Bezpieczniej na polskich drogach
9 pierwszych miesięcy 2013 roku to czas poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W tym okresie wydarzyło się mniej wypadków drogowych, a to przełożyło się na mniejszą liczbą poszkodowanych, zatem było mniej zarówno ofiar śmiertelnych, jak też i mniej osób rannych.
W ciągu pierwszych trzech kwartałów 2013 roku, w porównaniu do tego samego okresu roku 2012, nastąpił spadek liczby wypadków drogowych i ich ofiar.
Liczba wypadków zmniejszyła się o 1 990, co stanowi mniej o 7,3 % . Życie w tych wypadkach straciło o 279 osób mniej niż rok wcześniej (co stanowi 10,9 %), natomiast liczba rannych zmniejszyła się o 2 730 (tj. o 8 %).
Trzeba pamiętać, że w ostatnich 20 latach o ponad połowę zwiększyła się w Polsce liczba zarejestrowanych pojazdów silnikowych, aktualnie mamy ich ponad 24 miliony (w roku 1993 było ich 10 437 538).
Niezmiennie, od lat, do głównych przyczyn wypadków należą: niebezpieczne zachowania uczestników ruchu, między innymi takie jak: nadmierna prędkość, agresja na drodze, zbytnia wiara we własne umiejętności, brak dyscypliny, często zwykła lekkomyślność.
W pierwszych trzech kwartałach 2013 roku główną przyczyną tragicznych zdarzeń było niedostosowanie prędkości do warunków ruchu - 5 921 wypadków (w stosunku do 2012 roku spadek o 403), w zdarzeniach tych 692 osoby poniosły śmierć (spadek o 144) a 8 108 zostało rannych (spadek o 603).
Od lat, duża część pracy Policji w zakresie kontroli drogowych to działania związane ze sprawdzaniem trzeźwości kierujących pojazdami. Wzmożone działania, zwłaszcza podczas ogólnopolskich akcji takich jak: „Trzeźwość”, „Bezpieczne wakacje” „Trzeźwy poranek” i in., mają wpływ na wyraźny spadek kierujących po alkoholu. Świadomość zagrożeń związanych z działaniem alkoholu za kierownicą jak też nieuchronność kary wpływa na postawy kierujących.
Wypadki drogowe w 2013 roku w porównaniu do roku 2012 w okresie trzech kwartałów
|
2012 |
2013 |
spadek % |
spadek |
Wypadki |
27 395 |
25 405 |
-7,3 |
- 1 990 |
Zabici |
2 577 |
2 298 |
-10,9 |
- 279 |
Ranni |
34 215 |
31 485 |
- 8 |
-2 730 |