Lotnictwo Policji - Flota

Policja.pl

Charakterystyka śmigłowców Lotnictwa Policji

MIL Mi-8

Średni śmigłowiec transportowy. Helikopter pilotowany przez trzyosobową załogę, mieszczący do 22 pasażerów. Wykorzystywany jest jako maszyna transportowa, ratownicza, poszukiwawcza i do zadań kontrterrorystycznych. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie. Śmigłowce Mi-8 są używane w Policji od 2001 roku.

Mi 8
MIL Mi-8
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
  • Wirnik nośny pięciołopatowy
  • Pierwszy lot wrzesień 1962 r.
  • Zbudowano ponad 12 tys. sztuk
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • rama z zaczepem zewnętrznym o udźwigu 3000 kg
    • wciągarka LUCAS o udźwigu 250 kg
    • stanowisko do desantu na linach
    • reflektor-szperacz
    • przystosowany do lotów w NVG
    • dodatkowe zbiorniki paliwa 2 x 915 l
  • Silniki: 2 turbinowe TW-2 117
  • Średnica wirnika: 21,29 m
  • Długość kadłuba: 18,17 m
  • Wysokość: 5,65 m
  • Masa własna: 6800 kg
  • Masa całkowita: 12000 kg
  • Prędkość maks.: 250 km/h
  • Prędkość przelot.: 225 km/h
  • Pułap: 4500 m
  • Zasięg: 350/540 km
  • Zapas paliwa: 1870/2615 l

PZL W-3 "SOKÓŁ"

Średni śmigłowiec wielozadaniowy polskiej konstrukcji. Załoga 2/3 osoby, na pokład może zabrać do 10 pasażerów. Maszyny te sprawdzają się w lotach transportowych, patrolowych, ratowniczych, desantowych i poszukiwawczych. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Krakowie i w Szczecinie. W-3 Sokół są używane od 2001 r.

W-3 Sokół
PZL W-3 "Sokół"
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
  • Wirnik nośny czterołopatowy
  • Pierwszy lot: listopad 1979 r.
  • Wyprodukowano ponad 180 szt.
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • wciągarka LUCAS o udźwigu 250 kg,
    • dodatkowy zbiornik paliwa 1030 l.,
    • kamera LEO-400,
    • reflektor-szperacz.
  • Silniki: 2 turbinowe PZL-10W
  • Średnica wirnika: 15,70 m
  • Długość kadłuba: 14,21 m
  • Wysokość: 4,12 m
  • Masa własna: 3680 kg
  • Masa całkowita: 6400 kg
  • Prędkość maks.: 255 km/h
  • Prędkość przelot.: 235 km/h
  • Pułap: 5100 m
  • Zasięg: 690 km
  • Zapas paliwa: 1700 l

Bell 412B-HP

Średni śmigłowiec wielozadaniowy wykorzystywany głównie do lotów pasażerskich. Może pomieścić do 8 pasażerów. Śmigłowiec może pilotować jeden lub 2 członków załogi, w policyjnej służbie od 2011 r. Od początku stacjonuje w Warszawie.

Bell 412B-HP
Bell 412B-HP
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja półskorupowa z poszyciem z metalu i włókna szklanego
  • Wirnik nośny czterołopatowy
  • Pierwszy lot – sierpień 1979 r.
  • Wyprodukowano blisko 900 szt.
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • głowica optoelektroniczna FLIR STAR SAFIRE HD
  • Silniki: 2 turbinowe PT6T3B
  • Średnica wirnika: 14 m
  • Długość kadłuba: 14 m
  • Wysokość: 4,6 m
  • Masa własna: 3202 kg
  • Masa całkowita: 5398 kg
  • Prędkość maks.: 259 km/h
  • Prędkość przelot.: 222 km/h
  • Pułap: 6096 m
  • Zasięg: 650 km
  • Zapas paliwa: 1246 l

Bell 206B-III Jet Ranger

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy, przeznaczony do zadań patrolowych, obserwacyjnych i poszukiwawczych. Zabiera na pokład do 3 pasażerów oraz do 2 pilotów. Aktualnie Lotnictwo Policji eksploatuje 2 maszyny tego typu stacjonujące w Łodzi i we Wrocławiu. Są użytkowane od 2001 r.

