Policyjny Rejestr Imprez Masowych (PRIM)
Komendant Główny Policji jako administrator danych, w rozumieniu art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125) rozpatruje wnioski osób dotyczące przetwarzania ich danych w Policyjnym Rejestrze Imprez Masowych.
1. Administrator danych
Komendant Główny Policji
Dane kontaktowe:
ul. Puławska 148/150,
02 – 624 Warszawa
tel. sekretariat 47 72 14 79
faks sekretariat 47 72 129 21
2. Inspektor Ochrony Danych
Dane kontaktowe:
ul. Puławska 148/150,
02 – 624 Warszawa
tel. 47 72 127 34
faks 47 72 128 73
email: iod.kgp@policja.gov.pl
3. Cele przetwarzania danych osobowych w zbiorze PRIM
Określone w ustawie z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 2171):
Na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych przetwarza się informacje, w tym dane osobowe, dotyczące imprez masowych innych niż masowe imprezy sportowe, w tym mecze piłki nożnej, w zakresie obejmującym dane osobowe o osobach, wobec których:
a. zostało wydane orzeczenie zakazujące wstępu na imprezę masową oraz zobowiązujące do powstrzymania się od przebywania w miejscach przeprowadzania imprez masowych, wydane przez sąd wobec skazanego w związku z warunkowym zawieszeniem wykonania kary pozbawienia wolności albo wobec nieletniego na podstawie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich;
b. został wydany zakaz zagraniczny;
oraz o terminach i miejscach przeprowadzania tych imprez (art. 22 ust. 1 pkt 1 lit. a i b; art. 36 ust. 2 ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych).
8.1.2. Zakres przetwarzanych informacji, w tym danych osobowych, dotyczących bezpieczeństwa masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej, zawiera dane:
1) o osobach, przeciwko którym toczy się postępowanie karne lub przeciwko którym skierowano wniosek o ukaranie za czyn popełniony w związku z masową imprezą sportową, w tym meczem piłki nożnej, obejmujące:
a. imię i nazwisko, używane pseudonimy,
b. datę i miejsce urodzenia,
c. numer PESEL lub serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,
d. adres zamieszkania lub stałego pobytu,
e. adres korespondencyjny,
f. informację o karalności,
g. przynależność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas i w związku z masowymi imprezami sportowymi, w tym meczami piłki nożnej;
2) o osobach, co do których zapadł prawomocny wyrok lub prawomocne orzeczenie o ukaraniu za przestępstwo albo wykroczenie, popełnione w związku z masową imprezą sportową, w tym meczem piłki nożnej, obejmujące:
a. imię i nazwisko, używane pseudonimy,
b. datę i miejsce urodzenia,
c. numer PESEL lub serię i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość osoby,
d. adres zamieszkania lub stałego pobytu,
e. adres korespondencyjny,
f. informację o karalności,
g. informacje o zastosowaniu środka karnego zakazu wstępu na imprezę masową lub środka karnego, o którym mowa w art. 15 ust. 3 pkt 1 lit. b ustawy o bezpieczeństwie imprez masowych,
h. przynależność do klubów kibica oraz charakterystykę zachowania podczas i w związku z masowymi imprezami sportowymi, w tym meczami piłki nożnej;
3) o klubach, organizacjach, stowarzyszeniach skupiających kibiców, obejmujące:
a. ich nazwę,
b. imię i nazwisko osoby działającej w imieniu osób zrzeszonych,
c. liczbę członków,
d. miejsce spotkań oraz charakterystykę zachowań i metod działania osób, o których mowa w lit. c, oraz elementy charakterystyczne, w szczególności oznakowanie ubrania,
e. informacje o czynach noszących znamiona przestępstwa albo wykroczenia o charakterze chuligańskim z udziałem osób, o których mowa w lit. c,
f. informacje o wzajemnych relacjach pomiędzy poszczególnymi klubami, organizacjami i stowarzyszeniami;
