Aktualności

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Policja dla Prezydencji

Data publikacji 04.10.2011

Policja jako organ administracji publicznej aktywnie uczestniczy w działaniach prowadzonych w ramach polskiej prezydencji. Eksperci i funkcjonariusze Policji biorą udział zarówno w pracach merytorycznych, jak i służą pomocą przy zabezpieczaniu spotkań różnych szczebli. Tylko we wrześniu w kraju i za granicą odbyło się 10 spotkań eksperckich, w których uczestniczyli przedstawiciele Policji.

Dzień po dniu – przeciwko przestępczości narkotykowej

6 września odbyło się posiedzenie Horyzontalnej Grupy Roboczej ds. Narkotyków. Jest to organ Rady Unii Europejskiej (RUE) i skupia krajowych przedstawicieli ministerstw i instytucji odpowiedzialnych za polityki antynarkotykowe. Minione spotkanie odegrało ważną rolę, ponieważ udało się uzyskać akceptację państw Unii Europejskiej (UE) wobec dwóch projektów, których inicjatorem była polska prezydencja. Pierwszy z nich to Europejski Pakt przeciwko Narkotykom Syntetycznym, a drugi to propozycja stworzenia unijnych rozwiązań na zagrożenia ze strony nowych substancji psychoaktywnych (dopalaczy) – szczególnie popularnych wśród młodzieży.

Polska i Szwecja w 2009 r. zainicjowały program Partnerstwa Wschodniego (PW), który ma na celu nawiązanie współpracy politycznej, gospodarczej i kulturalnej z państwami, będącymi wschodnimi sąsiadami UE. W związku z tą inicjatywą 7 września miało miejsce eksperckie spotkanie o charakterze politycznym z przedstawicielami 6 państw objętych programem PW (Armenii, Azerbejdżanu, Białorusi, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy). Spotkanie dotyczyło współpracy w dziedzinie przeciwdziałania przestępczości narkotykowej. Funkcjonariusze Centralnego Biura Śledczego KGP, wspólnie z przedstawicielami Ministerstwa Spraw Zagranicznych, byli organizatorami przedsięwzięcia. Ważnym punktem spotkania było poinformowanie zebranych o polskim projekcie Euroeast Police, którego celem jest poprawienie współpracy między organami ścigania państw należących do programu Partnerstwa Wschodniego z policjami państw członkowskich UE oraz z Europejskim Urzędem Policji (Europolem).

Dzień później – 8 września spotkali się przedstawiciele Stałego Komitetu ds. Bezpieczeństwa Wewnętrznego UE (COSI) w celu zatwierdzenia projektu Europejskiego Paktu przeciwko Narkotykom Syntetycznym. Stały Komitet to młoda instytucja - powstał dopiero na mocy Traktatu Lizbońskiego (2009 r.) jako specjalny organ, działający przy jednej z kompilacji Rady Unii Europejskiej – Rady ds. Wymiaru Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych. Pakt został opracowany przez ekspertów Centralnego Biura Śledczego KGP i dotyczy 4 zasadniczych kwestii: ograniczenia produkcji narkotyków syntetycznych, handlu nimi, nowych narkotyków oraz szkolenia dla służb antynarkotykowych. Przyjęcie dokumentu na COSI jest sukcesem polskich i europejskich służb bezpieczeństwa oraz wpisuje się w kluczowe priorytety polskiej prezydencji w tej dziedzinie.

Inicjatywy, dotyczące przeciwdziałania przestępczości narkotykowej, podejmowane w czasie polskiej prezydencji, odgrywają istotną rolę nie tylko ze względu na zwalczanie problemu poszerzającej się skali narkomanii w Europie, ale również ze względu na ocenę realizacji dokumentu UE Strategia Antynarkotykowa na lata 2005 – 2012, którego cele i założenia wkrótce będą podsumowywane. Instytucja prezydencji po reformach Traktatu z Lizbony nabrała innego charakteru. Stała się bardziej marką promującą dany kraj niż organem decyzyjnym. Dlatego ważne jest, aby w grudniu 2011 r. Polska mogła pochwalić się jak największą liczbą sfinalizowanych przedsięwzięć oraz zainicjowanych aktywności.


