WYPADKI DROGOWE W 2003 R.
W 2003 roku zaistniało 51.078 wypadków drogowych, w których zginęło 5.640 osób, a 63.900 zostało rannych. Wporównaniu do roku ubiegłego odnotowano:
- mniej wypadków o 2.481, tj. -4,6% ,
- mniej zabitych o 187, tj. –3,2%,
- mniej rannych o 3.598 tj. –5,3%
Poniższa tabela przedstawia liczby wypadków drogowych oraz ich skutki wposzczególnych województwach w 2003 r w porównaniu z 2002 rokiem.
Województwa |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | |
Dolnośląskie |
2.960 |
3.242 |
374 |
393 |
3.544 |
3.974 |
Kujawsko – pomorskie |
2.495 |
2.626 |
290 |
320 |
3.123 |
3.343 |
Lubelskie |
2.644 |
3.043 |
336 |
354 |
3.372 |
3.954 |
Lubuskie |
788 |
799 |
180 |
177 |
1.055 |
1.083 |
Łódzkie |
4.628 |
4.631 |
493 |
509 |
5.562 |
5.543 |
Podlaskie |
1.361 |
1.452 |
215 |
209 |
1.742 |
1.877 |
Małopolskie |
4.973 |
5.286 |
365 |
375 |
6.373 |
6.820 |
Mazowieckie |
3.346 |
3.794 |
565 |
696 |
4.202 |
4.713 |
Opolskie |
1.348 |
1.366 |
163 |
141 |
1.725 |
1.756 |
Podkarpackie |
2.229 |
2.250 |
250 |
223 |
2.726 |
2.746 |
Pomorskie |
3.262 |
3.682 |
276 |
285 |
4.362 |
4.894 |
Śląskie |
6.379 |
6.421 |
513 |
513 |
7.814 |
7.930 |
Świętokrzyskie |
2.171 |
2.209 |
242 |
292 |
2.719 |
2.708 |
Warmińsko-mazurskie |
1.907 |
1.787 |
270 |
251 |
2.492 |
2.314 |
Wielkopolskie |
5.071 |
5.362 |
525 |
520 |
6.495 |
7.079 |
Zachodniopomorskie |
2.057 |
2.179 |
243 |
250 |
2.551 |
2.715 |
Komenda Stołeczna Policji* |
3.459 |
3.430 |
340 |
319 |
4.043 |
4.049 |
O g ó ł e m |
51.078 |
53.559 |
5.640 |
5.827 |
63.900 |
67.498 |
II. Rytm wypadków drogowych w 2003 roku.
W 2003 roku najwięcej wypadków zaistniało w październiku 4.939 (tj. 9,7% ogólnej liczby), najmniej odnotowano w lutym 2.777 (tj. 5,4% ogólnej liczby). W roku ubiegłym najwięcej wypadków miało miejsce również wpaździerniku 5.479 (tj. 10,2% ogólnej liczby).
Analizując występowanie wypadków drogowych w zależności od dnia tygodnia stwierdzono, że ich nasilenie następuje w piątki. W 2003 roku w piątki w 8.574 wypadkach zginęło 961 osób, a rannych zostało 10.421 osób.
W ciągu dnia najniebezpieczniejsze są godziny od 15 do 20. W godzinach tych miało miejsce 18.015 wypadków (tj.35,2% ogólnej liczby). Najmniej wypadków wydarzyło się w godzinach nocnych pomiędzy północą, a godziną piątą rano.
Poniższa tabela przedstawia wypadki drogowe i ich skutki w rozbiciu na poszczególne miesiące w porównaniu z rokiem 2002.
