WYPADKI DROGOWE W 2000 R.
Liczba wypadków w 2000 roku
W okresie od stycznia do grudnia 2000 roku odnotowano 57331 wypadków drogowych. W porównaniu z rokiem 1999 kiedy to wydarzyło się 55106 wypadków, liczba ta wzrosła o 2225 (4,0%). Zwiększyła się również liczba osób które zostały ranne w tych wypadkach z 68449 w 1999 roku do 71638 w roku 2000, wzrost o 4,6%. Spadła natomiast liczba osób, które w wyniku wypadków drogowych poniosły śmierć. W roku 2000 zginęły 6294 osoby, co w porównaniu z rokiem 1999 stanowi spadek o 436 (6,5%)
Rytm wypadków drogowych w 2000 roku.
W 2000 r. najwięcej wypadków miało miejsce w maju, sierpniu, wrześniu i październiku. W każdym z tych miesięcy liczba wypadków drogowych przekroczyła 9% ogółu. Duża liczba wypadków w miesiącach letnich oraz jesiennych jest zjawiskiem obserwowanym od kilku lat.
Dokonując podziału wypadków drogowych na poszczególne dni tygodnia, najwięcej wypadków oraz największą liczbę osób zabitych i rannych odnotowano pod koniec tygodnia, tj. w piątki (16,5% ogółu) i soboty (15,2% ogółu). Zjawisko wydaje się mieć ścisły związek ze znacznym zwiększeniem się natężenia ruchu w tych dniach.
Zarówno w 2000 jak i w 1999r., największe nasilenie wypadków wystąpiło w godzinach 16 - 19, a szczególnie między godz. 17 -18, czyli w okresie bardzo dużego natężenia ruchu w związku z powrotami z pracy. Między godz. 16 - 19 najwięcej osób zostało rannych. Najwięcej osób zginęło w przedziale czasowym między godz. 17 - 21.
Najmniej wypadków odnotowano w godzinach 24 - 1 w nocy, a także między godz. 2 - 5. W tych samych godzinach również najmniej osób zostało rannych oraz najmniej poniosło śmierć.
Wypadki drogowe i ich skutki w rozbiciu na poszczególne miesiące, oraz porównanie z rokiem 1999.
Miesiące |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2000 |
1999 |
2000 |
1999 |
2000 |
1999 | |
Styczeń |
3.493 |
3.953 |
437 |
548 |
4.228 |
4.825 |
Luty |
3.672 |
2.951 |
459 |
362 |
4.477 |
3.585 |
Marzec |
4.231 |
3.548 |
451 |
467 |
5.261 |
4.242 |
Kwiecień |
4.525 |
4.172 |
459 |
492 |
5.686 |
5.160 |
Maj |
5.205 |
4.992 |
503 |
504 |
6.549 |
6.316 |
Czerwiec |
5.252 |
5.003 |
526 |
531 |
6.671 |
6.447 |
Lipiec |
5.120 |
5.454 |
561 |
654 |
6.984 |
7.298 |
Sierpień |
5.438 |
5.128 |
506 |
654 |
6.968 |
6.682 |
Wrzesień |
5.220 |
5.077 |
633 |
654 |
6.351 |
6.144 |
Październik |
5.167 |
5.627 |
598 |
764 |
6.357 |
6.768 |
Listopad |
4.966 |
4.233 |
585 |
512 |
5.937 |
5.042 |
Grudzień |
5.042 |
4.968 |
576 |
588 |
6.169 |
5.940 |
Tendencja wypadków w 2000 roku
Miesiące |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |||
2000 |
1999=100% |
2000 |
1999=100% |
2000 |
1999=100% | |
Styczeń |
3.493 |
88,36 |
437 |
79,74 |
4.228 |
87,63 |
Luty |
3.672 |
124,43 |
459 |
126,80 |
4.477 |
124,88 |
Marzec |
4.231 |
119,25 |
451 |
96,57 |
5.261 |
124,02 |
Kwiecień |
4.525 |
108,46 |
459 |
93,29 |
5.686 |
110,19 |
Maj |
5.205 |
104,27 |
503 |
99,80 |
6.549 |
103,69 |
Czerwiec |
5.252 |
104,98 |
526 |
99,06 |
6.671 |
103,47 |
Lipiec |
5.120 |
93,88 |
561 |
85,78 |
6.984 |
95,70 |
Sierpień |
5.438 |
106,05 |
506 |
77,37 |
6.968 |
104,28 |
Wrzesień |
5.220 |
102,82 |
633 |
96,79 |
6.351 |
103,37 |
Październik |
5.167 |
91,83 |
598 |
78,27 |
6.357 |
93,93 |
Listopad |
4.966 |
117,32 |
585 |
114,26 |
5.937 |
117,75 |
Grudzień |
5.042 |
101,49 |
576 |
97,96 |
6.169 |
103,86 |
Rodzaje wypadków.
