Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Szef FBI w Komendzie Głównej Policji

Data publikacji 20.09.2006

- Celem mojej wizyty jest zacieśnienie współpracy z polską Policją – powiedział szef FBI Robert S. Mueller na spotkaniu z komendantem głównym Policji gen. Markiem Bieńkowskim. – Przestępczość nie zna granic. Dlatego i my, by ją zwalczać, musimy działać wspólnie i ponad granicami - dodał. Podczas spotkania rozmawiano też m.in. o utworzeniu antyterrorystycznej grupy roboczej.

Grupa ta miałaby być utworzona pomiędzy CBŚ i FBI. Poza wymianą doświadczeń w walce z przestępczością zorganizowaną i terroryzmem, miałaby przeprowadzać wspólne ćwiczenia dotyczące zwalczania m.in. przestępczości ekonomicznej, handlu ludźmi, pornografii dziecięcej i cyberprzestępczości.

Rozmawiano też o aspektach prawnych współpracy polsko-amerykańskiej.

- Nasze rozmowy będą kontynuowane za kilka dni w Waszyngtonie. Zakończy je podpisanie porozumienia o współpracy pomiędzy obiema instytucjami – podkreślił komendant Bieńkowski.



Informacja dotycząca powstania i działalności
Federalnego Biura Śledczego.

Biuro Śledcze (Bureau of Investigation), od 1933 roku pod nazwą Biuro Śledcze Stanów Zjednoczonych, zostało utworzone 26 lipca 1908 roku decyzją Prokuratora Generalnego Charles`a Bonaparte, podczas kadencji prezydenta Theodore`a Roosevelt`a. W marcu 1909 roku, liczące 34 Agentów Biuro, zostało integralną częścią Departamentu Sprawiedliwości Stanów Zjednoczonych. W lipcu 1935 roku zmieniono nazwę na Federalne Biuro Śledcze (Federal Bureau of Investigation).

Celem FBI jest:
- zapewnienie przestrzegania prawa federalnego;
- ochrona interesów Stanów Zjednoczonych przed zagranicznym wywiadem oraz działalnością terrorystyczną;
- zapewnienie pomocy przy utrzymaniu porządku prawnego na szczeblu: federalnym, stanowym, lokalnym oraz międzynarodowym;
- ochrona praw człowieka.

FBI zwalcza:
- cyber przestępczość;
- przestępczość zorganizowaną;
- korupcję;
- terroryzm;
- przestępczość "w białych kołnierzykach".

Według stanu na marzec 2006 roku Biuro zatrudnia 30 430 pracowników, w tym 12 515 Agentów i około 18 000 pracowników cywilnych.

Do kompetencji Dyrektora FBI należą:
- nadzorowanie całokształtu działań prowadzone przez FBI,
- wspólnie ze swymi zastępcami koordynuje prawidłowy przebieg podejmowanych (operacji)
- czuwa nad tym aby kierownictwo Biur Terenowych było odpowiednio przeszkolone

Do września 2001 Dyrektor FBI składał coroczny zwięzły raport Prezydentowi. USA na temat działalności FBI, po 11 września 2006 roku , składa raport Dyrektorowi National Inteligence, który przekazuje go Prezydentowi USA.

Podstawy prawne współpracy policji polskiej i FBI

Policyjna współpraca pomiędzy Polską a USA unormowana jest jak dotąd dwoma aktami prawnymi szczebla rządowego.

W dniu 22 lipca 1996 roku podpisany został w Waszyngtonie Wspólny program Rządu RP i Rządu Stanów Zjednoczonych Ameryki, dotyczący zwalczania przestępczości i umacniania bezpieczeństwa publicznego.

W dniu 13 listopada 2002 roku, w Waszyngtonie, miało miejsce podpisanie Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki w sprawie finansowania w celu zapobiegania i zwalczania przestępczości w Polsce. Stronę polską przy podpisywaniu ww. dokumentu reprezentował Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji Pan Krzysztof Janik. Na czele Strony amerykańskiej stał p.o. Asystenta Sekretarza Stanu ds. Międzynarodowego Rynku Narkotykowego i Organów Ścigania pan Paul E. Simons. Porozumienie zakłada pomoc finansową w wysokości 1.318.708 USD jako wsparcie Rządu USA dla następujących projektów, które mają zostać zrealizowane przez Rząd RP:

- rozwój antykorupcyjnych programów dla polskiego systemu szkolnictwa
- zwalczanie międzynarodowej przestępczości zorganizowanej
- podniesienie stopnia bezpieczeństwa w salach sądowych
- pomoc finansowa dla Generalnego Inspektoratu Informacji Finansowej w zwalczaniu prania pieniędzy
- modernizowanie i szkolenie polskiej Policji.