Miesiące |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | |
Styczeń |
3.501 |
2.786 |
383 |
310 |
4.334 |
3.421 |
Luty |
2.777 |
3.823 |
246 |
433 |
3.502 |
4.711 |
Marzec |
3.065 |
3.947 |
349 |
432 |
3.865 |
4.924 |
Kwiecień |
3.516 |
3.951 |
360 |
396 |
4.426 |
5.052 |
Maj |
4.600 |
5.008 |
415 |
467 |
5.750 |
6.385 |
Czerwiec |
4.922 |
5.078 |
483 |
491 |
6.227 |
6.572 |
Lipiec |
4.924 |
4.893 |
564 |
517 |
6.435 |
6.468 |
Sierpień |
4.915 |
5.034 |
555 |
561 |
6.419 |
6.679 |
Wrzesień |
4.871 |
4.926 |
573 |
516 |
5.996 |
6.202 |
Październik |
4.939 |
5.479 |
625 |
662 |
6.028 |
6.696 |
Listopad |
4.363 |
4.612 |
541 |
554 |
5.295 |
5.551 |
Grudzień |
4.685 |
4..022 |
546 |
488 |
5.623 |
4.837 |
R a z e m. |
51.078 |
53.559 |
5.640 |
5.827 |
63.900 |
67.498 |
Tendencja wypadków w badanym okresie.
Miesiące |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2003 |
2002=100% |
2003 |
2002=100% |
2003 |
2002=100% | |
Styczeń |
3.501 |
125,7 |
383 |
123,5 |
4.334 |
126,7 |
Luty |
2.777 |
72,6 |
246 |
56,8 |
3.502 |
74,3 |
Marzec |
3.065 |
77,6 |
349 |
80,8 |
3.865 |
78,5 |
Kwiecień |
3.516 |
89,0 |
360 |
90,9 |
4.426 |
87,6 |
Maj |
4.600 |
91,8 |
415 |
88,9 |
5.750 |
90,0 |
Czerwiec |
4.922 |
96,9 |
483 |
98,4 |
6.227 |
94,7 |
Lipiec |
4.924 |
100,6 |
564 |
109,1 |
6.435 |
99,5 |
Sierpień |
4.915 |
97,6 |
555 |
98,9 |
6.419 |
96,1 |
Wrzesień |
4.871 |
98,9 |
573 |
111,0 |
5.996 |
96,7 |
Październik |
4.939 |
90,1 |
625 |
94,4 |
6.028 |
90,0 |
Listopad |
4.363 |
94,6 |
541 |
97,6 |
5.295 |
95,4 |
Grudzień |
4.685 |
116,5 |
546 |
111,9 |
5.623 |
116,2 |
R a z e m |
51.078 |
95,4 |
5.640 |
96,8 |
63.900 |
94,7 |
III. Rodzaje wypadków.
Najczęstszym rodzajem wypadku było zderzenie się pojazdów w ruchu. W2003 roku zaistniało 23.287 wypadków tego typu, co stanowiło 45,6% wszystkich. Pociągnęły one za sobą również najwięcej ofiar śmiertelnych, bo 2.331 (41.4% ogółu zabitych) oraz 32.928 osób rannych (51,5 % wszystkich rannych).
Następnym, najczęściej występującym rodzajem wypadku, było „najechanie na pieszego”. Takich zdarzeń w 2003 roku było 17.002 (33,3%), w ich wyniku zginęło 1.859 osób (33,0%), a 16.252 zostały ranne (25,4%).
Wypadki drogowe według rodzaju zdarzenia i ich skutki.