Najczęstszym rodzajem wypadku było zderzenie się pojazdów w ruchu, w 2000 roku takich zdarzeń zaistniało 23.451, co stanowi 42,6% wszystkich wypadków. Zdarzenia te pociągnęły za sobą również najwięcej ofiar, w ich wyniku śmierć poniosło 2.585 osób (38,3% ogółu zabitych) a 33.594 (49 % wszystkich) zostało rannych.
Wypadki drogowe według rodzaju zdarzenia i ich skutki.
Rodzaj zdarzenia |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | |
Zderzenie się pojazdów w ruchu |
25.106 |
2.448 |
29.559 | |
Najechanie na |
Pieszego |
20.428 |
2.226 |
19.534 |
Unieruchomiony pojazd |
716 |
49 |
976 | |
Drzewo, słup, inny obiekt drogowy |
6.099 |
1.095 |
8.897 | |
Zaporę kolejową |
10 |
2 |
12 | |
Dziurę, wybój, garb |
71 |
6 |
81 | |
Zwierzę |
97 |
1 |
123 | |
Wywrócenie się pojazdu |
2.816 |
275 |
4.041 | |
Wypadek z pasażerem |
623 |
68 |
756 |
Sprawcy wypadków drogowych. Kierujący pojazdami.
W 2000 roku większość wypadków spowodowali kierujący pojazdami, byli oni sprawcami 44835 wypadków (co daje 78,3% ogółu), w wyniku tych zdarzeń śmierć poniosło 4650 osób a 59970 zostało rannych. Głównymi przyczynami wypadków było: niedostosowanie prędkości do warunków ruchu (12471 wypadków), nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu (10448 wypadków), a także nieprawidłowe wykonywanie takich manewrów jak: wyprzedzanie, omijanie, wymijanie (5452 wypadki).
Przyczyny wypadków spowodowanych przez kierujących.
Wypadki z winy kierującego |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
Ogółem |
% |
ogółem |
% |
Ogółem |
% | ||
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu |
12.471 |
27,9 |
1.894 |
41,0 |
18.510 |
31,0 | |
Nieprzestrzeganie pierwszeństwa przejazdu |
10.448 |
23,4 |
572 |
12,4 |
14.301 |
23,9 | |
Nieprawidłowe wyprzedzanie |
3.368 |
7,5 |
445 |
9,6 |
4.858 |
8,1 | |
Nieprawidłowe |
omijanie |
1.231 |
2,8 |
127 |
2,7 |
1.334 |
2,2 |
wymijanie |
853 |
1,9 |
101 |
2,2 |
1.200 |
2,0 | |
przejeżdżanie przejść dla pieszych |
3.990 |
8,9 |
185 |
4,0 |
4.113 |
6,9 | |
skręcanie |
1.998 |
4,5 |
130 |
2,8 |
2.381 |
4,0 | |
zatrzymanie, postój pojazdu |
53 |
0,1 |
5 |
0,1 |
63 |
0,1 | |
cofanie |
774 |
1,7 |
25 |
0,5 |
809 |
1,4 | |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi |
1.557 |
3,5 |
284 |
6,1 |
2.303 |
3,9 | |
Wjazd przy czerwonym świetle |
646 |
1,4 |
24 |
0,5 |
929 |
1,6 | |
Nieprzestrzeganie innych znaków i sygnałów |
122 |
0,3 |
14 |
0,3 |
160 |
0,3 | |
Brak bezpiecznej odległości między pojazdami |
1.896 |
4,2 |
44 |
1,0 |
2.531 |
4,2 | |
Gwałtowne hamowanie |
135 |
0,3 |
4 |
0,1 |
179 |
0,3 | |
Jazda bez wymaganego oświetlenia |
215 |
0,5 |
50 |
1,1 |
224 |
0,4 | |
Zmęczenie, zaśnięcie |
606 |
1,4 |
129 |
2,8 |
857 |
1,4 | |
Ograniczenie sprawności psychomotorycznej |
729 |
1,6 |
83 |
1,8 |
939 |
1,6 |
Sprawcy wypadków. Piesi.
Kolejną grupą sprawców wypadków drogowych są piesi. W 2000 roku spowodowali oni 10776 wypadków, wynikiem tych zdarzeń była śmierć 1315 osób i rany odniesione przez 9822 uczestników ruchu. Podkreślić należy, iż ponad połowa (51,3%) wypadków z udziałem pieszych spowodowanych było ich niewłaściwym zachowaniem.
Najczęstszą przyczyną było nieostrożne wejście na jezdnię - 6199 wypadki, (tj. ok.57% wszystkich zdarzeń spowodowanych przez pieszych), następnie nieprawidłowe przekraczanie jezdni - 1334 wypadki oraz przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym - 845 wypadków. W większości ofiarami śmiertelnymi w tego typu wypadkach są właśnie piesi.
