekty przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu, przygotowaną przez Biuro Kryminalne KGP i Gabinet Komendanta Głównego Policji, przy współpracy z Fundacją Willa Polonia i Fundacją Polonia Semper Fidelis. Na 20 wielobarwnych planszach typu roll-up pokazano m. in.: zdjęcia odzyskanych przez Policję zabytków sakralnych, najbardziej obecnie poszukiwane obiekty, działalność prewencyjną, a także techniki fotograficzne umożliwiające wizualizacje fałszerstw dzieł sztuki.