Euro 2012 – zachowanie bezpieczeństwa podczas imprez masowych i zagrożenie ze stro-ny handlarzy ludźmi

W dniu 14 września w Brukseli, w ramach działań Grupy Roboczej ds. Egzekwowania Prawa (LEWP), przedstawiciele Policji poprowadzili posiedzenie Grupy Ekspertów ds. Bezpieczeństwa Imprez Masowych (FEG LEWP). Celem spotkania było omówienie polskiej inicjatywy, dotyczącej włączenia państw spoza UE we współpracę przy organizacji imprez masowych. Pomysł ten jest całkowicie uzasadniony ze względu na zbliżają-ce się Mistrzostwa Europy w piłce nożnej, które organizujemy wspólnie z Ukrainą. Grupa ekspertów policyjnych pracowała nad Rezolucjami RUE, które wzywają do aktualizacji specjalnego podręcznika, regulującego działania prewencyjne i kontrolne w czasie dużych imprez.

Kolejną inicjatywą, pośrednio związaną ze zbliżającym się świętem piłki nożnej, było spotkanie w Kijowie oficerów łącznikowych podczas konferencji na temat zwalczania handlu ludźmi. Przedsięwzięcie było ważne ze względu na fakt, że proceder handlu ludźmi odbywa się na bardzo szeroką skalę. Tylko w 2009 r., agencja Frontex, zajmująca się ochroną granic zewnętrznych UE, zarejestrowała ponad 2 tys. ofiar handlu ludźmi. Jednak faktyczna skala tego przestępstwa jest nieznana. Organizacja pozarządowa LaStrada, szacuje że jedynie 12% ofiar zgłasza popełnienie przestępstwa. Ofiary handlu ludźmi zmuszane są do pracy niewolniczej, żebractwa i prostytucji. Często też są porywane przez handlarzy organami ludzkimi. W związku z ogromnym skupiskiem ludzi w Polsce i na Ukrainie podczas Mistrzostw Europy i ich dużą mobilnością, służby bezpieczeństwa spodziewają się znacznego wzrostu liczby porwań. Problem jest bardzo złożony, dlatego szczególnie istotne są międzynarodowe inicjatywy. Podczas wrześniowego spotkania najważniejsze było to, że udział w nim wzięli przedstawiciele wielu środowisk, akcentujący różne aspekty problemu. Dyskutowali przedstawiciele policji państw członkowskich UE i Europolu, urzędnicy Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Ukrainy, członkowie organizacji pozarządowych, zajmujący się zwalczaniem handlu ludźmi (np. LaStrada) oraz przedstawiciele organizacji międzynarodowych, m.in. Międzynarodowej Organizacji ds. Migracji na Ukrainie. Wśród rezultatów cyklu spotkań, do których należało to z 14 września, znalazło się utworzenie w Komendzie Głównej Straży Granicznej stanowiska koordynatora ds. zwalczania handlu ludźmi oraz wyodrębnienie w strukturze administracyjnej ukraińskiego MSW komórek, których głównym zadaniem jest działanie przeciwko temu procederowi. Zgromadzeni wskazali też na przyszłe wyzwania, tj. wzrost szybkości przekazywania informacji, zaangażowanie organizacji pozarządowych i sektora prywatnego oraz uzyskanie wsparcia finansowego.


Wiedzieć znaczy móc

We współczesnym świecie dostęp do informacji jest jedną z najbardziej pożądanych cech w wielu dziedzinach życia – szczególnie w sferze bezpieczeństwa i kontroli przestrzegania prawa. Z tego też względu policyjni eks-perci organizują spotkania i uczestniczą w wielu posiedzeniach, których celem jest z jednej strony stworzenie wspólnych narzędzi przepływu informacji, a z drugiej wypracowanie sprawnego mechanizmu łączności w sferze międzynarodowej.

15 września odbyło się spotkanie Grupy Roboczej ds. Egzekwowania Prawa (LEWP), któremu przewodni-czyli eksperci Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP. Spotkanie miało w dużej mierze charakter informacyjny i dotyczyło m.in. omówienia postępów przy realizacji programu prac polskiej prezydencji, np. w zakresie inicjatyw dotyczących standaryzacji badań kryminalistycznych oraz realizacji inicjatywy, mającej na celu zwalczanie przestępczości przeciwko dobrom kultury. Warto podkreślić, że szczególnie w tym drugim obszarze strategie informowania i zarządzania informacją odgrywają kluczową rolę.

W doskonalenie mechanizmów przepływu informacji znakomicie wpisuje się spotkanie ekspertów Europejskiej Sieci Służb Technologii Bezpieczeństwa Wewnętrznego (ENLETS) z 20 września. Grupa ta ma charakter nieformalny, a jej celem jest wymiana doświadczeń w zakresie wykorzystywania technologii pomiędzy służbami porządku publicznego oraz utworzenie bazy danych o dostępnych technologiach bezpieczeństwa. ENLETS jest bardzo młodym gremium, które powstało w 2008 r. z inicjatywy Francji. Skupia ono przedstawicieli departamentów różnych instytucji administracji odpowiedzialnych za nowe technologie i przepływ informacji. Na zeszłotygodniowym spotkaniu zdecydowano się poprawić mechanizmy zarządzania siecią ENLETS (w tym celu Francja zobligowała się do utworzenia specjalnej komórki działającej w tym obszarze) oraz poprawić współpracę w ramach sieci (zadeklarowano większe wsparcie Europolu oraz utworzenie punktu kontaktowego i platformy eksperckiej w Europolu).