Aktualnie trwają prace nad Porozumieniem o Wzajemnej Współpracy pomiędzy polska Policją a FBI, a także nad aktem prawnym mającym rangę powszechnie obowiązującego prawa w RP i USA, który regulowałby współpracę pomiędzy polską Policja a FBI.

Obszary współpracy

Międzynarodowy charakter szeroko rozumianej przestępczości zorganizowanej wpłynął pozytywnie na poziom współpracy z partnerem amerykańskim, w tym również na wysokość wsparcia materialnego i dydaktycznego.

Współpraca ze stroną amerykańską, w zakresie zwalczania przestępczości, w tym terroryzmu, realizowana jest w następujących formach:

Współpraca robocza w ramach pracy operacyjno-rozpoznawczej z akredytowanymi przy Ambasadzie USA w Warszawie przedstawicielami Federalnego Biura Śledczego - FBI oparta jest o wzajemne ustalenia dot. osób, zdarzeń i powiązań przestępczych obywateli polskich i amerykańskich.

Istnieje również możliwość zwrócenia się o pomoc w uzyskaniu informacji z innych amerykańskich instytucji , takich jak Secret Service.

Amerykańscy oficerowie łącznikowi inicjują również robocze spotkania służb Policji polskiej z innymi partnerami amerykańskimi, np. Departamentem Imigracyjnym z Wiednia, który prowadzi rejestr wiz amerykańskich na terenie Europy.

W Lipcu 2006 do Warszawy oddelegowano 2 funkcjonariuszy DEA - Agencji do walki z Przestępczością Narkotykową, W ramach tej współpracy dokonywane są ustalenia nt. obywateli polskich podejrzewanych o przemyt i handel narkotykami, mających bliskie powiązania z grupami przestępczymi USA i krajów Ameryki Południowej, gdzie polskie grupy przestępcze trudniące się przemytem narkotyków mają swoich rezydentów. W okresie ostatnich 4-5 lat obserwujemy wzrost zainteresowania „rynkiem amerykańskim” polskich grup przestępczych, trudniących się obrotem narkotykami.

Aktualnie polska Policja nie utrzymuje stanowiska Oficera Łącznikowego w Waszyngtonie, jednak zgodnie z opracowaną w Gabinecie Komendanta Głównego Policji analizą „Sieci Oficerów Łącznikowych Polskiej Policji - koncepcji rozwoju do roku 2010” stanowisko Oficera Łącznikowego może zostać utworzone w razie pojawienia się takiej potrzeby.

Z analizy spraw wynika, że na przestrzeni ostatnich 10 lat współpraca polskiej jednostki Interpolu z partnerem amerykańskim wykazuje tendencję wzrostową. W bieżącym roku z Interpol Waszyngton wpłynęło 313 nowych zleceń, z czego 196 stanowiły prośby o poszukiwania sprawców przestępstw, w celu ich ekstradycji do USA. Pozostałe dotyczyły głównie poszukiwania osób ukrywających się przed amerykańskim wymiarem sprawiedliwości, poszukiwania osób zaginionych oraz kradzieży dzieł sztuki. W korespondencji kierowanej do polskiej Policji zdarzają się również prośby o przekazanie informacji na temat osób, starających się w USA o pracę w instytucjach państwowych lub o licencję na sprzedaż alkoholu, które nie wchodziły w żaden konflikt z prawem.

