Wypadki z udziałem pieszych
Od środy do niedzieli (31.10 - 4.11) na polskich drogach doszło do 761 wypadków, w których zginęło 99 osób, a 942 zostały ranne. Wśród ofiar śmiertelnych było niestety aż 40 pieszych. Do największej liczby wypadków doszło w porze popołudniowo-wieczornej tj. pomiędzy godz. 14.00 a 22. Zpewnością pieszych na drodze łatwiej byłoby dostrzec, gdyby milei na sobie elementy odblaskowe.
Pora wieczorowo-nocna. Kierujący autem mija kolejne zabudowania, znaki drogowe, drzewa. Nagle przed samochodem, jak spod ziemi wyrasta sylwetka idącego skrajem drogi człowieka. Ostre hamowanie, pisk kół, odbicie kierownicą w lewo. Tym razem udało się ominąć pieszego, który nieświadomy zagrożenia maszerował jezdnią. Ubrany na czarno-szaro, praktycznie kompletnie niewidoczny dla jadących samochodami. Takich sytuacji na naszych drogach jest wiele. Z pewnością udałoby się ich uniknąć, gdyby nie mylne przekonanie pieszych, że są oni widoczni dla kierujących samochodami tak samo, jak kierowcy widzą ich w świetle reflektorów. Z pewnością pieszych łatwiej byłoby dostrzec, gdyby mieli na sobie elementy odblaskowe. Piesi bez odblasków widoczni są w światłach mijania z odległości około 40 metrów, z odblaskami z odległości około 120 metrów. Ryzyko potracenie pieszego po zmroku maleje 6-7 krotnie, jeśli korzysta on z elementów odblaskowych. Przeprowadzone doświadczenie pokazują, że kierujący pojazdami podczas przejeżdżania obok pieszego wyposażonego w odblaski zachowują odstęp o 20 cm większy niż podczas przejeżdżania obok pieszego nie wyposażonego w nie.
Podczas 9 miesięcy 2007 r. doszło do 36.103 wypadków, w których zginęło 3.985 osób a 46.610 odniosło rany. Zdecydowanie najczęstszą przyczyną wypadków (dane za okres 9 miesięcy 2007 r.) spowodowanych przez pieszego jest nieostrożne wejście na jezdnię, przed jadącym pojazdem. Jest to przyczyna 58 % wypadków spowodowanych w tym czasie przez pieszych. Takich zdarzeń Policja odnotowała 4.387 ( 2.722 wypadków i 1.636 kolizji). W wypadkach zginęło 359 osób a 2.423 odniosło rany.
Pozostałe przyczyny i skutki wypadków powodowanych przez niewłaściwe zachowanie pieszych ( ofiary to piesi):
|
Liczba wypadków
|
Liczba zabitych
|
Liczba rannych
|
Liczba kolizji
|
Chodzenie nieprawidłową stroną drogi
|
213
|
72
|
148
|
122
|
Nieostrożne wejście na jezdnię, zza pojazdu, przeszkody
|
560
|
41
|
541
|
280
|
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym
|
546
|
82
|
473
|
239
|
Stanie na jezdni, leżenie
|
253
|
130
|
131
|
73
|
Wejście na jezdnię przy czerwonym świetle
|
380
|
36
|
350
|
171
|
Zatrzymanie się, cofnięcie
|
28
|
3
|
26
|
17
|
|
Liczba wypadków
|
Liczba zabitych
|
Liczba rannych
|
Gwałtowne hamowanie
|
14
|
1
|
19
|
Jazda bez wymaganego oświetlenia
|
2
|
0
|
2
|
Jazda po niewłaściwej stronie drogi
|
50
|
7
|
53
|
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu
|
656
|
129
|
896
|
Nieprawidłowe cofanie
|
417
|
16
|
419
|
Nieprawidłowe omijanie
|
343
|
55
|
337
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla pieszych
|
1.185
|
70
|
1.341
|
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejścia dla rowerów
|
8
|
0
|
9
|
Nieprawidłowe skręcanie
|
51
|
2
|
69
|
Nieprawidłowe wymijanie
|
71
|
13
|
93
|
Nieprawidłowe wyprzedzania
|
122
|
25
|
158
|
Nieprawidłowe zatrzymanie, postój
|
3
|
0
|
3
|
Nieprawidłowe zawracanie
|
5
|
0
|
5
|
Nieprawidłowe zmienianie pasa ruchu
|
23
|
3
|
28
|
Nieprzestrzeganie innych sygnałów
|
11
|
0
|
13
|
Nieudzielanie pierwszeństwa pieszemu
|
2.338
|
140
|
2.524
|
Nieudzielanie pierwszeństwa przejazdu
|
135
|
14
|
189
|
Niezachowanie bezpiecznej odległości miedzy pojazdami
|
28
|
9
|
40
|
Wjazd przy czerwonym świetle
|
72
|
4
|
102
|
Zmęczenie, zaśnięcie
|
13
|
4
|
40
|
Dlatego zawsze pieszy powinien przede wszystkim:
• mieć dobre odblaski, najlepiej kilka, korzystać z nich także na obszarach zabudowanych
• ze szczególna ostrożnością przechodzić na druga stronę ulicy
• stosować się do znaków drogowych, nie przebiegać na czerwonym świetle
• pamiętać, ze nietrzeźwość pieszego zwiększa prawdopodobieństwo nie zachowania zasad bezpieczeństwa i wypadku - około połowy dorosłych ofiar jest w momencie potrącenia w stanie po użyciu alkoholu
• chodzić właściwą stroną drogi, jeśli jest chodnik to tylko chodnikiem
• ustąpić pierwszeństwa nadjeżdżającym z przeciwka samochodom
• edukować dzieci w zakresie bezpiecznego poruszania się po drodze