4) o zaistniałych w związku z organizowanymi imprezami masowymi zbiorowych naruszeniach porządku i bezpieczeństwa publicznego oraz chuligańskich zachowaniach, obejmujące:
a. datę i miejsce zdarzenia,
b. informacje o rodzaju imprezy, w związku z którą doszło do zdarzenia,
c. skutki zdarzenia,
d. informacje o działaniach i podjętych środkach zaradczych;
5) o związkach i klubach sportowych, obejmujące:
a. nazwę związku lub klubu sportowego oraz skład ich władz,
b. adres siedziby,
c. informacje o rodzaju rozgrywek, w których związek lub klub uczestniczył, uczestniczy oraz do jakich się zakwalifikował,
d. informacje o obiektach sportowych, z których związek lub klub stale korzysta;
6) o terminarzu rozgrywek meczów piłki nożnej lub terminarzu innych masowych imprez sportowych z podaniem orientacyjnej liczby uczestników;
7) o obiektach, na terenie których są organizowane masowe imprezy sportowe, w tym mecze piłki nożnej, obejmujące:
a. rodzaj obiektu i jego nazwę,
b. informacje dotyczące dopuszczenia obiektu do użytkowania,
c. informacje dotyczące usytuowania obiektu wraz z planem i jego opisem,
d. informacje o pojemności obiektu,
e. informacje dotyczące służby porządkowej i służby informacyjnej;
8) o przemieszczaniu się osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych, w tym meczach piłki nożnej, i ich pobycie w miejscach organizowania tych imprez oraz informacje o środkach transportu, z jakich korzystają, miejscach zbiórek, trasach przejazdów oraz o liczebności grup uczestników;
9) o organizatorach masowych imprez sportowych, w tym meczów piłki nożnej, i organizatorach przejazdu osób uczestniczących w masowych imprezach sportowych, w tym meczach piłki nożnej, obejmujące:
a. nazwę lub imię i nazwisko organizatora wraz z jego siedzibą oraz adresem,
b. określenie masowej imprezy sportowej, w tym meczu piłki nożnej, w związku z którą organizowany jest przejazd;
10) o zakazach zagranicznych oraz instytucjach zagranicznych właściwych do współpracy, w tym ich nazwę, siedzibę oraz adres;
11) o osobach upoważnionych do występowania w imieniu podmiotu uprawnionego o informacje, w tym dane osobowe, dotyczące bezpieczeństwa imprez masowych, obejmujące:
a. imię i nazwisko,
b. numer PESEL,
c. nazwę i adres podmiotu, w imieniu którego wniosek został skierowany.
Określone w Zarządzeniu nr 3 Komendanta Głównego Policji z dnia 27 lutego 2015 r. w sprawie prowadzenia Policyjnego Rejestru Imprez Masowych (Dz. U. z dnia 27 lutego 2015 r. poz. 14):
§ 1 1. W komórce organizacyjnej Komendy Głównej Policji właściwej w sprawach sztabowych prowadzi się bazę danych o nazwie „Policyjny Rejestr Imprez Masowych”, zwany dalej „PRIM”.
- W PRIM gromadzi się i przetwarza się informacje dotyczące:
- bezpieczeństwa masowych imprez sportowych – w zakresie określonym w art. 40 ustawy z dnia 20 marca 2009 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, zwanej dalej „ustawą”;
- bezpieczeństwa imprez masowych innych niż masowe imprezy sportowe – w zakresie określonym w art. 36 ust. 2 ustawy;
- osób upoważnionych do kierowania do PRIM zapytań w imieniu podmiotów uprawnionych w rozumieniu art. 38 ustawy;
- działań policyjnych w formie zabezpieczenia prewencyjnego, akcji policyjnej lub operacji policyjnej – podejmowanych w związku ze zdarzeniami kryzysowymi (…)
Określone w Rozporządzeniu MSWiA z dnia 16 stycznia 2020 r. w sprawie przekazywania informacji, w tym danych osobowych, dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych (Dz. U. z dnia 22 stycznia 2020 r. poz. 97):
§ 1. Rozporządzenie określa sposób przekazywania informacji, w tym danych osobowych, dotyczących bezpieczeństwa imprez masowych, zwanych dalej „informacjami”, przez podmioty zobowiązane, wzory kart rejestracyjnych, karty zapytania oraz karty odpowiedzi.
