Średni wielozadaniowy śmigłowiec transportowy o dużym zapasie mocy i znacznej prędkości przelotowej jest używany do zadań kontrterrorystycznych, transportowych oraz wspomagania działań służb ratowniczych. Do obsługi potrzebnych jest co najmniej 3 członków załogi, na pokład można zabrać do 13 podróżnych. Polska Policja posiada obecnie 4 maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie.
Black Hawk S-70i
Opis
Dane techniczne
Konstrukcja metalowa, półskorupowa
Wirnik nośny czterołopatowy
Pierwszy lot: październik 1974 r.
Wyprodukowano ponad 3500 egz.
Dodatkowe wyposażenie:
wciągarka 270 kg
urządzenie dźwigowe do 4 t
stanowisko do desantowania
2 silniki General Electric T700-700, turbowałowe
Średnica wirnika: 16,36 m
Długość z wirnikiem: 19,76 m
Wysokość: 5,13 m
Masa własna: 5650 kg
Masa startowa: 9979 kg
Prędkość maksymalna: 350 km/h
Prędkość przelotowa 297 km/h
Pułap: powyżej 6000 m
Zasięg: 700 km
Zapas paliwa: 1680 l
Bell 407 GXi
Lekki śmigłowiec wielozadaniowy, patrolowo-interwencyjny umożliwiający zabranie na pokład załogi składającej się z 1 lub 2 pilotów oraz do 4 pasażerów, wykorzystywany do interwencji, poszukiwań, zabezpieczeń czy pościgów. Umożliwia latanie w dzień i w nocy dzięki doskonałej awionice oraz potężnemu (maks. moc 862 KM) silnikowi. Duży nadmiar mocy umożliwia wykonanie bardzo wysokiego zawisu. W Lotnictwie Policji od 2019 r. eksploatuje się 3 maszyny tego typu, 2 w Warszawie i 1 w Poznaniu.
Bell 407 GXi
Opis
Dane techniczne
Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
Wirnik nośny czterołopatowy
Pierwszy lot: czerwiec 1995 r.
Wyprodukowano ponad 1400 egz.
Dodatkowe wyposażenie:
głośniki zewnętrzne
TRAKKA System wraz z reflektorem i głowicą optoelektroniczną
Silnik: Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC
Średnica wirnika: 10,66 m
Długość kadłuba: 10,57 m
Wysokość: 3,30 m
Masa własna: 1224 kg
Masa startowa: 2722 kg
Prędkość maksymalna: 260 km/h
Prędkość przelotowa 244 km/h
Pułap: 6096 m
Zasięg: 600 km
Zapas paliwa: 484 l
Bell 206B-III Jet Ranger
Lekki śmigłowiec wielozadaniowy, przeznaczony do zadań patrolowych, obserwacyjnych i poszukiwawczych. Zabiera na pokład do 3 pasażerów oraz do 2 pilotów. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Łodzi i we Wrocławiu. Są użytkowane od 2001 r.
Bell 206B-III Jet Ranger. Fot. P. Kłosiński
Opis
Dane techniczne
Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
Wirnik nośny dwułopatowy
Pierwszy lot:styczeń 1966 r.
Wyprodukowano ponad 7500 szt.
Dodatkowe wyposażenie:
głośniki zewnętrzne
reflektor-szperacz
kamera FLIR (termowizyjna)
Silnik: turbinowy Allison 250C-20
Średnica wirnika: 10,16 m
Długość kadłuba: 9,50 m
Wysokość: 2,91 m
Masa własna: 730 kg
Masa całkowita: 1450 kg
Prędkość maks.: 216 km/h
Prędkość przelot.: 190 km/h
Pułap: 4115 m
Zasięg: 550 km
Zapas paliwa: 345 l
PZL W-3 "SOKÓŁ"
Średni śmigłowiec wielozadaniowy polskiej konstrukcji. Załoga 2/3 osoby, na pokład może zabrać do 10 pasażerów. Maszyny te sprawdzają się w lotach transportowych, patrolowych, ratowniczych, desantowych i poszukiwawczych. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Krakowie i w Szczecinie. W-3 Sokół są używane od 2001 r.
PZL W-3 "Sokół"
Opis
Dane techniczne
Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
Wirnik nośny czterołopatowy
Pierwszy lot: listopad 1979 r.
Wyprodukowano ponad 180 szt.
Dodatkowe wyposażenie:
wciągarka LUCAS o udźwigu 250 kg,
dodatkowy zbiornik paliwa 1030 l.,
kamera LEO-400,
reflektor-szperacz.
Silniki: 2 turbinowe PZL-10W
Średnica wirnika: 15,70 m
Długość kadłuba: 14,21 m
Wysokość: 4,12 m
Masa własna: 3680 kg
Masa całkowita: 6400 kg
Prędkość maks.: 255 km/h
Prędkość przelot.: 235 km/h
Pułap: 5100 m
Zasięg: 690 km
Zapas paliwa: 1700 l
MIL Mi-8
Średni śmigłowiec transportowy. Helikopter pilotowany przez trzyosobową załogę, mieszczący do 22 pasażerów. Wykorzystywany jest jako maszyna transportowa, ratownicza, poszukiwawcza i do zadań kontrterrorystycznych. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie. Śmigłowce Mi-8 są używane w Policji od 2001 roku.