Program Leonardo da Vinci
I. Ogólna informacja na temat programu
Program Leonardo da Vinci jest częścią programu edukacyjnego Unii Europejskiej "Uczenie się przez całe życie" (Lifelong Learning Programme). Wspiera działania w obszarze kształcenia i szkolenia zawodowego.
Program ma na celu promowanie mobilności pracowników na europejskim rynku pracy oraz wdrażanie innowacyjnych rozwiązań edukacyjnych dla podnoszenia kwalifikacji zawodowych. Wspiera także rozwiązania zwiększające przejrzystość i uznawalność kwalifikacji zawodowych w krajach europejskich (np. transfer punktów kredytowych w kształceniu i szkoleniu zawodowym ECVET, narzędzia EUROPASS), a także działania wzmacniające jakość kształcenia zawodowego i ustawicznego (np. europejskie i narodowe ramy kwalifikacji EQF / NQF czy europejskie systemy oceny jakości EQARF).
Program Leonardo da Vinci promuje innowacyjne podejścia do edukacji i doskonalenia zawodowego, w taki sposób, aby systemy kształcenia jak najpełniej odpowiadały potrzebom rynku pracy. Program Leonardo da Vinci wspiera także mobilność pracowników na europejskim rynku pracy, aby absolwenci i pracownicy zdobywali nowe kwalifikacje w czasie staży i praktyk zawodowych oraz doskonalili swoje umiejętności według nowoczesnych standardów. Niezwykle ważne jest przy tym kształtowanie otwartości i wrażliwości międzykulturowej, nauka języków obcych oraz umiejętności adaptowania się do warunków życia i pracy w różnych krajach europejskich.
Program wspiera jedynie działania międzynarodowe. W zależności od typu projektu do realizacji działań konieczny jest jeden, bądź kilku partnerów zagranicznych.
Wspieranie mobilności na europejskim rynku pracy odbywa się w ramach projektów wymian i staży, natomiast współpraca partnerska oraz rozwój innowacji i modernizacja systemów kształcenia ustawicznego są realizowane w ramach tzw. projektów wielostronnych.
- Projekty Mobilności:
a) Projekty staży zagranicznych (IVT i PLM)
b) Projekty wymiany doświadczeń (VETPRO) - Projekty Partnerskie
- Projekty Transferu Innowacji (ToI)
PROJEKTY MOBILNOŚCI
Projekty mobilności polegają na organizowaniu wyjazdów zagranicznych dla uczniów, pracowników, absolwentów i bezrobotnych, a także szkoleniowców. Celem wyjazdów jest szkolenie i zdobywanie praktycznego doświadczenia zawodowego (praktyki i staże zagraniczne) bądź poznawanie ciekawych rozwiązań, metod i praktyk w zakresie kształcenia i szkolenia zawodowego (wymiany doświadczeń). Założeniem projektów tego typu jest połączenie teorii z praktyką, a co za tym idzie - wzmacnianie więzi między światem edukacji i pracy.
PROJEKTY PARTNERSKIE
Projekty partnerskie umożliwiają organizacjom z różnych krajów współpracę dotyczącą kształcenia i szkolenia zawodowego. Ich głównym zamierzeniem jest ułatwienie partnerom wymiany doświadczeń i rozszerzania współpracy na poziomie europejskim. W toku realizacji projektu odbywają się wzajemne wizyty partnerów, które są okazją do bezpośrednich spotkań ekspertów i wzajemnego uczenia się (tzw. peer learning).
(źródło: strona internetowa Programu LdV http://leonardo.org.pl/ )
II. Projekty Komendy Głównej Policji
Nabór 2011
W ramach projektów wymiany doświadczeń VETPRO Komenda Główna Policji pozyskała finansowanie dla 2 przedsięwzięć.
Tytuł projektu: Zintegrowany system monitorowania przypadków przemocy w rodzinie – narzędzie w procesie kształcenia policjantów
Realizacja projektu została zakończona. Całkowite dofinansowanie projektu wyniosło 17 896,79 EUR.
Opis:
Projekt zakładał zdobycie specjalistycznej wiedzy przez 10-osobową grupę policjantów oraz pracowników cywilnych reprezentujących Komendę Główną Policji oraz komendy wojewódzkie policji w zakresie założeń Zintegrowanego Systemu Monitorowania Przypadków Przemocy w Rodzinie (ZSMPPWR) opracowanego oraz wdrożonego przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Hiszpanii na rzecz hiszpańskiej policji, prokuratury, sądownictwa oraz organizacji pozarządowych działających w obszarze przemocy w rodzinie. Zakładał również przeszkolenie uczestników projektu w zakresie zasad funkcjonowania systemu oraz wymagań dotyczących wdrażania opisanego narzędzia.