Z kolei 22 września odbyło się posiedzenie Grupy Roboczej ds. Wymiany Informacji (DAPIX). W czasie posiedzenia udało się sfinalizować dwie inicjatywy, będące priorytetami polskiej prezydencji. Zaakceptowano projekt konkluzji RUE dotyczący wzmocnienia działań w zakresie wdrożenie decyzji w sprawie intensyfikacji współpracy międzynarodowej (w szczególności zwalczania terroryzmu i przestępczości transgranicznej). Przyjęto też projekt, mający na celu dostosowanie się państw członkowskich do decyzji UE dotyczącej uproszczenia wymiany informacji i danych wywiadowczych między organami ścigania państw członkowskich.


Bezpieczeństwo przede wszystkim

Oprócz merytorycznej obsługi prezydencji funkcjonariusze Policji służą wsparciem technicznym, zabezpieczając spotkania przedstawicieli UE w Polsce i organizując poruszanie się po ulicach polskich miast w czasie spotkań związanych z polską prezydencją, takich jak ostatni szczyt Partnerstwa Wschodniego w Warszawie. Polska Policja zajmuje się zabezpieczeniem imprez z III i IV kategorii, czyli spotkań na szczeblu ministerialnym, z wyjątkiem marszałków, ministrów MSZ, MSWiA oraz MON (III kategoria) oraz spotkań na szczeblu eksperckim (IV kategoria). Ochroną spotkań I i II kategorii zajmuje się Biuro Ochrony Rządu.

28 posiedzeń z III kategorii oraz 340 spotkań o charakterze eksperckim, z czego 34 to wydarzenia towarzyszące to suma wydarzeń, które odbyły się w Polsce na półmetku polskiej prezydencji. We wszystkich bezpieczeństwo gości i komfort mieszkańców miast w całym kraju zapewniali funkcjonariusze Policji, służąc sprawną organizacją i fachowym zabezpieczeniem. Od października polscy policjanci będą wspierać technicznie jeszcze 10 spotkań na szczeblu ministerialnym i aż 448 posiedzeń i wydarzeń, związanych z prezydencją w całym kraju.

Pod względem organizacyjnym Polska jest dobrze przygotowana na wszelkie wydarzenia towarzyszące prezydencji. Już w 2010 r. powstał urząd Pełnomocnika Rządu ds. Zapewnienia Bezpieczeństwa w Trakcie Przygotowywania i Sprawowania Przewodnictwa w RUE. Wyłoniony też został Zespół ds. Bezpieczeństwa Prezydencji, w skład którego wchodzą m.in. komendanci główni Policji. W sumie w ciągu półrocza sprawowania prezydencji, tylko w Polsce ma miejscu w sumie ok. 830 spotkań, w których całkowita odpowiedzialność za bezpieczeństwo, sprawność i minimalizację utrudnień spoczywa w rękach polskiej Policji.


Prezydencja, Prezydencja…

Prezydencja w Radzie Unii Europejskiej po reformach Traktatu z Lizbony stała się wydarzeniem bardziej prestiżowym niż strategiczny. Najważniejsze decyzje zapadają teraz na szczytach w Brukseli, a wszelkie spotkania głównie organizacyjno – robocze odbywają się w kraju sprawującym przewodnictwo. Machina instytucjonalna UE to, oprócz spotkań na szczeblu szefów państw i rządów oraz ministrów najważniejszych resortów, także mozolna i wymagająca praca w komitetach i grupach roboczych. Jednym słowem, na uścisk dłoni premierów pracuje sztab ludzi, w których głos ekspercki odgrywa kluczową rolę. Ponadto to, jaki obraz polskiej prezydencji zostanie zapamiętany zależy również w dużej mierze od sprawności i bezpieczeństwa organizacji wszystkich wydarzeń. A to „cicha praca”, o której nie mówi się do momentu, gdy wszystko jest w porządku. Oby tak dalej.

Martyna Karwowska

Materiał zebrany dzięki uprzejmości p. Izabeli Iglewskiej
z Punktu kontaktowego Policji ds. prezydencji
Biura Międzynarodowej Współpracy Policji KGP

Powrót na górę strony