Wydział Analiz

Informacja

Strona znajduje się w archiwum.

Do regulaminowych zadań Wydziału należy między innymi opracowywanie projektów stanowisk kierownictwa Policji w odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz interwencje parlamentarzystów, Rzecznika Praw Obywatelskich oraz naczelnych i centralnych organów administracji publicznej.

Posłowie oraz senatorowie RP na mocy ustawy z dnia 9 maja 1996 r. o wykonywaniu mandatu posła i senatora (Dz.U. z 2003 r. Nr 221, poz. 2199) mają prawo podjąć interwencję w organie administracji rządowej dla załatwienia sprawy, którą wnosi we własnym imieniu albo w imieniu wyborcy lub wyborców, jak również zaznajamiać się z tokiem jej rozpatrywania. W przypadku skierowania interwencji organy państwowe obowiązane najpóźniej w ciągu czternastu dni powiadomić posła lub senatora o stanie rozpatrywania sprawy i w terminie uzgodnionym z posłem lub senatorem ostatecznie ją załatwić.

Dodatkowo omawiana ustawa uprawnia posła do wnoszenia interpelacji i zapytań poselskich. Zasady i tryb korzystania z praw, o których mowa wyżej, a także tryb i formy udzielania odpowiedzi na interpelacje i zapytania poselskie oraz ich rozpatrywania przez Sejm, określa regulamin Sejmu. W przywoływanym Regulaminie Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej (M.P. z 2002 r. Nr 23, poz. 398) w Rozdziale 4 znajduje się przepis, zgodnie z którym posłowi przysługuje prawo złożenia interpelacji w sprawach o zasadniczym charakterze i odnoszących się do problemów związanych z polityką państwa. Marszałek Sejmu, po przedstawieniu interpelacji przez posła, przesyła ją niezwłocznie interpelowanemu. Odpowiedź na interpelację jest udzielana w formie pisemnej nie później niż w terminie 21 dni od dnia otrzymania interpelacji. W razie uznania odpowiedzi, o której mowa wyżej, za niezadowalającą interpelant może zwrócić się do Marszałka Sejmu o wystąpienie do interpelowanego z żądaniem dodatkowych wyjaśnień na piśmie, uzasadniając przyczyny nieprzyjęcia odpowiedzi. Z wnioskiem takim można wystąpić tylko raz, nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania niezadowalającej odpowiedzi. Dodatkowe wyjaśnienia udzielane są przez interpelowanego w terminie 21 dni od dnia otrzymania żądania dodatkowych wyjaśnień.

Natomiast zapytania poselskie składa się w sprawach o charakterze jednostkowym, dotyczących prowadzonej przez Radę Ministrów polityki wewnętrznej i zagranicznej oraz zadań publicznych realizowanych przez administrację rządową. Co do zasady mają tutaj zastosowanie przepisy dotyczące udzielania odpowiedzi na interpelacje poselskie.

Niezależnie od powyższego senatorowie posiadają uprawnienia do składania oświadczeń podczas posiedzenia Senatu RP. Oświadczenia senatorów, jeżeli zawierają wnioski i uwagi kierowane do członków Rady Ministrów, przedstawicieli organów i instytucji państwowych lub samorządowych, są niezwłocznie przekazywane przez Marszałka Senatu do wskazanych adresatów w celu zajęcia stanowiska. Odpowiedzi udzielane są senatorom w formie pisemnej, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia przekazania oświadczenia.

Z kolei Rzecznik Praw Obywatelskich, po zbadaniu przekazanej sprawy, może skierować wystąpienie do organu, organizacji lub instytucji, w których działalności stwierdził naruszenie wolności i praw człowieka i obywatela. W wystąpieniu, o którym mowa w wyżej, Rzecznik formułuje opinie i wnioski co do sposobu załatwiania sprawy, a także może żądać wszczęcia postępowania dyscyplinarnego lub zastosowania sankcji służbowych. Organ, organizacja lub instytucja, do których zostało skierowane wystąpienie, obowiązane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 30 dni, poinformować Rzecznika o podjętych działaniach lub zajętym stanowisku. W wypadku gdy Rzecznik nie podziela tego stanowiska, może zwrócić się do właściwej jednostki nadrzędnej o podjęcie odpowiednich działań. Wskazane uprawnienia reguluje ustawa z dnia 15 lipca 1987 r. o Rzeczniku Praw Obywatelskich (tj. z 2001 r., Dz.U. Nr 14, poz. 147).



Powrót na górę strony