Międzynarodowe spotkanie Rady TISPOL-u - Bruksela 2007
W trakcie spotkania Rady TISPOL-u wystąpił przedstawiciel Europejskiej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego The European Transport Safety Council (ETSC) Pan Gabriel Simcic, który zaznaczył, iż głównym celem Organizacji ETSC jest zmniejszenie w latach 2001-2010 liczby i ofiar w wypadkach drogowych w całej Europie o 50 %.
Wykres nr 1. Procentowy podział liczby osób zabitych w wypadkach drogowych w latach 2001 -2006.
* Źródło: The European Transport Safety Council (ETSC).
W dyskusji poruszone zostały tematy związane m.in. z problematyką nieprzestrzegania dozwolonej prędkości jazdy przez kierujących. Jednym z proponowanych rozwiązań zwianych z kontrolą prędkości jest rozwój automatycznego nadzoru nad ruchem drogowym. W celu ograniczenia tego zjawiska przedstawiono system Intelligent Speed Adaptation ISA - Inteligentny system pomiaru prędkości. System „zna”maksymalną szybkość dla każdego rodzaju drogi (zwykle przez GPS). Informuje kierowcę o szybkości i ostrzeże, kiedy zostanie przekroczone ograniczenie, albo nawet zapobiegnie szybszej jeździe. ISAzostał przetestowany na drogach Europy w: Szwecji, Wielkiej Brytanii, Holandii, Danii, Finlandii, Belgii, Francji, Austrii i Norwegii. Wprowadzenie powyższego programu wymaga jednak wsparcia władz publicznych oraz rozwoju map cyfrowych współpracujących z systemem ISA. W przypadku adaptacji powyższej koncepcji przewidywane jest obniżenie podatków oraz kosztów ubezpieczenia pojazdu. Istnieje również możliwość wprowadzenia zmian legislacyjnych, które pozwolą na zastosowanie systemu w stosunku do młodych kierowców.
Pani Carla Hess – z Dyrekcji ds. Transportu i Energii Komisji Europejskiej, przedstawiła informacje o zautomatyzowanym systemie monitorującym prędkość pojazdów w Europie.
Tab. nr 1. Wykaz liczbowy masztów i fotoradarów umieszczonych w poszczególnych krajach UE.
Lp. |
Państwo |
Liczba fotoradarów stacjonarnych |
Liczba fotoradarów przenośnych |
Liczba urządzeń kontrolująch średnią prędkość |
1 |
Austria |
99 |
77 |
4 |
2 |
Belgia |
450 |
180 |
0 |
3 |
Szwajcaria |
Brak odp. |
||
4 |
Cypr |
15 |
7 |
0 |
5 |
Niemcy |
Brak odp. |
||
6 |
Dania |
0 |
26 |
0 |
7 |
Gracja |
39 |
361 |
0 |
8 |
Hiszpania |
422 |
295 |
0 |
9 |
Finlandia |
60 |
4 |
0 |
10 |
Francja |
1000 |
400 |
0 |
11 |
Węgry |
3 |
133 |
0 |
12 |
Irlandia |
3 |
8 |
0 |
13 |
Włochy |
105 |
233 |
76 |
14 |
Holandia |
340 |
350 |
10 |
15 |
Norwegia |
324 |
0 |
0 |
16 |
Polska |
675* |
127 |
0 |
17 |
Rumunia |
18 |
22 |
0 |
18 |
Szwecja |
875 |
0 |
|
19 |
Słowenia |
3 |
10 |
0 |
20 |
Wielka Brytania |
3500 |
2500 |
12 |
Źródło: Komisja Europejska
* liczba masztów (łącznie z atrapami)
Jednym z tematów omawianych podczas spotkania grupy ds. „Szkolenia i Organizacji” było wypracowanie metod i form wymiany informacji Policji z innymi podmiotami współpracującymi na rzecz poprawy bezpieczeństwa na drogach europejskich. Reprezentantem polskiej Policji był kom. Bogusław Pańczyk z Biura Prewencji i Ruchu Drogowego. Przykładową współpracą nawiązaną przez TISPOL jest współdziałanie z Euro Controle Route (ECR), w zakresie badania tachografów i zagadnień związanych z wykonywaniem transportu drogowego. Jednocześnie podkreślano potrzebę wzajemnej współpracy i koordynacji działań o charakterze międzynarodowym mającym wpływ na poprawę bezpieczeństwa na drogach.
W tym samym czasie odbyło się spotkanie grupy roboczej ds. „Alkoholu i narkotyków”, w której polskim przedstawicielem jest nadkom. Rafał Kozłowski Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego KWP w Białymstoku. W dyskusji poruszone zostały tematy związane z problematyką kierowania pojazdami pod wpływem alkoholu lub podobnie działającego środka do alkoholu.
Tab. Nr 2 Wykaz wybranych państw europejskich z dopuszczalną normą zawartości alkoholu
Państwo |
Dopuszczalna zawartość alkoholu |
Wielka Brytania |
0,8 |
Francja |
0,5 |
Niemcy |
0,5 |
Austria |
0,5 |
Włochy |
0,5 |
Norwegia |
0,2 |
Szwecja |
0,2 |
Polska |
0,2 |
Rosja |
0,0 |
Republika Czeska |
0,0 |
*Źródło: Komisja Europejska