5. Warunki formalne wniosków dotyczących praw związanych z przetwarzaniem danych osobowych w Policyjnym Rejestrze Imprez Masowych (PRIM)
PRAWO OSÓB DO INFORMACJI – informacja ogólna
Zgodnie z art. 22-24 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości osobie, której dane dotyczą, przysługuje na jej wniosek prawo do:
1. uzyskania od administratora informacji, czy jej dane są przetwarzane
2. w sytuacji ich przetwarzania prawo do informacji o:
- celu i podstawie prawnej ich przetwarzania;
- kategorii danych osobowych i danych, które są przetwarzane;
- odbiorcach lub kategoriach odbiorców, którym dane osobowe zostały ujawnione, w szczególności o odbiorcach w państwach trzecich lub organizacjach międzynarodowych;
- okresie przechowywania danych osobowych lub, gdy nie jest to możliwe, o kryteriach służących określeniu tego okresu;
- możliwości wniesienia wniosku do administratora o sprostowanie lub usunięcie danych osobowych, lub ograniczenie przetwarzania danych osobowych dotyczących tej osoby;
- prawie wniesienia do Prezesa Urzędu lub innego organu sprawującego nadzór na podstawie przepisów odrębnych skargi w przypadku naruszenia praw osoby w wyniku przetwarzania jej danych osobowych oraz danych kontaktowych Prezesa Urzędu lub innego organu sprawującego nadzór;
- źródle pochodzenia danych
3. dostępu do jej danych osobowych
4. wystąpienia z wnioskiem do administratora o niezwłoczne:
- uzupełnienie, uaktualnienie lub sprostowanie danych osobowych – w przypadku gdy dane te są niekompletne, nieaktualne lub nieprawdziwe;
- usunięcie danych osobowych – w przypadku gdy dane te zostały zebrane lub są przetwarzane z naruszeniem przepisów niniejszej ustawy.
WNIOSEK O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI LUB O UZUPEŁNIENIE, UAKTUALNIENIE, SPROSTOWANIE I USUNIĘCIE DANYCH OSOBOWYCH
Pisemny wniosek w języku polskim powinien zawierać:
- imię i nazwisko składającego wniosek
- numer PESEL lub datę urodzenia
- miejsce zamieszkania (kraj, miejscowość, ulica i numeru domu/mieszkania)
- adres do korespondencji, jeśli jest inny niż adres zamieszkania
- podpis osoby składającej wniosek.
Wniosek może być złożony przez pełnomocnika.
Zasady ustanowienia pełnomocnictwa określa art. 33 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60), tj.:
- pełnomocnikiem strony może być osoba fizyczna posiadająca zdolność do czynności prawnych,
- pełnomocnictwo powinno być udzielone na piśmie lub w formie dokumentu elektronicznego,
- pełnomocnik dołącza do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa.
Adwokat lub radca prawny oraz rzecznik patentowy może sam uwierzytelnić odpis udzielonego mu pełnomocnictwa.
Wniosek można skierować:
- listownie:
Komenda Główna Policji
ul. Puławska 148/150
02-624 Warszawa - przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie: Elektroniczna skrzynka podawcza
PRAWO DO WNIESIENIA SKARGI
Zgodnie z art. 50 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości każda osoba, której dane są przetwarzane w SWD Policji ma prawo wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) na wykonywanie przepisów o ochronie danych osobowych.
Skargę do PUODO można skierować m.in.:
- listownie:
Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych
ul. Stawki 2
00-193 Warszawa - przez elektroniczną skrzynkę podawczą dostępną na stronie Urzędu Ochrony Danych Osobowych w zakładce Kontakt