Rodzaj zdarzenia |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
2003 |
2002 |
2003 |
2003 |
2003 |
2002 | ||
Zderzenie się pojazdów w ruchu |
23.287 |
24.118 |
2.331 |
2.367 |
32.928 |
34463 | |
Najechanie na | Pieszego |
17.002 |
18.703 |
1.859 |
1.858 |
16.252 |
18089 |
Unieruchomiony pojazd |
615 |
634 |
47 |
53 |
795 |
807 | |
Drzewo, słup, inny obiekt drogowy |
5.530 |
5.653 |
1.041 |
909 |
7.834 |
8187 | |
Zaporę kolejową |
4 |
3 |
0 |
1 |
4 |
6 | |
Dziurę, wybój, garb |
57 |
48 |
3 |
2 |
66 |
58 | |
Zwierzę |
102 |
118 |
3 |
2 |
139 |
156 | |
Wywrócenie się pojazdu |
2.483 |
2.804 |
210 |
224 |
3.462 |
3937 | |
Wypadek z pasażerem |
620 |
605 |
44 |
46 |
788 |
804 | |
Inne |
1.375 |
1.317 |
102 |
111 |
1.631 |
1589 |
IV. Sprawcy wypadków drogowych. Kierujący pojazdami.
Większość wypadków spowodowali kierujący pojazdami. W 2003 roku byli oni sprawcami 41.370 wypadków (co daje 81% ogółu), w wyniku tych zdarzeń śmierć poniosły 4.382 osoby, a 54.835 zostało rannych. Głównymi przyczynami wypadków było: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (11.265 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (9.937 wypadków), nieprawidłowe wykonywanie takich manewrów jak: wyprzedzanie, omijanie, wymijanie (4.936 wypadków).
Przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących
Przyczyny wypadku |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | ||
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
11.265 |
11.905 |
1.650 |
1.755 |
16.407 |
17.629 | |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
9.937 |
10.265 |
629 |
602 |
13.626 |
14.241 | |
Nieprawidłowe | Wyprzedzanie |
3.041 |
3.124 |
402 |
387 |
4.329 |
4.536 |
Omijanie |
1.089 |
1.259 |
124 |
117 |
1.228 |
1.395 | |
Wymijanie |
806 |
810 |
115 |
111 |
1.119 |
1.149 | |
Przejeżdżanie przejść dla pieszych |
3.410 |
4.014 |
177 |
188 |
3.527 |
4.125 | |
Skręcanie |
1.803 |
1.817 |
124 |
124 |
2.178 |
2.164 | |
Zatrzymywanie postój pojazdu |
37 |
31 |
2 |
2 |
51 |
44 | |
Cofanie |
779 |
758 |
18 |
27 |
805 |
790 | |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
1.160 |
1.244 |
236 |
251 |
1.668 |
1.804 | |
Wjazd przy czerwonym świetle |
594 |
637 |
26 |
25 |
807 |
888 | |
Nieprzestrzeganie innych znaków i sygnałów |
139 |
128 |
14 |
7 |
185 |
175 | |
Niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami |
1.768 |
1.911 |
58 |
69 |
2.373 |
2.571 | |
Gwałtowne hamowanie |
133 |
131 |
6 |
7 |
173 |
178 | |
Jazda bez wymaganego oświetlenia |
173 |
165 |
46 |
36 |
172 |
163 | |
Zmęczenie, zaśnięcie |
440 |
497 |
98 |
106 |
656 |
729 | |
Ograniczenie sprawności motorycznej |
590 |
577 |
56 |
66 |
772 |
727 |
IV a. Sprawcy wypadków. Piesi.
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W 2003 roku spowodowali oni 8.446 wypadków, w wyniku tych zdarzeń śmierć poniosły 1.064 osoby, a rannych zostało 7.664 uczestników ruchu. Najczęstsze przyczyny to: nieostrożne wejście na jezdnię 4.703 wypadki tj. 55,7% wszystkich spowodowanych przez pieszych; następnie nieprawidłowe przekraczanie jezdni – 1.120 wypadków oraz przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym – 649 wypadków.
Przyczyny wypadków spowodowanych przez pieszych.