Bell 206B-III Jet Ranger
Bell 206B-III Jet Ranger. Fot. P. Kłosiński
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
  • Wirnik nośny dwułopatowy
  • Pierwszy lot:styczeń 1966 r.
  • Wyprodukowano ponad 7500 szt.
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • głośniki zewnętrzne
    • reflektor-szperacz
    • kamera FLIR (termowizyjna)
  • Silnik: turbinowy Allison 250C-20
  • Średnica wirnika: 10,16 m
  • Długość kadłuba: 9,50 m
  • Wysokość: 2,91 m
  • Masa własna: 730 kg
  • Masa całkowita: 1450 kg
  • Prędkość maks.: 216 km/h
  • Prędkość przelot.: 190 km/h
  • Pułap: 4115 m
  • Zasięg: 550 km
  • Zapas paliwa: 345 l

Bell 407 GXi

Lekki śmigłowiec wielozadaniowy, patrolowo-interwencyjny umożliwiający zabranie na pokład załogi składającej się z 1 lub 2 pilotów oraz do 4 pasażerów, wykorzystywany do interwencji, poszukiwań, zabezpieczeń czy pościgów. Umożliwia latanie w dzień i w nocy dzięki doskonałej awionice oraz potężnemu (maks. moc 862 KM) silnikowi. Duży nadmiar mocy umożliwia wykonanie bardzo wysokiego zawisu. W Lotnictwie Policji od 2019 r. eksploatuje się 3 maszyny tego typu, 2 w Warszawie i 1 w Poznaniu.

Bell 407 GXi
Bell 407 GXi
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja duraluminiowa, półskorupowa
  • Wirnik nośny czterołopatowy
  • Pierwszy lot: czerwiec 1995 r.
  • Wyprodukowano ponad 1400 egz.
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • głośniki zewnętrzne
    • TRAKKA System wraz z reflektorem i głowicą optoelektroniczną
  • Silnik: Rolls-Royce M250-C47E/4 FADEC
  • Średnica wirnika: 10,66 m
  • Długość kadłuba: 10,57 m
  • Wysokość: 3,30 m
  • Masa własna: 1224 kg
  • Masa startowa: 2722 kg
  • Prędkość maksymalna: 260 km/h
  • Prędkość przelotowa 244 km/h
  • Pułap: 6096 m
  • Zasięg: 600 km
  • Zapas paliwa: 484 l

Black Hawk S-70i

Średni wielozadaniowy śmigłowiec transportowy o dużym zapasie mocy i znacznej prędkości przelotowej jest używany do zadań kontrterrorystycznych, transportowych oraz wspomagania działań służb ratowniczych. Do obsługi potrzebnych jest 3 członków załogi, na pokład można zabrać do 13 pasażerów. Polska Policja od 2018 r. posiada 3 maszyny tego typu stacjonujące w Warszawie.

Black Hawk S-70i
Black Hawk S-70i
Opis Dane techniczne
  • Konstrukcja metalowa, półskorupowa
  • Wirnik nośny czterołopatowy
  • Pierwszy lot: październik 1974 r.
  • Wyprodukowano ponad 3500 egz.
  • Dodatkowe wyposażenie:
    • wciągarka 270 kg
    • urządzenie dźwigowe do 4 t
    • stanowisko do desantowania
  • 2 silniki General Electric T700-700, turbowałowe
  • Średnica wirnika: 16,36  m
  • Długość z wirnikiem: 19,76  m
  • Wysokość: 5,13 m
  • Masa własna: 5650 kg
  • Masa startowa: 9979 kg
  • Prędkość maksymalna: 350 km/h
  • Prędkość przelotowa  297 km/h
  • Pułap: powyżej 6000 m
  • Zasięg: 700 km
  • Zapas paliwa: 1680 l

 

Powrót na górę strony