Fragment raportu o współpracy policja polska - FBI:

„Najistotniejszą kwestią dla CBŚ pozostaje wymiana informacji o zagrożeniach związanych z działalnością osób podejrzewanych o członkostwo w organizacjach terrorystycznych. Na płaszczyźnie kryminalnej główne zagrożenia stanowią: ukrywanie się na terenie USA obywateli RP poszukiwanych listami gończymi, którzy zawiązali kontakty z tamtejszymi grupami i zajmują się tworzeniem nowych ugrupowań przestępczych, fałszerstwa i przemyt ludzi, kradzieże samochodów /głównie w Chicago i na Wybrzeżu Wschodnim/, a następnie ich transport przez Kanadę lub bezpośrednio do Europy, przemyt narkotyków /głównie XTC poprzez Kanadę do Chicago i do Nowego Jorku/, pranie pieniędzy, przestępstwa związane z podatkami i akcyzą, fałszerstwa kart kredytowych. Nowymi jakościowo zjawiskami jest przemyt broni palnej z USA drogą przesyłek pocztowych oraz przestępstwa typu „cyber crime” tzn. włamania z terenu Polski do systemów informatycznych władz USA /armii i administracji publicznej.

Centralne Biuro Śledcze zostało wyznaczone jako jednostka wiodąca i koordynująca czynności operacyjno-rozpoznawcze całej Policji w zakresie zbierania i analizowania informacji o osobach mogących mieć bezpośredni lub pośredni związek z organizacjami terrorystycznymi. CBŚ prowadzi obecnie ze służbami amerykańskimi czynności sprawdzające o charakterze niejawnym w sprawie broni masowego rażenia.

Wydział do Zwalczania Aktów Terroru CBŚ KGP, jako jednostka koordynująca działania Policji w zakresie rozpoznania i zwalczania zagrożeń terrorystycznych prowadzi ścisłą współpracę operacyjną z oficerami łącznikowymi FBI z siedzibą w Ambasadzie Stanów Zjednoczonych w Warszawie. Współpraca ta polega na bieżącej wymianie informacji o zagrożeniach terrorystycznych oraz na dokonywaniu sprawdzeń osób i podmiotów. W czerwcu br. trzech funkcjonariuszy uczestniczyło w szkoleniu organizowanym przez Departament do Spraw Energii USA nt. możliwości wykorzystania przez terrorystów materiałów promieniotwórczych. Drugi etap tego szkolenia planowany jest w Warszawie dla 18 funkcjonariuszy CBŚ. Planowane jest przekazanie sprzętu do wykrywania materiałów promieniotwórczych.

Polscy policjanci uczestniczą ponadto praktycznie w każdej sesji szkoleniowej Akademii FBI w Quantico, Wirginia. W ostatnim szkoleniu, zorganizowanym w okresie od 3 kwietnia do 10 czerwca 2005 roku, funkcjonariusz Centralnego Biura Śledczego uczestniczył w 221 Sesji FBI National Academy w Quantico. Inicjatorem szkolenia była Narodowa Akademia Federalnego Biura Śledczego w USA. W drugiej połowie 2005 roku, dwóch policjantów z Centralnego Biura Śledczego KGP uczestniczyło w trzymiesięcznych sesjach Akademii. Szkolenie obejmowało zaawansowany trening w dziedzinie zarządzania oraz metod i technik prowadzenia śledztw, między innymi w sprawach międzynarodowego terroryzmu.” 



                                                                  *   *   *


Robert S. Mueller III – notka biograficzna

1966 ukończył Uniwersytet Princeton
1967 tytuł magistra z zakresu stosunków międzynarodowych na Uniwersytecie w Nowym Jorku
1968 - 1970 służba w Piechocie Morskiej, dowódca Trzeciej Dywizji Piechoty w Wietnamie, wielokrotnie odznaczany, min. Brązową Gwiazdą, Purpurowym Sercem
1973 ukończył prawo na University of Virginia Law School i rozpoczął pracę w Law Review do 1976 - adwokat w San Francisco
1976 - 1989 United States Attorney's Offices, min. w San Francisco i Bostonie. Specjalizował się w sprawach o defraudacje finansowe, terroryzm, narkotyki i pranie brudnych pieniędzy.
1989 - 1991 asystent Adwokata Generalnego w Departamencie Sprawiedliwości.
1991 - 1993 członek American College of Trial Lawyers .
1993 - 1995 Boston's Hale and Dorr, gdzie specjalizował się w postępowaniach prowadzonych przeciw „białym kołnierzykom”
1995 - 1998 adwokat Homicide Section of the District of Columbia United States Attorney's Office
1998 - 2001 United States Attorney w San Francisco
2001 Acting Deputy Attorney General of the United States Department of Justice
4 września 2001r. - po nominacji prezydenckiej objął stanowisko Dyrektora FBI.
Powrót na górę strony