Główne przyczyny wypadków spowodowanych przez pieszych.
Przyczyny wypadków |
Wypadki |
Zabici |
Ranni | ||||
ogółem |
% |
ogółem |
% |
ogółem |
% | ||
Ogółem |
10.776 |
100 |
1.315 |
100 |
9.822 |
100 | |
Stanie na jezdni, leżenie |
459 |
4,3 |
208 |
15,8 |
263 |
2,7 | |
Chodzenie nieprawidłową stroną jezdni |
372 |
3,5 |
103 |
7,8 |
299 |
3,0 | |
Wejście na jezdnie przy czerwonym świetle |
611 |
5,7 |
39 |
3,0 |
591 |
6,0 | |
Nieostrożne wejście na jezdnię |
Przed jadącym pojazdem |
5.025 |
46,6 |
628 |
47,8 |
4.573 |
46,6 |
Zza pojazdu, przeszkody |
1.174 |
10,9 |
77 |
5,9 |
1.135 |
11,6 | |
Nieprawidłowe przekraczanie jezdni |
Zatrzymywanie, cofanie |
87 |
0,8 |
9 |
0,7 |
78 |
0,8 |
Przebieganie |
1.247 |
11,6 |
84 |
6,4 |
1.211 |
12,3 | |
Przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym |
845 |
7,8 |
97 |
7,4 |
771 |
7,8 | |
Chodzenie po torowisku |
15 |
0,1 |
3 |
0,2 |
12 |
0,1 | |
Wskakiwanie do pojazdu w ruchu |
30 |
0,3 |
6 |
0,5 |
24 |
0,2 | |
Dzieci do lat 7 |
zabawa na jezdni |
23 |
0,2 |
2 |
0,2 |
21 |
0,2 |
wtargnięcie na jezdnię |
630 |
5,8 |
19 |
1,4 |
618 |
6,3 |
Wypadki z winy pasażera
Najmniej liczną grupą sprawców wypadków są pasażerowie. Od stycznia do grudnia 2000 roku spowodowali oni 144 wypadki, pociągnęły one za sobą 25 ofiar śmiertelnych i rany odniesione przez 127 osób. Wśród kategoryzowanych rodzajów najczęstszym jest wypadnięcie pasażera a główną przyczyną - jego nietrzeźwość.
Wypadki z powodu niesprawności technicznej pojazdu
Od kilku lat liczba wypadków, w których za główną przyczynę których uznano zły stan techniczny utrzymuje się na stosunkowo niskim poziomie. W 1999 roku zaistniało 27 takich wypadków, w roku 2000 – 28, śmierć w ich wyniku poniosły 3 osoby, a 83 odniosły obrażenia ciała.
Nietrzeźwi sprawcy wypadków drogowych.
Elementem który w dalszym ciągu ma ogromny wpływ na bezpieczeństwo na drogach jest alkohol. Nietrzeźwi uczestnicy ruchu spowodowali w okresie od stycznia do grudnia 2000 roku 8012 wypadków. Najliczniejszą grupę nietrzeźwych sprawców wypadków stanowią kierowcy. W odniesieniu do ogólnej liczby wypadków spowodowanych przez kierujących pojazdami w analizowanym okresie, nietrzeźwi stanowili 11,7%.
Tabela przedstawia liczbę wypadków i ich skutki spowodowanych przez nietrzeźwych uczestników ruchu.
Nietrzeźwość uczestników zdarzenia |
Wypadki |
Zabici |
Ranni |
Z winy kierującego |
5.243 |
676 |
7.247 |
Z winy pieszego |
2.511 |
291 |
2.311 |
Z winy pasażera |
37 |
5 |
34 |
Z innych przyczyn |
121 |
24 |
116 |
Współwina uczestników ruchu |
100 |
16 |
94 |
Udział cudzoziemców w wypadkach drogowych.
W 2000 roku cudzoziemcy uczestniczyli w 1981 wypadkach drogowych, śmierć w nich poniosło 419 osób, a 3069 zostało rannych. Przyczynili się oni do powstania 1122 wypadków drogowych, co stanowi ok. 2% wszystkich wypadków zaistniałych w 2000 roku w Polsce.Najliczniejszą grupą sprawców - obywateli innych państw, byli kierujących pojazdami. Spowodowali oni w 2000 roku 1009 wypadków drogowych, tj. 89,9% wszystkich wypadków zawinionych przez cudzoziemców.
Ponadto do jednostek policji zgłoszono 335.717 kolizji drogowych, pociągających za sobą wyłącznie straty materialne. W porównaniu z rokiem 1999, kiedy to odnotowano 313.073 kolizji wystąpił wzrost ich liczby o 7,23%.
Opracowano w Wydziale Ruchu Drogowego Biura Koordynacji Służby Prewencyjnej Komendy Głównej Policji.