Telefon Bezpieczeństwa dla turystów zagranicznych
Od 2 czerwca do 30 września 2008 r. funkcjonował "Telefon Bezpieczeństwa" dla turystów zagranicznych. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane w dniu 26 maja br. przez Komendanta Głównego Policji, Ministra Sportu i Turystyki oraz Prezesa Polskiej Organizacji Turystycznej. Głównym celem programu "Telefon bezpieczeństwa" była poprawa bezpieczeństwa turystów zagranicznych przebywających na terytorium RP, jak również promowanie Polski jako kraju przyjaznego dla turystów. Program realizowany jest cyklicznie od 2002 roku w okresie wakacji, kiedy znacząco wzrasta natężenie ruchu turystycznego.
Pod bezpłatnym numerem 0 800 200 300, obsługującym połączenia z sieci stacjonarnej, oraz pod numerem 0 608 599 999, obsługującym połączenia z sieci komórkowych (połączenie płatne zgodnie z taryfą operatora) można było uzyskać informacje o zasadach bezpiecznego podróżowania po Polsce. Można także byłoprzekazać spostrzeżenia na temat bezpieczeństwa w miejscach odwiedzanych przez turystów. Każda dzwoniąca osoba otrzymała pełną informację o służbach ratunkowych, numery telefonów alarmowych oraz porady, jak zachować się w czasie kolizji lub wypadku drogowego, jak powinien zachować się turysta, jeśli zostanie pokrzywdzony w wyniku przestępstwa. Osoby odbierające telefon ściśle współpracowały z oficerem dyżurnym kraju KGP. W typowych sytuacjach obsługa podawała właściwe numery telefonów odpowiednich służb: Policji, pogotowia, straży pożarnej, i informacji turystycznej.
W czasie trwania projektu udzielono 303 porady telefoniczne, w tym:
a. udzielenie konsultacji językowych na rzecz jednostek terenowych Policji - 107;
b. udzielenie konsultacji językowych na rzecz interesantów i podmiotów zewnętrznych - 196.
Rozmowy były prowadzone w językach:
Ø rozmowy po polsku: 131,
Ø rozmowy po angielsku: 110,
Ø rozmowy po niemiecku: 46,
Ø rozmowy po rosyjsku: 9,
Ø rozmowy po hiszpańsku: 2,
Ø rozmowy po włosku: 2,
Ø rozmowy po niderlandzku: 1,
Ø rozmowy po czesku: 1.
Porady dotyczyły:
- pomocy w nawiązaniu kontaktów cudzoziemców z jednostkami Policji w sytuacji zagrożeń,
- wstępne tłumaczenie przekazu cudzoziemca, który zgłosił się do jednostki Policji, a ze względu na trudności językowe policjanci nie mogli się z nim porozumieć,
- udzielania informacji na temat projektu "Telefon Bezpieczeństwa" przedstawicielom środków masowego przekazu,
- udzielania szeroko rozumianej informacji turystycznej.
Osobami zwracającymi się głównie o pomoc lub poradę byli obywatele Polski, Niemiec, Wielkiej Brytanii, Włoch, Holandii i Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej. Telefonowali również obywatele Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Czeczenii, Czech, Danii, Finlandii, Filipin, Francji, Grecji, Hiszpanii, Iraku, Irlandii, Indii, Japonii, Kamerunu, Litwy, Malty, Nigerii, Norwegi, Republiki Południowej Afryki, Rumuni, Rosji, Singapuru, Słowacji, Szwecji, Turcji, Ukrainy, Uzbekistanu, Węgier a także osoby narodowości tajwańskiej, niderlandzkiej i hinduskiej.
Głównymi językami komunikacji były polski i angielski. W mniejszym stopniu niemiecki i rosyjski.
W 2007 r. z telefonu bezpieczeństwa skorzystało 260 turystów, głównie z Niemiec. We wcześniejszych latach liczba dzwoniących wynosiła ok. 300 osób.