Każdego roku, podczas realizacji procedury "Niebieskie karty", polska Policja odnotowuje średnio 80.000 przypadków przemocy w rodzinie, która jest stosowana wobec 65.000 osób. Największą grupę osób pokrzywdzonych tym zjawiskiem stanowią kobiety (około 60%), małoletni do 18 r.ż. (około 30%), a następnie mężczyźni (około 10%). Przemoc jest zjawiskiem, którego konsekwencje są dotkliwe dla wszystkich osób w nią uwikłanych, a jej skutki są długotrwałe i w sposób znaczący wpływają na ich codzienne funkcjonowanie. Doświadczanie przemocy pociąga za sobą skutki zdrowotne związane z uszkodzeniami ciała, psychiczne związane z zaburzeniami emocjonalnymi, ale również ekonomiczne oraz wychowawcze. Stąd uznaje się to zjawisko jako problem natury społecznej.
Eliminacja zachowań szczególnie uciążliwych społecznie, a więc takich jak przemoc, a także podniesienie jakości czynności wykonywanych przez policjantów i wzrost zadowolenia obywateli z ich pracy, to jedne z głównych celów działania Policji zawartych w priorytetach Komendanta Głównego Policji na lata 2010-2012. Zrealizowany projekt, ukierunkowany na implementację innowacyjnych narzędzi umożliwiających zarówno podnoszenie wiedzy, poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji zawodowych policjantów realizujących działania ograniczające zjawisko przemocy w rodzinie, jak też doskonalenie metod działania oraz zastosowanie nowych rozwiązań monitorujących poziom zjawiska przemocy, zaspokaja potrzeby całej Policji jako instytucji odpowiedzialnej za bezpieczeństwo obywateli, ale również potrzeby społeczne w zakresie ograniczania negatywnych zjawisk społecznych.
Cele projektu:
- pozyskanie innowacyjnego narzędzia dydaktycznego na potrzeby szkolnictwa policyjnego,
- pozyskanie niezbędnej wiedzy w zakresie możliwości wdrożenia podobnego rozwiązania na terenie Polski,
- podniesienie jakości pracy policjantów, a w konsekwencji ograniczenie rozmiaru zjawiska przemocy w rodzinie.
Tytuł projektu: Bezpieczna Europa – policyjna wymiana doświadczeń w zakresie obrotu dziełami sztuki
Realizacja projektu została zakończona. Całkowite dofinansowanie projektu wyniosło 10 440,53 EUR.
Opis:
Projekt zakładał udział 7-osobowej grupy funkcjonariuszy i pracowników cywilnych polskiej Policji w wyjeździe szkoleniowym obejmującym wymianę doświadczeń z partnerem zagranicznym w zakresie metod zwalczania, ujawniania przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu i zabezpieczania dzieł sztuki pochodzących z przestępstwa, a także wypracowanie skutecznych sposobów przeciwdziałania temu zjawisku.
Podczas wymiany doświadczeń uczestnicy projektu poznali sposoby pracy hiszpańskiej Policji w obszarach: eliminowania nieprawidłowości w zwalczaniu przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu, zwalczania przestępczości przeciwko dziełom sztuki (przemyt, tranzyt dzieł sztuki pochodzących z przestępstw, przemieszczanie się grup przestępczych itp.), zabezpieczenia imprez masowych w aspekcie przemytu dzieł sztuki (z uwzględnieniem granicy kulturowej Wschodu z Zachodem w związku z mistrzostwami Euro 2012), likwidowania skutków przestępstw przeciwko dziedzictwu narodowemu, sporządzania dokumentacji, rejestracji obiektów kulturowych, pomocy dla poszkodowanych, metod współpracy z instytucjami pozapolicyjnymi powołanymi do zapewnienia bezpieczeństwa dziedzictwa narodowego, a także działań prewencyjnych.
Do udziału w projekcie zostali zakwalifikowani policjanci i pracownicy cywilni, którzy w zakresie swoich obowiązków mają m.in. działania na rzecz zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu, w tym monitorowanie internetowego rynku dzieł sztuki, koordynację jednostek wojewódzkich Policji w przedmiotowym zakresie, a także współpracę z organizacjami pozapolicyjnymi związanymi z obszarem dziedzictwa narodowego.
W procesie rekrutacji zostały wzięte pod uwagę:
- dotychczasowe osiągnięcia zawodowe (wykształcenie, uczestnictwo w szkoleniach i konferencjach z zakresu sztuki oraz przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu),
- staż pracy w Policji,
- praktyki dotyczące zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu (działania na rzecz profilaktyki związanej z tym zagadnieniem),
- znajomość rynku sztuki w Polsce i na świecie (zainteresowania, charakter pracy itp.),
- przydatność doświadczenia zawodowego oraz dodatkowych kwalifikacji do prowadzenia planowanego stażu.
Cele projektu:
- pogłębienie kwalifikacji funkcjonariuszy policji oraz pracowników cywilnych, którzy działają w obszarze zwalczania przestępczości przeciwko dziedzictwu narodowemu,
- pozyskanie wiedzy na temat rozwiązań i metod opracowanych przez hiszpańską Policję i przeniesienie najlepszych praktyk na polski grunt.