Przyczyny wypadków |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | ||
Stanie na jezdni, leżenie |
375 |
386 |
177 |
161 |
204 |
240 | |
Chodzenie nieprawidłową stroną jezdni |
304 |
354 |
77 |
88 |
243 |
290 | |
Wejście na jezdnie przy czerwonym świetle |
570 |
612 |
35 |
39 |
555 |
596 | |
Nieostrożne wejście na jezdnię |
Przed jadącym pojazdem |
3.836 |
4.232 |
482 |
545 |
3.497 |
3.845 |
Zza pojazdu, przeszkody |
867 |
906 |
54 |
54 |
837 |
882 | |
Nieprawidłowe przekraczanie jezdni |
Zatrzymywanie, cofanie |
68 |
77 |
7 |
7 |
61 |
71 |
Przebieganie |
1.052 |
1.008 |
69 |
80 |
1.009 |
951 | |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
649 |
782 |
85 |
104 |
585 |
701 | |
Chodzenie po torowisku |
24 |
20 |
9 |
7 |
16 |
13 | |
Wskakiwanie do pojazdu w ruchu |
17 |
31 |
3 |
3 |
15 |
28 | |
Dzieci do lat 7 | Zabawa na jezdni |
18 |
19 |
1 |
0 |
18 |
19 |
Wtargnięcie na jezdnię |
393 |
453 |
18 |
10 |
382 |
449 |
IV b. Sprawcy wypadków. Pasażerowie.
Najmniej liczną grupą sprawców wypadków są pasażerowie. W 2003 roku spowodowali oni 126 wypadków, pociągnęły one za sobą 8 osób zabitych i 129 rannych.
V. Nietrzeźwi sprawcy wypadków drogowych.
Elementem, który w dalszym ciągu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drogach jest alkohol. Uczestnicy ruchu będący pod działaniem alkoholu spowodowali w 2003 roku 5.800 wypadków, co stanowi 11,4% ogółu.
W porównaniu do roku ubiegłego odnotowano o 777 wypadków mniej (tj. –11,8%) .
Tabela przedstawia liczbę wypadków i ich skutki spowodowane przez nietrzeźwych uczestników ruchu.
Nietrzeźwość uczestników zdarzenia |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | |
Z winy kierującego |
3.913 |
4.460 |
495 |
568 |
5.268 |
6.118 |
Z winy pieszego |
1.737 |
1.971 |
191 |
215 |
1.611 |
1.822 |
Z winy pasażera |
26 |
19 |
0 |
3 |
30 |
18 |
Z innych przyczyn |
78 |
75 |
14 |
9 |
89 |
80 |
Współwina uczestników ruchu |
46 |
52 |
11 |
14 |
39 |
42 |
Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków stanowią kierujący pojazdami. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących w analizowanym okresie, nietrzeźwi stanowili 9,5%.
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez nietrzeźwych kierujących.
Przyczyny wypadku |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
2003 |
2002 |
2003 |
2002 |
2003 |
2002 | ||
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
1.525 |
1.852 |
238 |
286 |
2.233 |
2.797 | |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu |
447 |
517 |
40 |
34 |
598 |
680 | |
Nieprawidłowe |
Wyprzedzanie |
167 |
186 |
23 |
28 |
229 |
246 |
Omijanie |
116 |
126 |
18 |
13 |
127 |
145 | |
Wymijanie |
112 |
113 |
10 |
22 |
165 |
175 | |
Nieprawidłowe przejeżdżanie przejść dla pieszych |
66 |
80 |
7 |
6 |
69 |
82 | |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
224 |
284 |
34 |
41 |
314 |
412 |
W porównaniu z 2002 rokiem stwierdzono wzrost liczby ujawnionych kierujących pojazdami pod wpływem alkoholu ( w stanie po użyciu oraz wstanie nietrzeźwości) o10.100 osób.
Liczba ujawnionych osób | |
Styczeń-grudzień 2002 r - art.87§ §1 i 2 KW oraz art.178a §§1 i 2 KK |
157.218 |
Styczeń-grudzień 2003 r - art.87§§ 1 i 2 KW oraz art.178a §§1 i 2 KK |
167.318 |
VI. Udział cudzoziemców w wypadkach drogowych.
Od stycznia do grudnia 2003 roku cudzoziemcy uczestniczyli w 1.603 wypadkach drogowych, ich skutkiem była śmierć 360 osób i rany odniesione przez 2.401 uczestników ruchu.
W roku 2003 do jednostek Policji zgłoszono 367.700 kolizji drogowych, które pociągnęły za sobą wyłącznie straty materialne. W porównaniu z rokiem ubiegłym, kiedy zanotowano 358.807 kolizji, nastąpił wzrost o 2,5%.