Cała Polska widzi (od)blask Warmii i Mazur
Znów mamy jesień. Tradycyjnie już warmińsko-mazurscy policjanci w tym okresie szczególnie koncentrują się na bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów. Powód jest oczywisty. Szybko zapada zmrok, a niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, ubrani w ciemną odzież, nie są widoczni dla kierowców. Dlatego po raz kolejny policjanci promują noszenie odblasków. Sojusznikiem funkcjonariuszy w działaniach poprawiających bezpieczeństwo pieszych jest ksiądz Marian Midura, Krajowy Duszpasterz Kierowców i kapelan KWP w Olsztynie. Jak powiedział duszpasterz „mamy sposób, aby osoby starsze nosiły odblaski”.
Jesień na drogach. Potrzebne odblaski
Nadeszła jesień. Coraz wcześniej zapada zmrok, dość szybko robi się ciemno. W związku z tym piesi i rowerzyści, by poprawić swoje bezpieczeństwo na drodze powinni używać elementów odblaskowych. To jeden z najtańszych, najprostszych a zarazem najłatwiejszych w zastosowaniu sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa. W czasie ograniczonej lub wręcz złej widoczności pieszego, który nie ma żadnego elementu odblaskowego, a także często ubrany jest w rzeczy w ciemnych kolorach, po prostu nie widać. Kierowca zauważa go z odległości około 20-30 metrów. Prowadząc auto z prędkością 70 km/h pokonujemy w sekundę około 19,5 m. W związku z tym czas, jaki pozostaje kierowcy, by wykonać manewr i uniknąć potrącenia pieszego, który nagle pojawia się przed maską auta jest za krótki. I może dojść do tragedii.
Odblask może uratować życie
Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 200- 300 metrów. W tym przypadku kierujący pojazdem ma więcej czasu na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie, czy nawet życie.
Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także nawet w przypadku przechodzenia przez przejście, pieszy jest bardziej widoczny posiadając elementy odblaskowe, niż gdyby ich nie miał.
Oblask w świetle prawa
Aktualnie prawo nakłada obowiązek stosowania elementów odblaskowych jedynie na dzieci w wieku do lat piętnastu poruszające się po drodze po zmierzchu poza obszarem zabudowanym (art. 43.2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym), osoby poruszające się w kolumnie o długości przekraczającej 20 m idące po lewej stronie jezdni (art. 12 ust. 6 pkt 2. Ustawy Prawo o ruchu drogowym) oraz na osoby wykonujące roboty lub inne czynności na drodze (art. 41 Ustawy Prawo o Ruchu drogowym).
Pomimo braku obowiązku policjanci zalecają używanie elementów odblaskowych każdemu i każdego dnia. Mogą to być różnego rodzaju zawieszki, bransoletki, naklejki, torby, plecaki.
Akcja promocyjna. Mamy sposób by odblaski nosiły starsze osoby
Tegoroczne działania promujące noszenie odblasków, w które zaangażował się ks. Marian Midura Krajowy Duszpasterz Kierowców i kapelan KWP w Olsztynie koncentrują się na konkretnych grupach docelowych.
Dziś w Kościele w Bartągu po mszy św. o godzinie 18.00 odbędzie się prezentacja nowego pomysłu na to, aby odblaski nosiły osoby starsze.
W akcji promocyjnej będzie brał udział nadinsp. Józef Gdański Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie oraz sierż. szt. Marta Kacprzyńska z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie, pomysłodawczyni hasła i plakatu tegorocznej kampanii.
Statystyki
Z analizy wypadków zaistniałych w 2012 roku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wynika, że największą liczbę wypadków odnotowuje się w trzech kategoriach, tj. najechanie na pieszego (24,5% ogółu wypadków), zderzenie pojazdów w ruchu: czołowe, boczne i tylne (łącznie 40,7%) oraz najechanie na drzewo (16,2%). Statystycznie ujmując, największa liczba wypadków drogowych, w których było najwięcej osób zabitych i rannych, spowodowali kierowcy. Drugie miejsce po kątem liczby wypadków stanowiły zdarzenia powstałe z winy pieszego.
Mając na uwadze widoczność niechronionych uczestników ruchu drogowego nie można zapominać o fakcie, że także i oni poprzez swoje zachowania stają się sprawcami wypadków drogowych. Dlatego poprawienie ich widoczności może skutkować spadkiem liczby zdarzeń.
Z analizy „Stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie województwa warmińsko-mazurskiego w 2012 roku” wynika także, że piesi i rowerzyści zajmują drugie oraz trzecie miejsce - jako ofiary wypadków - w tym zabici i ranni.
Ofiary wypadków wg podstawowych rodzajów pojazdów w latach 2010-2012
|
Zabici |
Ranni |
||||
2010 |
2011 |
2012 |
2010 |
2011 |
2012 |
|
Użytkownicy samochodów osobowych |
101 |
106 |
89 |
1495 |
1274 |
1219 |
Piesi |
40 |
35 |
31 |
368 |
364 |
396 |
Rowerzyści |
9 |
10 |
10 |
134 |
159 |
137 |
Użytkownicy motocykli |
5 |
16 |
9 |
102 |
82 |
99 |
Motorowerzyści |
3 |
2 |
2 |
97 |
105 |
101 |
Użytkownicy samochodów ciężarowych |
9 |
7 |
3 |
92 |
99 |
63 |
Użytkownicy autobusów |
1 |
1 |
0 |
31 |
11 |
36 |
Użytkownicy innych pojazdów |
0 |
1 |
0 |
9 |
4 |
6 |
Użytkownicy ciągników |
0 |
1 |
1 |
9 |
5 |
4 |
Użytkownicy pojazdów uprzywilejowanych |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
5 |
Użytkownicy tramwajów i trolejbusów |
0 |
0 |
0 |
0 |
2 |
0 |
ogółem |
168 |
179 |
145 |
2337 |
2105 |
2066 |
Statystyki jasno wskazują, że nasilenie wypadków z udziałem osób pieszych wyraźnie wrasta w okresie jesienno- zimowym - wtedy, gdy pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne, w tym widoczność.
Wypadki z udziałem osób pieszych wg miesięcy w latach 2010-2012
Porównując okresy wrzesień- grudzień na przestrzeni minionych dwóch lat- 2011 i 2012 roku zauważyć można, że wypadki z udziałem pieszych, których przyczyną było najechanie na pieszego wzrastają z miesiąca na miesiąc:
Wypadki – najechanie na pieszego
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Liczba wypadków |
Liczba zabitych |
Liczba rannych |
Liczba kolizji |
||||
Rok |
2011 |
2012 |
2011 |
2012 |
2011 |
2012 |
2011 |
2012 |
Ogółem |
159 |
171 |
10 |
13 |
155 |
167 |
86 |
116 |
Wrzesień |
28 |
33 |
1 |
2 |
28 |
33 |
18 |
25 |
Październik |
30 |
47 |
3 |
5 |
28 |
43 |
22 |
31 |
Listopad |
34 |
49 |
1 |
6 |
35 |
47 |
18 |
29 |
Grudzień |
67 |
42 |
5 |
0 |
64 |
44 |
28 |
31 |
(KWP w Olsztynie / pt)