Nabór 2012
Tytuł projektu: Usprawnienie współpracy policyjnej – wymiana doświadczeń i wypracowanie najlepszych praktyk we współpracy bilateralnej w ramach zadań realizowanych przez polskie Biuro SIRENE w zakresie art. 95‑100 KWS (Projekt VETPRO)
Realizacja projektu została zakończona. Całkowite dofinansowanie projektu wyniosło 49 477,80 EUR.
Opis:
Projekt zakładał wymianę wiedzy na temat organizacji systemów krajowych, doświadczeń wynikających ze współpracy bilateralnej, wypracowanie najlepszych sposobów komunikacji oraz schematów postępowania w sprawach trudnych i problematycznych pojawiających się w codziennej pracy, a także zapoznanie się z rozwiązaniami technicznymi funkcjonującymi w innych Biurach SIRENE i N.SIS. Uczestnicy programu zapoznali się z rozwiązaniami przyjętymi przez partnerów w zakresie organizacji i innych aspektów związanych z misją ewaluacyjną Schengen w obszarze SIS/SIRENE, co ułatwiło właściwe przygotowanie Polski do tego wydarzenia. W związku z planowanym uruchomieniem SIS II nastąpiła wymiana doświadczeń w zakresie wdrożenia nowych funkcjonalności systemu. Ponadto, uczestnicy zapoznali się z przyjętymi metodami szkoleniowymi w zakresie międzynarodowego seminarium dla operatorów Biur SIRENE.
Realizacja projektu doprowadziła do rozwoju osobistego i aktualizacji kompetencji pracowników, pogłębienia wiedzy oraz usprawnienia i intensyfikacji współpracy z partnerami zagranicznymi, efektywnego korzystania z SIS-u, diagnozy i omówienia bieżących problemów, a także wypracowania nowych rozwiązań i przełożenia ich na poziom krajowy. Uczestnicy poszczególnych wizyt studyjnych przygotowali sprawozdania, które posłużyły do opracowania materiału informacyjno-edukacyjnego. Będzie on podstawą do prowadzenia szkoleń dla wszystkich operatorów SIRENE. Ponadto, materiał zostanie w formie nośników elektronicznych przesłany pracownikom BMWP w celu samokształcenia, a także do szkół i ośrodków Policji w celu wzbogacenia materiałów szkoleniowych i wykładów z zakresu współpracy międzynarodowej.
Partnerami projektu były instytucje z Belgii, Szwajcarii, Malty, Portugalii, Hiszpanii, Słowenii i Francji.
Tytuł projektu: Standaryzowane narzędzia szacowania ryzyka przemocy w rodzinie – wzmacnianie kompetencji europejskich policjantów (Projekt Partnerski)
Wartość projektu wynosi 22 000 EUR. Umowa finansowa została podpisana 27 sierpnia 2012 r.
Opis:
Projekt służy m.in. kontynuacji wcześniejszej współpracy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych Hiszpanii nawiązanej w ramach wymiany doświadczeń podczas projektu Leonardo da Vinci: VETPRO pn. „Zintegrowany system monitorowania przypadków przemocy w rodzinie – narzędzie w procesie kształcenia policjantów” nr 2011-1-PL1-LEO03-18400. Głównym założeniem jest rozpowszechnienie, transfer oraz przekazanie wiedzy o systemie wykorzystywanym przez policję hiszpańską, którego integralną część stanowią dwa systemy służące szacowaniu ryzyka przemocy domowej. Pierwszy pozwala stwierdzić, że zaistniała przemoc i określa jej rodzaje (VPR), drugi pozwala na opis i monitorowanie przebiegu zjawiska (VPER). Projekt służy również zapoznaniu się europejskich policjantów z systemem SARA (Spousal Assault Risk Assessment) wykorzystywanym przez policję szwedzką w zakresie szacowania ryzyka. Projekt pozwoli również na poznanie oraz upowszechnienie innych, w tym niestandaryzowanych, narzędzi służących szacowaniu ryzyka wystąpienia przemocy domowej wykorzystywanych przez policje pozostałych krajów członkowskich UE uczestniczących w przedsięwzięciu. Poznane rozwiązania zostaną szczegółowo opisane m.in. w podręczniku dla policjantów z krajów UE, który zostanie wdrożony jako innowacyjne narzędzie dydaktyczne do systemu szkoleń oraz kursów w zakresie doskonalenia zawodowego, rozwijających kompetencje zawodowe funkcjonariuszy zajmujących się opisaną problematyką.
Partnerami projektu są instytucje ze Szwecji, Bułgarii, Wielkiej Brytanii, Cypru, Portugalii i Austrii.
Projekty zostały zrealizowane przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu "Uczenie się przez całe życie".
Publikacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora i Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną oraz za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.