Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Cała Polska widzi (od)blask Warmii i Mazur

Data publikacji 15.10.2013

Znów mamy jesień. Tradycyjnie już warmińsko-mazurscy policjanci w tym okresie szczególnie koncentrują się na bezpieczeństwie pieszych i rowerzystów. Powód jest oczywisty. Szybko zapada zmrok, a niechronieni uczestnicy ruchu drogowego, ubrani w ciemną odzież, nie są widoczni dla kierowców. Dlatego po raz kolejny policjanci promują noszenie odblasków. Sojusznikiem funkcjonariuszy w działaniach poprawiających bezpieczeństwo pieszych jest ksiądz Marian Midura, Krajowy Duszpasterz Kierowców i kapelan KWP w Olsztynie. Jak powiedział duszpasterz „mamy sposób, aby osoby starsze nosiły odblaski”.

Jesień na drogach. Potrzebne odblaski

Nadeszła jesień.  Coraz wcześniej zapada zmrok, dość szybko robi się ciemno. W związku z tym piesi i rowerzyści, by poprawić swoje  bezpieczeństwo na drodze powinni używać elementów odblaskowych.  To jeden z najtańszych, najprostszych a zarazem najłatwiejszych w zastosowaniu sposób na zwiększenie swojego bezpieczeństwa. W czasie ograniczonej  lub wręcz złej widoczności  pieszego, który nie ma żadnego  elementu  odblaskowego, a także często ubrany jest w rzeczy w ciemnych kolorach, po prostu nie widać. Kierowca zauważa go z odległości około 20-30 metrów.  Prowadząc auto z prędkością 70 km/h pokonujemy w sekundę około 19,5 m.  W związku z tym czas, jaki  pozostaje kierowcy, by wykonać manewr i uniknąć potrącenia pieszego, który nagle pojawia się przed maską auta jest za krótki. I może dojść do tragedii.

Odblask może uratować życie

Posiadanie elementu odblaskowego zwiększa widoczność pieszego na drodze do około 200- 300 metrów. W tym przypadku kierujący pojazdem ma  więcej czasu  na odpowiednią do warunków reakcję, a zyskane w ten sposób sekundy mogą uratować zdrowie, czy nawet życie.

Sytuacje, w której należy nosić elementy odblaskowe nie powinny ograniczać się  tylko do obszaru niezabudowanego. Nawet w terenie zabudowanym, w świetle latarni, także nawet w przypadku przechodzenia przez przejście, pieszy jest bardziej widoczny  posiadając elementy odblaskowe, niż gdyby ich nie miał.

Oblask w świetle prawa

Aktualnie prawo  nakłada obowiązek stosowania elementów odblaskowych jedynie na dzieci w wieku do lat piętnastu poruszające się po drodze po zmierzchu poza  obszarem zabudowanym (art. 43.2 Ustawy Prawo o ruchu drogowym), osoby poruszające się w kolumnie o długości przekraczającej 20 m idące po lewej stronie jezdni (art. 12 ust. 6 pkt 2. Ustawy Prawo o ruchu drogowym) oraz na osoby  wykonujące roboty lub inne czynności na drodze (art. 41 Ustawy Prawo o Ruchu drogowym).

Pomimo braku obowiązku policjanci zalecają używanie elementów odblaskowych każdemu i każdego dnia. Mogą to być różnego rodzaju zawieszki, bransoletki,  naklejki, torby, plecaki.  
Akcja promocyjna. Mamy sposób by odblaski nosiły starsze osoby

Tegoroczne działania promujące noszenie odblasków, w które zaangażował się ks. Marian Midura Krajowy Duszpasterz Kierowców i kapelan KWP w Olsztynie koncentrują się na konkretnych grupach docelowych.

Dziś w Kościele w Bartągu po mszy św. o godzinie 18.00 odbędzie się prezentacja nowego pomysłu na to, aby odblaski nosiły osoby starsze.

W akcji promocyjnej będzie brał udział nadinsp. Józef Gdański Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie oraz sierż. szt. Marta Kacprzyńska z Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Olsztynie, pomysłodawczyni hasła i plakatu tegorocznej kampanii.

Statystyki

Z analizy wypadków zaistniałych w 2012 roku na terenie województwa warmińsko-mazurskiego wynika, że największą liczbę wypadków odnotowuje się w trzech kategoriach, tj. najechanie na pieszego (24,5% ogółu wypadków), zderzenie pojazdów w ruchu: czołowe, boczne i tylne (łącznie 40,7%) oraz najechanie na drzewo (16,2%).  Statystycznie ujmując, największa liczba wypadków drogowych, w których było najwięcej osób zabitych i rannych, spowodowali kierowcy. Drugie miejsce po kątem liczby wypadków stanowiły zdarzenia powstałe z winy pieszego.
 
Mając na uwadze  widoczność niechronionych uczestników ruchu drogowego nie można zapominać o fakcie, że także i oni poprzez swoje zachowania stają się sprawcami wypadków drogowych. Dlatego poprawienie ich widoczności może skutkować spadkiem liczby zdarzeń.

Z analizy „Stanu bezpieczeństwa w ruchu drogowym na terenie  województwa warmińsko-mazurskiego w 2012  roku” wynika także, że  piesi i rowerzyści zajmują drugie oraz trzecie miejsce - jako ofiary wypadków - w tym zabici i ranni.

Ofiary wypadków wg podstawowych rodzajów pojazdów w latach 2010-2012

 

 

Zabici

Ranni

2010

2011

2012

2010

2011

2012

Użytkownicy samochodów osobowych

101

106

89

1495

1274

1219

Piesi

40

35

31

368

364

396

Rowerzyści

9

10

10

134

159

137

Użytkownicy motocykli

5

16

9

102

82

99

Motorowerzyści

3

2

2

97

105

101

Użytkownicy samochodów ciężarowych

9

7

3

92

99

63

Użytkownicy autobusów

1

1

0

31

11

36

Użytkownicy innych pojazdów

0

1

0

9

4

6

Użytkownicy ciągników

0

1

1

9

5

4

Użytkownicy pojazdów uprzywilejowanych

0

0

0

0

0

5

Użytkownicy tramwajów i trolejbusów

0

0

0

0

2

0

ogółem

168

179

145

2337

2105

2066


Statystyki jasno wskazują, że nasilenie wypadków z udziałem osób pieszych wyraźnie wrasta w okresie jesienno- zimowym - wtedy, gdy pogorszeniu ulegają warunki atmosferyczne, w tym widoczność.

Wypadki z udziałem osób pieszych wg miesięcy w latach 2010-2012

Porównując okresy wrzesień- grudzień na przestrzeni minionych dwóch lat- 2011 i 2012 roku zauważyć można, że wypadki z udziałem  pieszych, których przyczyną było najechanie na pieszego wzrastają z miesiąca na miesiąc:

Wypadki – najechanie na pieszego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Liczba wypadków

Liczba zabitych

Liczba rannych

Liczba kolizji

Rok

2011

2012

2011

2012

2011

2012

2011

2012

Ogółem

159

171

10

13

155

167

86

116

Wrzesień

28

33

1

2

28

33

18

25

Październik

30

47

3

5

28

43

22

31

Listopad

34

49

1

6

35

47

18

29

Grudzień

67

42

5

0

64

44

28

31

 

(KWP w Olsztynie / pt)

Powrót na górę strony