Wśród zadań wykonywanych przez Wydział są również przedsięwzięcia związane z diagnozowaniem otoczenia zewnętrznego oraz poszczególnych obszarów funkcjonowania Policji na potrzeby opracowywania priorytetów działania Policji w kolejnych latach.
Sprawne identyfikowanie problemów przy ścisłej współpracy ze społecznościami lokalnymi, podejmowanie przez kadrę kierowniczą właściwych decyzji ukierunkowanych na oczekiwania społeczne i poprawę środowiska pracy policjantów, wykonywanie zadań przez odpowiednio motywowanych i nowocześnie wyposażonych funkcjonariuszy i pracowników Policji oraz obiektywna ocena zrealizowanych przedsięwzięć pozwoli w rezultacie na stabilny, długotrwały rozwój całej formacji.
W celu osiągnięcia powyższych założeń, Komendant Główny Policji wyznaczył pięć głównych Priorytetów, których konsekwentna realizacja, jest gwarantem skutecznego funkcjonowania Policji w najbliższych latach.
Dodatkowo warto wskazać, że Wydział zainicjował i koordynował prace związane z wprowadzeniem w życie zarządzenia nr 254 KGP z dnia 15 marca 2010 r. w sprawie planowania strategicznego, sprawozdawczości i oceny pracy Policji. Powyższe zarządzenie Komendanta Głównego Policji ma charakter systematyzujący i porządkujący dotychczasowe przepisy regulujące omawianą problematykę.